Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

REPLIK: Att säga att det blir trafikstockningar på Korsnäsvägen är en sanslös överdrift

Debatt

Moderate Mikael Rosén, oppositionsråd i Falu Kommun, verkar ha bestämt sig för att axla rollen som bilisternas bäste vän i Falupolitiken. I debattartiklar i DT har nu Rosén nått närmast hysteriska nivåer i argumentationen. I senaste alstret använder Rosén krigsmetaforer och hänvisar bland annat till ”det pågående kriget mot Falubor med bil".

Vad är det moderaten Mikael Rosén slåss för? Och kanske än viktigare, vad argumenterar han emot?

För att få svar på den frågan måste vi gå närmare ett och ett halvt år tillbaka i tiden. Till en artikel i Arbetarbladet (24 januari 2016) där bland andra Mikael Rosén ger sin syn på Falu centrum, trafik och handel.

Alldeles uppenbart har Mikael Rosén udden riktad mot uteserveringar och gågator. Jag vill påstå att en vanlig utgångspunkt hos trafikplanerare, är att i möjligaste mån leda bort trafik från stadskärnor. Rosén vill göra tvärtom. Han vill att bilarna ska köra genom Falun. På ett vägsnitt som dessutom är olämpligt för genomfartstrafik.

Korsnäsvägen tillsammans med Gruvgatan var aldrig tänkt att fungera som genomfartsled, och kommer att vara ett ännu uslare alternativ när Falun växer med fler bostäder och arbetsplatser.

Den minnesgode kommer säkert ihåg hur det såg ut i rondellen vid Åhléns när flertalet bussar var tvungna att göra vänstersvängar för att komma till hållplatserna längs Östra Hamngatan.

I dag flyter kollektivtrafiken betydligt smidigare, trots att bussarna måste ut på Korsnäsvägen. Sträckan på Korsnäsvägen går långsamt, men att tala om trafikstockning är en sanslös överdrift.

Korsnäsvägen övergår i Åhlénsrondellen i Gruvgatan. Ett vägsnitt som har en begränsad möjlighet att svälja ett ökat trafikflöde.

Mikael Rosén hänvisar till trafikplaneringen i Mora. Det rimmar illa med vad Rosén säger. Mora Kommun gör, utifrån sina geografiska förutsättningar, tvärt emot det Rosén står för. Nämligen att leda bort trafiken från stadskärnan, och begränsa antalet in- och utfarter till centrum.

Det finns inget självändamål i att öka trafikströmningen genom Falun. Genom att underlätta pendling med buss till och från Borlänge kan vi minska trafiktrycket i både Falun och Borlänge.

Bo Jonsson, debattör och s-medlem

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons