Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

REPLIK: M offrar allmänhälsan på privatbilismens heliga altare

Annons

Falumoderaterna med Mikael Rosén i spetsen förnekar sig inte. I inlägg efter inlägg hamras tesen fram om att fler bilar och parkeringar i centrala Falun är nyckeln till stadens trafikproblem. Nu senast inpackad i svulstigt bibelosande retorik om ”droppen som urholkar stenen, icke genom kraft, utan genom att ofta falla” (DT 6/10).

Moderaternas skötebarn – och gisslan – i debatten är detaljhandeln. Utan den dör staden, menar man. Fyrfilig väg genom centrum och nytt parkeringshus invid Dalateatern ska blåsa liv i ett Falun som tycks hotat av sotdöden. Det ska lösa ”trafikeleändet” och skapa ”ett levande och förtätat centrum”.

Men talet om att ”minska utsläppen” ekar tomt när det samtidigt propageras för ökad trafik genom stan. Moderaterna anför aldrig de hårda fakta som visar att ökad biltrafik direkt medför en försämrad luftmiljö – detta i en redan hårt belastad stad med verkligt ogynnsamma inversionsförhållanden.

Pratet om att ”visa respekt för människors olika livsstilar och behov” rimmar illa mot att ändå till sist offra allmänhälsan på privatbilismens heliga altare (för att tala pastorsspråk).

Om Rosén och company ställde sig invid järnvägsbron klockan 16.20 en vanlig vardag skulle man omgående upptäcka att det i de flesta bilar som trängs genom centrum sitter ensamma förare (de flesta av manligt kön).

Hur ska vi förändra resvanorna – och därmed öka hälsovinsterna – hos denna baktunga kategori? Ska man köra bil för att man kan? Eller för att man måste? Se där frågor att lyfta! Varför inte passa på att samtidigt våga diskutera trängselskatt under rusningstid?

Vidare hörs ej heller några resonemang om allmänt förändrade köpvanor. E-handeln exploderar och vi handlar på nätet som aldrig förr, vilket givetvis påverkar detaljhandeln i grunden. Hemleverans av matvaror är ett exempel på sådant som just nu omskapar marknaden.

Kläder, skor, hemelektronik – utvecklingen har bara börjat. Kanske måste stadskärnorna bli mer specialiserade, exklusiva och– varför inte – estetiskt tilltalande för att locka folk, både som kunder och ”bosättare”.

När det gäller ”förtätning”, denna flitigt tuggade politikerfloskel, undrar man om parkeringen invid Knutpunkten är ett exempel på detta. Med närmast östtysk estetik välkomnar numera en massiv betongvall och grusyta de besökare som närmar sig stan från Resecentrum.

Lika styggt som märkligt – inte minst som det redan finns ett parkeringshus (oftast glesbesatt ) 25 meter därifrån, invid gamla Systembolaget. Området är i dag renskalat på grönska. Borta är också den forna planskilda tryggheten för fotgängare och cyklister. Förtätning? Bevare oss väl!

Här är två konkreta förslag och en undran:

1. Anlägg en vacker, syresättande grönyta eller park i stenöknen på Rödbrotomten invid Knutpunkten.

2. Om ett parkeringshus måste byggas till varje pris – lägg det i det gamla riksvägsdiket invid Resecentrum. Denna no go-zone lämpar sig väl för att hysa fordon – såväl tågpendlares som stadsbesökares.

3. Varför är sossar och miljöpartister så tysta i frågan?

Reidar Sjödén, medborgare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons