Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

REPLIK: Mikael Rosén (M): Nej bilresandet i Falun kommer inte försvinna

Det pågående kriget mot Falubor med bil har inte ens minskat biltrafiken. Ökningen på Strandvägen och Nybrogatan är nästan dubbelt så stort som minskningen på Korsnäsvägen, skriver Mikael Rosén (M).

Annons

Svar på debattartiklarna av Reidar Sjödén och Anton Grenholm som publicerades 26/5 respektive 27/5 i DT:

I fredagens tidning går Reidar Sjödén till angrepp mot mig och den miljösyn han påstår att jag företräder. Han har fel. Om det skulle finnas en billobby i Falun så tillhör jag inte den. Jag företräder helt vanliga falubor som behöver ta sig till jobbet, skolan eller affären. Alla dem som inte bor mitt i centrum men som behöver ta sig dit.

Alla dem som tycker det är bedrövligt att man nu tvingas åka till Borlänge för att uträtta sina ärenden istället för att kunna göra det här i Falun. Alla butiker som tappar kunder för att det är för bökigt att ta sig till centrum. Alla dem som ringer, skriver eller tilltalar mig på gatan för att de är oroliga eller arga över vad som händer i Falun. Alla dem som vill ha ett levande centrum.

Sjödén hävdar att ökad cykling skulle lösa utsläppsproblemen. Det är helt enkelt inte sant. Även en 100 procents ökning av cyklandet skulle bara få ytterst marginell effekt. Även om cykling är nyttigt för den som gör det är det ingen lösning på transportfrågan, det är alldeles för ineffektivt. Inte ens i Kina finns längre de horder av cyklister som en gång präglade landet.

Det som verkligen gör skillnad är däremot att bilarnas utsläpp hela tiden minskar, och nu finns helt ren teknik. Självklart tar det tid innan alla fordon är utbytta. Men även det gradvisa teknikskiftet betyder oerhört mycket mer än ökad cykling. Tyvärr motverkas effekten av renare bilar genom att Faluns rödgröna ledning i praktiken tvingar folk att köra längre sträckor än nödvändigt. Tala om att skjuta sig i foten!

Korsnäsvägen genom centrum servar 18 – 19.000 personer per dygn. De dubbla cykelbanorna servar gissningsvis några hundra. Det krävs alltså oerhört mycket mer mark per cyklist.

Den riktigt stora minskningen av utsläpp i Falun skapade den dåvarande borgerliga majoriteten när vi satsade på ett biobränsleeldat kraftvärmeverk för fjärrvärme. På senare tid har vi starkt bidragit till att såväl lokalbussarna som sopbilarna är utsläppsfria i stadstrafik.

Det pågående kriget mot Falubor med bil har inte ens minskat biltrafiken. Ökningen på Strandvägen och Nybrogatan är nästan dubbelt så stort som minskningen på Korsnäsvägen. Det är som rökförbudet på krogen, man flyttar rökarna till trottoaren. Jag vet inte hur det står till med min navel, själv håller jag blicken högre än så!

Anton Grenholm från Naturskyddsföreningen anser i DT dagen efter att jag gör fel när jag utgår från antalet kilometer och inte antalet resor när jag talar om hur många som använder olika färdsätt i Falun. Vad gäller utsläpp är det dock kilometrarna som avgör. När folk ”tvingas” köra 5 kilometer extra runt Falun hjälper det inte att östanforsborna cyklar eller går till Stora torget, utsläppen ökar.

Grenholm tycker att 5 kilometer enkel väg till affären är så nära att folk gott kan gå eller cykla. Det tycker varken jag eller allmänheten.

Dubblering av kollektivresandet är en kampanj som drivs av bussbolagen för att förmå politiker att pumpa in orimliga mängder skattepengari verksamheten. Syftet är givetvis att öka sin lönsamhet på skattebetalarnas bekostnad. Enligt SKL:s tidning Dagens Samhälle skulle kommuner och landsting nästan gå i konkurs.

Ett problem är att de stora investeringar som görs för att hindra boende i centrum från att köra bil också hindrar alla andra från att köra bil. Det har blivit enklare och billigare för boende i till exempel Grycksbo att köra till Borlänge för att handla än att köra in till Falu centrum. Detta ger stora ökningar av utsläppen, och slår ut handeln i Falun vilket tvingar ännu fler Falubor att åka till Borlänge. Varför arbetar Naturskyddsföreningen för en sådan utveckling?

Mikael Rosén (M),

Oppositionsråd Falun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons