Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Genusperspektiv kan vända pojkkrisen

/

Annons

Ofta hör man att Sverige är ett av världens mest jämställda länder. På många områden stämmer det. På andra har vi långt kvar. Ett sådant exempel är skolan där en av fyra 15-åriga pojkar i dag inte kan läsa på en grundläggande nivå.

Den ojämställda skolan har varit ett faktum i decennier. Tittar vi bara på de senaste 15 åren har flickor i genomsnitt haft 10 procent högre meritvärdespoäng än pojkar. 2013 låg flickornas värden 11 procent över pojkarnas. En grundbult i liberalismen är att könet inte ska tillåtas begränsa individen. Vi ska inte acceptera en könssegregerad skola.

Varför är det så här? Eftersom skillnaden i resultat mellan könen är så stor är det många som har sökt en förklaring på vad det är som är så fel i skolsystemet att den här skillnaden består. Det alla är överens om är att skillnaderna i resultat mellan pojkar och flickor måste förändras. Pojkarna ska lyckas lika bra som flickorna. Hur det ska genomföras uppfattas ibland som kontroversiellt.

Oavsett om det är extra utmaningar eller extra stöd, är det något som skolan ska erbjuda – resultat i skolan är inget nollsummespel. För att tidigt kunna upptäcka hur elever presterar har vi introducerat betyg från årskurs sex och tydliga kunskapsmål redan för årskurs tre. Vi har gjort om betygssystemet så att det utgör ett tydligt underlag när pedagogerna ska bedöma vilken typ av insatser som varje individ behöver, oavsett kön! Folkpartiet vill att jämställdhetsperspektivet ska finns överallt. Förskolans, skolans och fritidsgårdens pedagogik ska alla genomsyras av ett genusperspektiv. Om vi får bestämma blir genuspedagoger ett framtidsyrke när alla skolledare och chefer inser vilken kraft det finns i att jobba med jämställdhet.

I en skola i Gnesta vände man utvecklingen på bara några få år. Metoden var att personalen lyckades identifiera strukturen, sätta ord på den och därmed också hitta konkreta sätt att motverka de destruktiva beteenden som de upptäckt. Resultatet blev att pojkarna lyckades höja sina betyg och flickornas statusjakt upphörde. 

För Folkpartiet är det viktigt att – utan att tappa fokus på strukturerna – utforma en skolpolitik efter individens förutsättningar. En liberal skolpolitik handlar om att både se mönstret och människan.  För det söker vi förnyat förtroende 2014.

Maria Arnholm (FP)

Jämställdhets- och biträdande utbildningsminister

Monica Lundin (FP)

Riksdagskandidat, Dalarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons