Ledare
Kommentarer (46)
Klang (Ej registrerad) 8 mar 2013 03:57
Det skulle vara skoj att se LIF i Elitserien, men nu får de väl ändå ta sig dit på egna ben. Låt LIF göra besparingar, inte kommunen! Man kan ju uppenbarligen inte köpa sig en plats i Elitserien. Man kan bara satsa stort och hoppas på att det räcker för att ta sig dit. Riskkapitalplacering utan garantier. Tveksamt huruvida kommunen skall bidra med såhär höga summor under så hög risk. I sådant fall bör väl fallet åtminstone behandlas offentligt så skattebetalarna får chansen att dra i nödbromsen. När däremot Leksands kommunalpolitiker smusslar ut skattepengar under bordet, då har det gått alldeles för långt!
"Civiliserad" (Ej registrerad) 7 mar 2013 16:15
Siljansnäsar'n (Ej registrerad) skrev:
Varning när debattörerna kommer med rena kalkonargument och klichéer. Runt LIF förekommer rent antiintellektuella argument och ryggmärgsreflexer som inte går att bemöta:
Leksing tills jag dör
Stolt att vara leksing
Leksandshjärta
Leksandsbröder
etc etc
De kan lika gärna skriva att "jag vägrar sätta mig in i vad som hänt för jag tycker om att heja på ett visst hockeylag".
Detta uttrycks sedan gärna med hänvisningar till andra kommuner, där det skulle kunna vara lika illa, och onda journalister (som antagligen håller på "fel" hockeylag).
De här kommentarsfälten KAN INTE vara representativa för Leksand. I så fall är det ett medeltida mörker här.
Håller fullständigt med dig.....men vi kan inte begära för mycket.
Utflyttad Leksing (Ej registrerad) 7 mar 2013 15:54
Vakna! Vad vore Leksand om inte hockeyn fanns. En stor by. Då skulle nog alla företagare i Leksand börja knorra också.
Hur mycket lägger Falu kommun ut på Skid VM och vad kostar Dalhalla Rättviks Kommun? Vakna Runnberg och se objektivt på det hela och skita inte ner bara Leksands Kommun.
Bandyportföljen (Ej registrerad) 7 mar 2013 14:07
Svar till "Idrott är kultur".
Nej, idrott är idrott och kultur är kultur.
Siljansnäsar'n (Ej registrerad) 7 mar 2013 13:33
Varning när debattörerna kommer med rena kalkonargument och klichéer. Runt LIF förekommer rent antiintellektuella argument och ryggmärgsreflexer som inte går att bemöta:
Leksing tills jag dör
Stolt att vara leksing
Leksandshjärta
Leksandsbröder
etc etc
De kan lika gärna skriva att "jag vägrar sätta mig in i vad som hänt för jag tycker om att heja på ett visst hockeylag".
Detta uttrycks sedan gärna med hänvisningar till andra kommuner, där det skulle kunna vara lika illa, och onda journalister (som antagligen håller på "fel" hockeylag).
De här kommentarsfälten KAN INTE vara representativa för Leksand. I så fall är det ett medeltida mörker här.
idrott är kultur (Ej registrerad) 7 mar 2013 13:29
Skattemedel till Dalhallas operasatning på 3,7 miljoner antar jag att alla tycker är ok, då pratar vi finkultur och en väldigt liten smal grupp, hockeyn är folkets val och antalet besökare oändligt fler
hela Sverige skrattar åt eländet (Ej registrerad) 7 mar 2013 10:28
Vi har väl de politiker vi förtjänar?
Marionetter styrda av LIF.
Det skulle vara bra om det går och att någon törs det nämligen åtala de tjänstemän som uppenbart brutit mot lagen.
Det var nog förr i världen man kunde lura sina väljare med att pengarna inte finns. Idag är nog väljarna mera kunniga än sina politiker!
Så blev vi då en banankommun i landet Sverige.
Anders G (Ej registrerad) 7 mar 2013 10:19
Jättebra artikel. Jag blir så trött på UGs journalistik och uppenbara vinklingar för att bekräfta den åsikt som de redan har bestämt sig för.
Men grundproblemet kvarstår att LIF har skött sin ekonomi uselt och att kommunen gång på gång tvingas skjuta till pengar mer eller mindre i panik. De gärdsgårdar Jens nämner är absolut nödvändiga för att fatta rätt beslut.
Lägg till en post i kommunbudgeten som heter "Stöd till LIF" och sätt kriterier som måste uppfyllas för utbetalning. Hockeylaget är utan tvekan bra reklam för Leksand men utgifterna måste vägas mot andra i kommunen. Att som senast baka in stödet till LIF i en höjd istidshyra är bara dumt och när det är mer öppenhet som behövs.
Åkerö (Ej registrerad) 7 mar 2013 08:50
Bra, Jens Runnberg, att du både förklarar att elevunderlaget i Insjön är för litet och beskriver hur uppdrag granskning gör förenklade berättelser.
Jag håller också med om den senare delen av analysen. Det är ju för fifflet och sammanblandningen av politik och hockey kommunen förtjänar kritik, inte för Insjöns skola.
Håkan Castor(s) (Ej registrerad) 7 mar 2013 08:09
Det tragiska och samtidigt det positiva i affärerna kring Leksand hockey är att dalafolket vill ha ett elitlag i Dalarna.Det mesta i Leksand kretsar kring hockey och stora delar av sporten ute i landet vill även de ha Leksand på plats i eliten.
Att vara kommunpolitiker i kommunen under dessa förhållanden måste vara att balansera på slak lina. Vem sitter kvar om man stryper kommunens engagemang i föreningen och stämplas som förrädare?
starwars (Ej registrerad) 7 mar 2013 07:32
Tyvärr kan inte lokala massmedia göra samma sak som uppdrag granskning.
Skälet är att dom då skulle bli så osams med den lokala politiken så att dom inte skulle få någon information överhuvudtaget.
Därför ses ofta lokalmedia rätt tandlös mot den kommunala sektorn.
Frågan är om andra kommuner är bättre än leksand?
Jag betvivlar?
utflyttad Leksing (Ej registrerad) 7 mar 2013 07:03
När Leksand var ett riktigt hockeylag (på mitten av 70-talet) så var flera av spelarna lärare i skolan. Roland Bond var slöjdlärare, Bengt 'Fisken' Olsson var gympalärare, Dan Andersson och Mats Åhlberg likaså, den stora backen Lars körde omkring i en skruttig Volvo PV (han stannade och tog hand om en påkörd katt utanför vårat hus...) då hade dom knappt tid att åka till hockey-VM eftersom: 'dom hade ju ett jobb att sköta också' - har ni hört någon av dagens lyxavlönade primadonnor säga något sådant???
Artontio (Ej registrerad) 7 mar 2013 01:43
Det här var den fegaste ledare jag någonsin läst. Först har DT:s politiska redaktör Jens Runnberg har mage att insinuera att UG fabricerar och tillrättalägger och klipper som de vill, dvs allt som alla politiker som blir granskade alltid hävdar. Och det från en som jobbar på en tidning! Som liberal måste han förmodligen hålla sig varm med alliansen som styr, nu när jag tänker efter.
Med detta sagt så svingar Runnberg, efter halva ledaren, över till de granskades sida.
Hur ska du ha det?
Hängslen, livremmar, å ena sidan, å andra sidan...the Leksand-way med andra ord.
Kom ned från logen och in i matchen, Jens.
Stå upp för skattebetalarna. Om det nu finns kvar några efter den här sändning
Maffras (Ej registrerad) 7 mar 2013 01:30
Nils Andersson (Ej registrerad) skrev:
Varför är det bara mot Leksand, allas blickar riktas, när det gäller dålig ekonomi?? Det är ,och har varit massor av ishockeyföreningar, som har genomgått samma sak som Leksand gör nu. Jag såg att Örnsköldsviks kommun, har gått in med ett lån, eller skrivit borgen för MODo ishockey.
Oskarshamn är också på ruinens brant, Södertälje SK, har gåttt igenom samma rekonstruktion som Leksand, Malmö IF hockey, har gjort det flera gånger, men när Leksand får problem, då är det skandalrubriker och en massa skitsnack.
Det är nog endast kvar att konstatera, att Leksand berör.
Leksand är så stort namn i hockeyscerige, har de flesta supportrarna, och det retar många. Leksand Forever!!!!
Umeå kommun gjorde ingenting när Björklöven begärdes i konkurs för tre år sedan (som dock senare hävdes) och tvångsdegraderades. De harvar nu i division 1 norra. Så kan en kommun också göra med ett anrikt lag. Något jag applåderar, eftersom det absurt att ge över 100 miljoner i bidrag – som Leksand kommuns stöd till LIF – till ett allsvenskt lag med skyhöga snittlöner samtidigt som skolor läggs ner. Absurt är ordet.
Funderar om vad som är relevant.... (Ej registrerad) 7 mar 2013 00:31
Det är väl bättre att satsa pengar på många saker i en kommun än bara pucken...jag menar att effekten av att satsa ENORMT på en sak gör ju att det ungefär blir som när folk placerar pengar i aktier och liknande,och det välkända rådet där är ju att INTE lägga ALLA ÄGGEN I SAMMA KORG utan sprida riskerna ,samma sak borde ju gälla i all ekonomi som har risker,och i sådana här fall så kan ju även då döm flestas begåvning,behov och intressen odlas positivt inom flera områden än idrottsunderhållning,men man förstår ju att det är en stor grej det här med pucken,MEN det finns så MYCKET mer faktiskt(med största respekt för alla hockeynördar)som kräver kommunalt egangemang på högsta seriösa nivå..
Satsa pengarna rätt! (Ej registrerad) 6 mar 2013 21:52
Bra att de smutsiga affärerna belyses både av Uppdrag granskning och Jens Runnberg. Tyvärr är det inte bara i Leksand det behöver sättas upp gärdsgårdar. Samma mörkläggning, tveksamma ekonomiska upplägg och förblindat idrottsintresse hos politiker finns i Borlänge med Brage och Falun med VM.
Även DT har ett ansvar för det uppblåsta elitidrottsintresset. Sportsidornas andel av tidningen är så stor att DT måste anse sporten svarar för samhällets viktigaste händelser. Steget till att prioritera stöd till elitidrott framför skola vård och omsorg ses då som självklart.
Leksand har i alla fall lyckats "sätta kommunen på kartan".
Fjällsjö rules (Ej registrerad) 6 mar 2013 21:44
Ingen som funderar på vad mediokra medelålders män får i lön för att leka hockey i allsvenskan, samtidigt som skolor läggs ner och förskolebarn får ge sig ut i kylan för att få mat? Primadonnor på is kan ha riktiga jobb dagtid och syssla med sina hobbies på kvällstid som alla andra! Att ta från de fattiga och ge till de rika...
Karl Erik Anestedt (Ej registrerad) 6 mar 2013 21:18
Håll med om att kvällens Uppdrag granskning gav besked om hur stor okunnigheten är hos Leksands styrande politiker och kommunchef. Alla borde samlas i morgon och be kommuninnevånarna om ursäkt och samtidigt begära befrielse från sina jobb och uppdrag.
I övrigt lyfter jag på hatten för Jens Runnbergs ledare. Fler sådana behövs.
Lars (Ej registrerad) 6 mar 2013 21:13
Men om de där 133 miljonerna inte skapar nya arbetstillfällen, utan bara hamnar i företagarnas ficka med en verksmahet som fortsätter i precis samma skala som tidigare, där man dessutom inte heller skattar för pengarna, vad får invånarna i Leksand då tillbaks på de där (påstådda) 133 miljonerna?
Peter 60 (Ej registrerad) 6 mar 2013 20:04
Tja, om det nu stämmer att LIF drar in 133 miljoner bara på hemmamatcherna per år handlar det ju att de över tid drar in miljardbelopp till näringslivet? Då är det ju nästan kaffepengar som kummunen ställt upp med? Inte heller är Leksand ensamt. Dock är man ensamma om att som liten kommun ha ett så starkt varumärke inom idrotten. LIF kom nyss på 9e plats när det gäller starkt varumärke inom svensk idrott. Bland de 10 värdefullaste varumärkena finns ingen ort med mindre än 100.000 invånare (förutom Leksand) I huvudsak handlar det om varumärken från
Stockholm, Malmö och Göteborg. Det som upprör är precis som i ex. Göteborgsmutorna bristen på öppenhet, slutna rum etc.
Hur är det? (Ej registrerad) 6 mar 2013 20:02
Fattar inte varför alla går i spinn för ett program som man vet på förhand hur det ska sluta. Svensk journalister är idag så usla och självupptagna att man inte ser att folk skrattar åt deras så kallade arbete.
Upplägget är det samma på UG varje gång någon ska göra bortsig och helst ska det avslöjas en skandal eller två. Nu brukar sensationerna utebli så då vinklar man programmet så mycket det går och kramar ur någon uppgift som ställer palme mordet i skuggan. Svenska journalister har samma värde som telefonförsäljaren som ringer 18:30 när familjen har satt sig och ska äta. D.v.s man blir förbannad i 10 sek sedan har man glömt skiten.
#73 (Ej registrerad) 6 mar 2013 18:18
Vet att den här Runnberg gillar opera. Hur mycket skattepengar (både kommunala och statliga) tycker han den där stenhögen i Rättvik ska få då?
Kommer aldrig att generera en krona till den kommunen - och till skillnad från LIF är det SANT. Om inte den får användas som arena till P Floyd och annan populärkultur enbart då. Men det är ju inte fint nog, så då ska det bli kulturbidrag istället...
KGL (Ej registrerad) 6 mar 2013 18:07
En klok och balanserad ledare i alla stycken. Idrottshysterin tycks få i övrigt sunt tänkande och ansvarsfulla människor att totalt tappa proportionerna för vad som är rimligt och riktigt inte minst ekonomiskt. Gäller sannerligen inte bara i Leksand.
Gustafs-son (Ej registrerad) 6 mar 2013 16:28
BERLIN-MUREN.
Låter inte det som ett eko från fornstora diktatoriska dagar i Marxistisk anda?
Vill vi ha ett nytt SydKorea - NordKorea.
Och vem ska betala gärdsgårdsbygget?
Här avslöjar Jens Runnberg sin brist på företagsekonomi och affärsmässighet.
Men - enligt ledarskribentens resonemang så ska väl skattebetalarna i Leksands Kommun stå för fiolerna - eller...?
Om man nu ska peka på brister i den kommunala samhällsservicen vore det intressant att få veta vad Leksands-borna gått miste om?
Om man jämför Säter som exempel - ung. lika stort som leksand - där saknar man både Elitserie-hockey -och en Tegera Arena.
Men - och det är intressant: INGENTING är bättre på det kommunala området
inte direkt någon anhängare. (Ej registrerad) 6 mar 2013 16:16
Som totalt ointresserad av hockey(upplever mina personliga klimaxtoppar inom musik och konst b.l.a)så fattar man minsann i alla fall att det tydligen rör sig om stora pengar...men,(gäsp)jag orkar inte ens ta reda på vad som försigått,för det luktar det gamla vanliga träcket om det här..pengar in pengar ut och pengar slut ungefär..Tur att det finns andra intressen än hockey tycker jag.
Nationalekonom (Ej registrerad) 6 mar 2013 14:38
Leksing (Ej registrerad) skrev:
Ja så hakade Jens Runnberg också på det populistiska drevet i sin iver att synas! Det blir duktigt pinsamt när en företrädare för en byhåleblaska så uppenbart försöker ta plats, jag kan minsann säga elaka saker jag också om Leksand, det är viktigt att poängtera att den här skandalen var minsann vi på dt först med! Snälla nån, tänk om världen befolkades av mindre självgoda individer, människor som inte drar sig för att med hög röst säga,så här tycker JAG, människor som inte förstår att ingen absolut ingen bryr sig om vad DU tycker utan det hela blir bara patetiskt och löjeväckande! En granskning av affärerna är självklart ok, men att använda den för egen promotion är pinsamt!
Vad som är pinsamt i det här fallet är att du, som så många andra, inte ser längre än till Ejendahls arena. Att överhuvudtaget ge sig i kast med att kritisera länets i särklass mest heliga ko kräver en vidsynthet som dessvärre saknas hos alltför många. Det har inget som helst med självhävdelsebehov att göra. Däremot är det skönt att det finns någon som visar någon form av klarsynthet även när det gäller vad t ex skattepengar ska gå till. Hur sen en lokal bank kan subventionera det hela får stå för dom - men säger det mesta om hur trångsynt läget är på orten. Näringslivet står sig garanterat oavsett LIF:s framtid.
Daladans (Ej registrerad) 6 mar 2013 14:20
Bra att jag har sagt upp min prenumeration.
Slå in öppna dörrar! (Ej registrerad) 6 mar 2013 13:28
Du sign "Leksing" här nere som är upprörd över att Jens har åsikter om dessa turer mellan LIF och kommunen, och är arg för att Jens skriver om dessa åsikter - har det aldrig slagit dig att Jens har som jobb att skriva om sina åsikter i FK?
Fredrik. (Ej registrerad) 6 mar 2013 12:02
"Vad är problemet? Leksands IF gör så att kommunen tjänar mer pengar än vad de ger LIF i bidrag varje år.
Leksand vore bara en liten by utan LIF."
Det ständigt återkommande argumentet man ser i dessa sammanhang... Jag säger som alltid. Argumentera om mer stöd från Leksands kommun i sådana fall, gör av med pengarna man får/fått och gör inte av med pengar som man anser sig berättigad till och försök få pengarna senare när man har ekonomisk kris.
Så problemet är enkelt. Man gör inte av med pengar man inte har men som man tycker sig vara berättigad till - man gör sig av med pengar man har!
Lars K Nilsson (Ej registrerad) 6 mar 2013 11:27
Låt mig sammanfatta kommentarerna nedan:
HÄJJA LÄXAND!
LÄXING TILLS JA DÖR!
...och så undrar folk varför kommunen har problem...
Kristina (Ej registrerad) 6 mar 2013 10:45
Så skönt för dig Jens Runnberg, att ha ett vackert och värmande stöd bakom ryggen när du söker sensation och hakar på UG hysterin runt Leksands kommun.
Du vet väl att den vackra rödrandiga pläden bakom din rygg kommer från Lycka Form i Leksand? Den är inspirerad av ett av Leksandsdräktens alla förkläden. Man kan också se lite blå-vitt tyg bakom din rygg.
Heja Leksand! Stopp för sensationshunger och upphetsande insinuationer.
Rasputin (Ej registrerad) 6 mar 2013 10:42
Även hockeysupportrar borde uppskatta om föreningen stod på egna ben. För, handen på hjärtat, vore det inte roligare att känna att man presterar av egen kraft istället för att hela tiden bäras fram av andra (skattebetalarna)?
Mörksuggan (Ej registrerad) 6 mar 2013 10:31
Jens hjälp till att sätta upp ett staket kring Nationalarenan Riksskidstadion också och låt skidåkning på elitnivå klara sina investeringar själva så slipper skattebetalarna i lilla Falun stå för allt och här är det mycket värre än i Leksand men det mesta döljs i en massa bolag för att undvika insyn? I leksand används ishallen i Falun står backarna tomma som monument över svunnen tid. Tur att jag själv inte är ledarskribent för jag har inte ditt mjuka tonläge och blir ofta av med mina kommentarer på denna sida av den anledningen. Stå på dig du har majoriteten på din sida!
Mas i exil (Ej registrerad) 6 mar 2013 10:23
Vi ska upp till elitserien det får kosta vad det vill, lägg ner någon skola och något äldreboende.
Det viktigaste är att vi får upp Leksand i ES.
Kosta vad det kosta vill.
Nu ger vi järnet i kvalserien.
Dum i huvudet? (Ej registrerad) 6 mar 2013 10:01
Robert (Ej registrerad) skrev:
Vad är problemet? Leksands IF gör så att kommunen tjänar mer pengar än vad de ger LIF i bidrag varje år.
Leksand vore bara en liten by utan LIF.
Å vilken logik. Då skulle jag också kunna få lite mer i bidrag från kommunen eftersom jag betalar mer i skatt än vad jag får i bidrag.
Leksing (Ej registrerad) 6 mar 2013 09:50
Ja så hakade Jens Runnberg också på det populistiska drevet i sin iver att synas! Det blir duktigt pinsamt när en företrädare för en byhåleblaska så uppenbart försöker ta plats, jag kan minsann säga elaka saker jag också om Leksand, det är viktigt att poängtera att den här skandalen var minsann vi på dt först med! Snälla nån, tänk om världen befolkades av mindre självgoda individer, människor som inte drar sig för att med hög röst säga,så här tycker JAG, människor som inte förstår att ingen absolut ingen bryr sig om vad DU tycker utan det hela blir bara patetiskt och löjeväckande! En granskning av affärerna är självklart ok, men att använda den för egen promotion är pinsamt!
Antijante (Ej registrerad) 6 mar 2013 09:44
Runnberg är en värdig företrädare för Jantelagen. "Småkommuner" skall inte tro att "de är nåt" och ha ambitioner, i alla fall inte när det gäller idrott. Det torde vara förbehållet storstädernas invånare.
Det skulle vara intressant om Runnberg ville applicera samma synsätt på andra företeelser i vår omgivning. Han kan ju börja med Dalhalla - hur skulle gärdsgårdarna vara byggda där ??
zigge (Ej registrerad) 6 mar 2013 09:44
Om man inte vet hur mycket LIF betyder för ekonomin för såväl kommunen som kommuninnevånarna, så bor man inte där. Eller så har man inte fattat mycket.
Nej, jag skiter i ishockey, jag somnar bara. Men jag är intresserad av ekonomi, politik och min hembygd - Leksand.
Rasputin (Ej registrerad) 6 mar 2013 09:33
Även hockeysupportrar borde uppskatta om föreningen stod på egna ben. För, handen på hjärtat, vore det inte roligare att känna att man presterar av egen kraft istället för att hela tiden bäras fram av andra (skattebetalarna)?
Robert (Ej registrerad) 6 mar 2013 08:54
Vad är problemet? Leksands IF gör så att kommunen tjänar mer pengar än vad de ger LIF i bidrag varje år.
Leksand vore bara en liten by utan LIF.
Nils Andersson (Ej registrerad) 6 mar 2013 08:37
Varför är det bara mot Leksand, allas blickar riktas, när det gäller dålig ekonomi?? Det är ,och har varit massor av ishockeyföreningar, som har genomgått samma sak som Leksand gör nu. Jag såg att Örnsköldsviks kommun, har gått in med ett lån, eller skrivit borgen för MODo ishockey.
Oskarshamn är också på ruinens brant, Södertälje SK, har gåttt igenom samma rekonstruktion som Leksand, Malmö IF hockey, har gjort det flera gånger, men när Leksand får problem, då är det skandalrubriker och en massa skitsnack.
Det är nog endast kvar att konstatera, att Leksand berör.
Leksand är så stort namn i hockeyscerige, har de flesta supportrarna, och det retar många. Leksand Forever!!!!
Insiktsfull (Ej registrerad) 6 mar 2013 08:21
Jag har skrivit detta förut.
Kommuner ska hantera KÄRNVERKSAMHET.
Idrottsanläggningar ÄR INTE Kärnverksamhet.
Idrottsföreningar SKALL hantera sin verksamhet o kommuner SKALL INTE VARA MED.
Leksandsbo (Ej registrerad) 6 mar 2013 08:17
Citat:
Leksands sparbanks hockeyaffärer ledde nyligen till den värsta kreditsmällen i bankens historia. Det ska bli intressant att se vilka följder det får för bankens ledning när och om ansvar för kapitalförstöringen utkrävs.
Bedömningen av bankens agerande ska inte göras med facit i hand, utan på det beslutsunderlag som fanns NÄR KREDITEN URSPRUINGLIGEN BEVILJADES.
Nuvarande ledning har gjort det bästa och enligt min uppfattning det rätta för att hantera den situation man hamnat i. De som ropat på konkurs bör betänka innebörden av detta för banken (och även för övriga)
Rasputin (Ej registrerad) 6 mar 2013 08:00
Även hockeysupportrar borde uppskatta om föreningen stod på egna ben. För, handen på hjärtat, vore det inte roligare att känna att man presterar av egen kraft istället för att hela tiden bäras fram av andra (skattebetalarna)?
MS (Ej registrerad) 6 mar 2013 07:56
Ja, då ska vi också sätta en stor gärdsgård kring kulturen! Hur mycket pengar har inte Dalhalla fått från Rättviks kommun och grannkommunerna genom årens lopp?
Innehåll
Annat innehåll
Gruhs blogg
mest läst / kommenterat
- Hittade plötsligt 19 miljoner
- Undvik Faluns gallerior
- Stora barngrupper drabbar de yngsta barnen hårdast
- Nu är det blankt i kommentarsfälten
- Folkets rättigheter provocerar makten
- Respektera svenska seder och bruk
- Utrikes födda på arbetsmarknaden
- Ingen har dött av att använda cannabis
- Trött på stöddiga cyklister
- Skolan kräver starkare nationell styrning
- Hittade plötsligt 19 miljoner
- Undvik Faluns gallerior
- Stora barngrupper drabbar de yngsta barnen hårdast
- Nu är det blankt i kommentarsfälten
- Folkets rättigheter provocerar makten
- Respektera svenska seder och bruk
- Utrikes födda på arbetsmarknaden
- Ingen har dött av att använda cannabis
- Trött på stöddiga cyklister
- Skolan kräver starkare nationell styrning











Ledare: Dags att resa gärdsgård mot LIF