Låt vargkramarna betala
Relaterat
1,5 miljoner har vargtiken kostat hittills. Det tycks inte finnas något tak för utgifter där. En tanke slår mig, alla vargar ska tydligen vara i Mellansverige. Men vad händer? På grund av ökande stam så utvandrar naturligtvis ungvargarna för att hitta eget revir, samt att bytestillgången minskar. Då måste även vuxna djur flytta på sig.
Sedan planerar man att köpa in vargar från Ryssland, så då blir det en ännu större utvandring. Sen får ju inte vargarna vara vare sig norrut eller söderut. Där skjuts de. Det slutar med en ond cirkel som kostar en hel del pengar.
Men gör såsom tidigare föreslagits: Låt alla kramare kryssa i på skattsedeln att de vill ha varg och låt dem solidariskt betala kalaset. Jag hoppas att de är ärliga då och står för sin åsikt och betalar. Som slutord hoppas jag att kramarna aldrig har eller kommer att äta vare sig älg eller lamm då de konkurrerar om maten.
Vad var det jag sa?






















Senaste kommentarerna:
Skrivet 16 feb 2012 21:36 morgan (Ej registrerad)
Doris (Ej registrerad) skrev:
Jag betalar gärna, även om jag anser att vargen inte själv belastar skattekontot, om vargen får leva ifred, utan tjuvjakt å inblandning av diverse forskare, så skulle det inte kosta många kronor.
Låt den ta sina älgar, rådjur och en och annan ren (samerna får rovdjursbidrag).
Jag anser att om vi som värnar varg ska kryssa på skattsedeln, då ska älgjägarna stå för allt som älgar kostar samhället, döda och skadade, tänk vad det belastar sjukvården, å alla materiella skador, kvaddade bilar m.m.
Sedan har vi alla som går på fotboll, hockey, andra evenemang där det behöver vara polisbevakning, ska de betala vad det kostar då blir det dyrt. Vilket härligt samhälle vi skulle få.
morgan (Ej registrerad) skrev:
den stora skillnaden är att älgen inte våldgästar hundar och tamdjur vid bebyggelse så som vargen gör
vi har inte den vildmark som krävs för att ha varg,vi är för tätbefolkade i sverige
Doris (Ej registrerad) skrev:
Endast 3% av Sveriges yta är bebyggd, hur kan vi då vara tättbefolkat? Möjligtvis i stor städerna, men på landsbygden är det inte så trångt.
Du har rätt att älgen inte våldgästar tamboskap men människor och hundar råkar illa ut.
Det finns hundar som blivit sparkad av älg med svåra skador, människor som blivit jagade av "ilskna" älgar.
Här några länkar, och det finns hur många som helst om ilskna älgar.
http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.765681-arga-algar-i-kallered-avlivade
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=6683408
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12230117.ab
morgan (Ej registrerad) skrev:
men landsbygden lider mer av 500 vargar än av 250 000 älgar..björn har tagit kål på 31 liv på 35 år i sverige står att läsa ganska nyligen,ser du några rubriker från landsbygdshåll som skriker om att utrota björnar..jag har ingen sett ännu
så älgar som blir stressade i tätort är med automatik arga alltså...tidningars benämning på saken
kan folk lära sej att inte utmana älgar i tätort så är mycket vunnet..bara o låta dom vara ifred
Doris (Ej registrerad) skrev:
Hur kan du uttala dig om vad alla på landsbygden lider mest av?
Du menar att du lider mer av varg? Och då blir min fråga vad har vargen gjort dig?
Har du inte läst och hört om att vissa jägare mer än gärna vill ta kål på även björnen, vissa är så rädd att de ansökt om licens för revolver, för om björnen flåsar dem i nacken när de jobbar i skogen så vill de kunna skjuta snabbt.
Många skriverier har det varit om björnar som kommer nära bebyggelse, där folk slänger sopor och slaktrester och dit dras björnar. Just nu sover de ännu, men vänta tills de vaknar då börjar skriverierna igen.
Sedan håller jag med dig om att människor ska låta djuren vara i fred.
ja hur hade vi det med rovdjursosämjorna innan vargen dök upp,eller det kanske du är för ung för att minnas..det var inga särskilt hårda ord om räv järv lo och björn..men sen kom man att utplantera varg som smög runt husen även på den tiden
i det långa loppet kommer sverige att falla i egen grävd grop om man ska undvika att jaga varg i några år till
inom 2 år är det 1000 vargar och då blir det svårt
Skrivet 16 feb 2012 20:55 Doris (Ej registrerad)
Doris (Ej registrerad) skrev:
Jag betalar gärna, även om jag anser att vargen inte själv belastar skattekontot, om vargen får leva ifred, utan tjuvjakt å inblandning av diverse forskare, så skulle det inte kosta många kronor.
Låt den ta sina älgar, rådjur och en och annan ren (samerna får rovdjursbidrag).
Jag anser att om vi som värnar varg ska kryssa på skattsedeln, då ska älgjägarna stå för allt som älgar kostar samhället, döda och skadade, tänk vad det belastar sjukvården, å alla materiella skador, kvaddade bilar m.m.
Sedan har vi alla som går på fotboll, hockey, andra evenemang där det behöver vara polisbevakning, ska de betala vad det kostar då blir det dyrt. Vilket härligt samhälle vi skulle få.
morgan (Ej registrerad) skrev:
den stora skillnaden är att älgen inte våldgästar hundar och tamdjur vid bebyggelse så som vargen gör
vi har inte den vildmark som krävs för att ha varg,vi är för tätbefolkade i sverige
Doris (Ej registrerad) skrev:
Endast 3% av Sveriges yta är bebyggd, hur kan vi då vara tättbefolkat? Möjligtvis i stor städerna, men på landsbygden är det inte så trångt.
Du har rätt att älgen inte våldgästar tamboskap men människor och hundar råkar illa ut.
Det finns hundar som blivit sparkad av älg med svåra skador, människor som blivit jagade av "ilskna" älgar.
Här några länkar, och det finns hur många som helst om ilskna älgar.
http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.765681-arga-algar-i-kallered-avlivade
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=6683408
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12230117.ab
morgan (Ej registrerad) skrev:
men landsbygden lider mer av 500 vargar än av 250 000 älgar..björn har tagit kål på 31 liv på 35 år i sverige står att läsa ganska nyligen,ser du några rubriker från landsbygdshåll som skriker om att utrota björnar..jag har ingen sett ännu
så älgar som blir stressade i tätort är med automatik arga alltså...tidningars benämning på saken
kan folk lära sej att inte utmana älgar i tätort så är mycket vunnet..bara o låta dom vara ifred
Hur kan du uttala dig om vad alla på landsbygden lider mest av?
Du menar att du lider mer av varg? Och då blir min fråga vad har vargen gjort dig?
Har du inte läst och hört om att vissa jägare mer än gärna vill ta kål på även björnen, vissa är så rädd att de ansökt om licens för revolver, för om björnen flåsar dem i nacken när de jobbar i skogen så vill de kunna skjuta snabbt.
Många skriverier har det varit om björnar som kommer nära bebyggelse, där folk slänger sopor och slaktrester och dit dras björnar. Just nu sover de ännu, men vänta tills de vaknar då börjar skriverierna igen.
Sedan håller jag med dig om att människor ska låta djuren vara i fred.
Skrivet 16 feb 2012 20:21 Garm (Ej registrerad)
Doris (Ej registrerad) skrev:
Jag betalar gärna, även om jag anser att vargen inte själv belastar skattekontot, om vargen får leva ifred, utan tjuvjakt å inblandning av diverse forskare, så skulle det inte kosta många kronor.
Låt den ta sina älgar, rådjur och en och annan ren (samerna får rovdjursbidrag).
Jag anser att om vi som värnar varg ska kryssa på skattsedeln, då ska älgjägarna stå för allt som älgar kostar samhället, döda och skadade, tänk vad det belastar sjukvården, å alla materiella skador, kvaddade bilar m.m.
Sedan har vi alla som går på fotboll, hockey, andra evenemang där det behöver vara polisbevakning, ska de betala vad det kostar då blir det dyrt. Vilket härligt samhälle vi skulle få.
morgan (Ej registrerad) skrev:
den stora skillnaden är att älgen inte våldgästar hundar och tamdjur vid bebyggelse så som vargen gör
vi har inte den vildmark som krävs för att ha varg,vi är för tätbefolkade i sverige
Doris (Ej registrerad) skrev:
Endast 3% av Sveriges yta är bebyggd, hur kan vi då vara tättbefolkat? Möjligtvis i stor städerna, men på landsbygden är det inte så trångt.
Du har rätt att älgen inte våldgästar tamboskap men människor och hundar råkar illa ut.
Det finns hundar som blivit sparkad av älg med svåra skador, människor som blivit jagade av "ilskna" älgar.
Här några länkar, och det finns hur många som helst om ilskna älgar.
http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.765681-arga-algar-i-kallered-avlivade
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=6683408
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12230117.ab
3% bebyggelse.. vilken meningslös siffra.
Dom mindre samhällena runt om i vargbältet är i stort behöv av marken runt tätorten. Alltså en by på några hundra hektar behöver tusentals hektar skog runtom för att försörja invånarna. Om man förkastar viltvård som en hobby och "naturen" som något särställt från människans tillvaro är det såklart inget problem att enbart räkna "bebyggelse" som marken människan nyttjar, men så kan man inte riktigt göra.
All mark människan nyttjar för sitt välbefinnande måste du ta i beaktning, det innebär mark för att bära viltstammar för kött, mark för odling av grödor, mark för odling av kreatursfoder, mark för odling av bränsle osv.. så några 3% är det inte
Skrivet 16 feb 2012 19:16 morgan (Ej registrerad)
Doris (Ej registrerad) skrev:
Jag betalar gärna, även om jag anser att vargen inte själv belastar skattekontot, om vargen får leva ifred, utan tjuvjakt å inblandning av diverse forskare, så skulle det inte kosta många kronor.
Låt den ta sina älgar, rådjur och en och annan ren (samerna får rovdjursbidrag).
Jag anser att om vi som värnar varg ska kryssa på skattsedeln, då ska älgjägarna stå för allt som älgar kostar samhället, döda och skadade, tänk vad det belastar sjukvården, å alla materiella skador, kvaddade bilar m.m.
Sedan har vi alla som går på fotboll, hockey, andra evenemang där det behöver vara polisbevakning, ska de betala vad det kostar då blir det dyrt. Vilket härligt samhälle vi skulle få.
morgan (Ej registrerad) skrev:
den stora skillnaden är att älgen inte våldgästar hundar och tamdjur vid bebyggelse så som vargen gör
vi har inte den vildmark som krävs för att ha varg,vi är för tätbefolkade i sverige
Doris (Ej registrerad) skrev:
Endast 3% av Sveriges yta är bebyggd, hur kan vi då vara tättbefolkat? Möjligtvis i stor städerna, men på landsbygden är det inte så trångt.
Du har rätt att älgen inte våldgästar tamboskap men människor och hundar råkar illa ut.
Det finns hundar som blivit sparkad av älg med svåra skador, människor som blivit jagade av "ilskna" älgar.
Här några länkar, och det finns hur många som helst om ilskna älgar.
http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.765681-arga-algar-i-kallered-avlivade
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=6683408
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12230117.ab
med vargögon sett är vi tätbefolkade i sverige..vi har inte de mil efter mil av bara skog som kanada usa har tex
man måste tänka långsiktigt angående vargen och inte bara måla upp ett drömscenario om hur man vill att det ska vara trots att man inget har med landsbygden att göra
Skrivet 16 feb 2012 19:12 morgan (Ej registrerad)
Doris (Ej registrerad) skrev:
Jag betalar gärna, även om jag anser att vargen inte själv belastar skattekontot, om vargen får leva ifred, utan tjuvjakt å inblandning av diverse forskare, så skulle det inte kosta många kronor.
Låt den ta sina älgar, rådjur och en och annan ren (samerna får rovdjursbidrag).
Jag anser att om vi som värnar varg ska kryssa på skattsedeln, då ska älgjägarna stå för allt som älgar kostar samhället, döda och skadade, tänk vad det belastar sjukvården, å alla materiella skador, kvaddade bilar m.m.
Sedan har vi alla som går på fotboll, hockey, andra evenemang där det behöver vara polisbevakning, ska de betala vad det kostar då blir det dyrt. Vilket härligt samhälle vi skulle få.
morgan (Ej registrerad) skrev:
den stora skillnaden är att älgen inte våldgästar hundar och tamdjur vid bebyggelse så som vargen gör
vi har inte den vildmark som krävs för att ha varg,vi är för tätbefolkade i sverige
Doris (Ej registrerad) skrev:
Endast 3% av Sveriges yta är bebyggd, hur kan vi då vara tättbefolkat? Möjligtvis i stor städerna, men på landsbygden är det inte så trångt.
Du har rätt att älgen inte våldgästar tamboskap men människor och hundar råkar illa ut.
Det finns hundar som blivit sparkad av älg med svåra skador, människor som blivit jagade av "ilskna" älgar.
Här några länkar, och det finns hur många som helst om ilskna älgar.
http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.765681-arga-algar-i-kallered-avlivade
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=6683408
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12230117.ab
men landsbygden lider mer av 500 vargar än av 250 000 älgar..björn har tagit kål på 31 liv på 35 år i sverige står att läsa ganska nyligen,ser du några rubriker från landsbygdshåll som skriker om att utrota björnar..jag har ingen sett ännu
så älgar som blir stressade i tätort är med automatik arga alltså...tidningars benämning på saken
kan folk lära sej att inte utmana älgar i tätort så är mycket vunnet..bara o låta dom vara ifred