Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverket på tvären

/

Annons

Trafikverket verkar vara måttligt intresserad av banor på tvären. Tror Trafikverket att man med automatik ska sätta sig på tvären för banor på tvären. Det finns fyra tvärbanor som har betydelse som matarbanor till övriga järnvägsnätet, för genomgående trafik och för omledningstrafik i händelse av stopp på nord-syd banorna. De fyra banorna har betydelse för näringslivet ute i landet. Möjligheter att kunna bo och verka och hålla landsbygden levande. Om det nu är det som är Trafikverkets uppdrag. Ibland kan man undra. På trafikverkets hemsida står det: Målet är ett tillgängligt och säkert transportsystem som tar hänsyn till miljö och hälsa. För att nå målet behöver vi arbeta nära tillsammans med övriga samhället. Tillsammans kan vi underlätta livet i hela Sverige.

Västerdalsbanan från dalabanan till Malungsfors har potential att utvecklas. Sågverk och skogsråvara och eventuell återupptagen persontrafik. Dessutom korsar Västerdalsbanan Inlandsbanan i Vansbro. Inlandsbanan som kan generera trafik längre fram. Till exempel krossmateriel från bergtäkten söder om Vansbro och naturligtvis skogsråvaror från skogarna i västra Dalarna och in mot Värmland. Uddeholms järnverk kan genom en förbindelse med inlandsbanan få sitt behov av järnvägstransporter lösta. Med öppnad inlandsbana kan både Västerdalsbanan och södra inlandsbanan användas för omledning och avlasta dalabanan och bergslagsbanan. Efter mycket om och men har viss upprustning kommit igång på Västerdalsbanan som vi hoppas ska generera mer trafik.

Banan mellan Orsa och Bollnäs kan användas för skogråvaror och annat gods från Härjedalen och södra Jämtland, längs inlandsbanan och vidare mot kusten. Orsa-Bollnäsbanan kan också avlasta den överbelastade banan mellan Borlänge och Gävle.

På Ådalsbanan finns ett antal tunga industrier som behöver en stabil övre ådalsbana mot Långsele för transporter av råvaror och färdiga produkter. Banan kan vara lämplig för framtida persontrafik och även fungera som omledning för nedre ådalsbanan från Västeraspby mot Sundsvall.

Bandelen mellan Jörn och Arvidsjaur bör öppnas för skogsråvaror och för kommande malmtransporter och eventuell persontrafik. Banan kan säkert anpassas för den planerade testverksamheten och ändå vara öppen för kommersiell trafik.

Lars Holmqvist

sekreterare i Föreningen Inlandsbanans Vänner.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons