Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Var finns regeringens tanke om att glesbygd ska leva?

/
Insändare

Hur ska Norrlands inland kunna överleva? Trafikverket är inte känt för att gynna tågtrafik i inlandet. Nu ska man även ta bort möjligheten att använda vägarna. Hur är tanken att företag, skogs- och gruvindustrin, småföretagare och innevånare ska kunna verka och leva i den del av landet som utgör 50 procent av Sverige.

Kanske blir det ett utrymme för de rödlistade arterna att få chansen att föröka sig och leva vidare. Men glöm inte att glesbygdsbor också är rödlistade. De som valt att inte trängas i storstäderna måste få chansen till en dräglig tillvaro. Nu när Inlandsbanan AB planerar att införa pendlingsmöjligheter till och från ett antal orter i inlandet svarar Trafikverket med att dra in vägunderhållet till stationerna.

Det skulle behövas ett Trafikverk light som infrastrukturägare för den infrastruktur som regeringen inte vill att Trafikverket ska ta ansvar över. Ett Trafikverk light som använder samma metod som Inlandsbanan AB använder sig av. De visar att det går att rusta en bana till rimliga kostnader som det går att köra tåg på. Man behöver inte använda betong och guldspikar på alla järnvägar.

Lars Holmqvist

Föreningen Inlandsbanans Vänner

Har du också något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons