Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mobbningsprogram kan ge ökad mobbning

Annons

Mobbningsprogram, kamratstödjare och värdegrundsdiskussioner – förebyggande eller ökad mobbning?

Tidigare i år läste jag en artikel om att mobbningsprogram i skolor dömdes ut av Skolverket, vilket fick mig att fundera över om jag någonsin hört något positivt om dessa program, vilket jag är tveksam till om jag har gjort. När nu Skolverket gått ut och kritiserat dessa program, då främst bitar som kamratstödjare och regelbundna lektioner mot mobbning utan förankring till en aktuell händelse. Här påtalades en risk för att mobbningen istället skulle öka.

När skolorna fick en fråga om hur de ska motverka mobbning istället för dessa program, så var det flera som svarade att de skulle skapa sin egen strategi, som bland annat kamratstödjare och temaveckor. Okej, kamratstödjare kan ju låta bra vid första anblicken och om det faktiskt blir som det är tänkt att fungera – men det var ju just kamratstödjare som Skolverket såg som en risk till att det skulle öka mobbningen. Så varför vill man då införa detta?

Varför inte införa nolltolerans mot mobbning – vilket skulle bli en tydlig markering till att mobbning aldrig någonsin är okej.

Det är väl i sig en bra tanke att skolorna ordnar temaveckor om mobbning, men frågan är vad det är för syfte med dessa veckor, och om det finns någon plan för hur arbetet ska läggas upp inför de?

Jag ser av yttersta vikt att det finns ett mobbningsförebyggande arbete hela tiden och till detta kan en temavecka om mobbning vara en bra start, under förutsättning att den planeras väl.

Under denna vecka så skulle skolan kunna börja med en föreläsning om mobbning, av någon som tidigare varit mobbad och som kan förmedla hur det känns, men också vilka konsekvenser mobbning ger. Att enbart göra en temavecka utan något autentiskt möte så kommer mobbning alltid att finnas kvar och istället utgöra en risk, som även Skolverket konstaterat.

I samma artikel framkommer att Skolverket med jämna mellanrum genomför attitydundersökningar och att det i dessa framkommit att ett större antal elever men också lärare, anser att skolan utför ett aktivt mobbningsarbete.

Det sägs vidare att det inte finns något som tyder på att mobbningen ökar men däremot att upplevelsen av mobbning ökar. Det här var en spännande kombination för om nu upplevelsen av mobbning ökar, så blir det svårt att säga att mobbningen i sig inte ökar, eller?

Så som jag ser det, så går detta emot sig självt. För hur kan något stå still samtidigt som det ökar?

Det är hög tid att ta mobbningen och dess konsekvenser på allvar och det är av yttersta vikt att man får med sig kunskap om mobbning redan i skolan.

Det är tillsammans som vi motverkar mobbning och det är av tidigare erfarenheter utav mobbning som kunskap om vad som behövs framkommer. Så den skola eller arbetsplats som vill ha en god psykosocial miljö gör bäst i att jobba med problematiken förebyggande, vilket också bidrar till effektivare individer.

Min utmaning till dig som är rektor/chef, satsa på en bra psykosocial miljö och var med och motverka mobbningen du också – och låt bli mobbningsprogrammen då dessa snarare stjälper än hjälper!

Linda Mathiasson

Ordförande Steg för steg för en bra psykosocial miljö, samt föreläsare och coach

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons