Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Nej, Å-rummet blir inget avgasfritt reservat - nu ska det också lusas ned av bilar

Annons

Falsk idyll? Det är inte en bil i sikte på det plakat som just nu illustrerar ombyggnaden av Å-rummet i Falun. Men P-skyltarna är redan på plats. Foto: Privat

Man tror knappt sina ögon! Omgörningen av det så kallade Å-rummet i centrala Falun är inne i slutfasen. Det som många uppfattat som ett framtida avgasfritt reservat mitt i stan visar sig nu bli det motsatta. Området kommer snart att vara nerlusat med bilar.

Gångfartsområde - så kallas denna till gångstråk förklädda bilyta på hal nysvenska. Ordet är kusin till förtätning – som kan betyda i stort sett vadsomhelst. I Faluns fall betyder det ofta "fler bilar i centrum"!

Miljön kring ån i centrum är unik. Här finns en av stadens få öppna, soliga platser. Dessutom intill vatten. Ny stenläggning, vackra parkbänkar och blivande trädplantering har hittills förmedlat bilden av ett rejält nytänk.

Äntligen får vi ett estetiskt tilltalande profilområde med restauranger och uteserveringar – en öppen, avgasfri och människovänlig kontaktyta strax intill länsmuseet, mitt i Faluns hjärta, har det varit lätt att tänka. Men icke!

Politikerna har i ”brett samförstånd” (verkligen?) enats om att öppna kranen för ännu fler bilar. Parkeringar har redan anlagts utanför Systembolaget.Bilar kommer inom kort att kryssa fram mellan parkbänkar, träd och gående från alla håll.

Uteserveringarnas gäster får finna sig i att inta middag insvepta i koldioxid. Barnfamiljer tvingas hålla hårt i sina telningar. Motormuller blir åter vardag för de närboende.

Det hela är provocerande fantasilöst! Inte minst som det sker i en stad redan perforerad av biltrafik. Glömda är miljömål och klimatförändringar samt försämrad allmänhälsa. För att inte nämna oskyddat gatuliv som ny måltavla för asymmetrisk terrorism.

Jonny Gahnshag (S) skriver på sin blogg att ”all trafik ska ske på gåendes villkor”. Det är givetvis retoriskt snömos. Lika logiskt som att återinföra rökning på krogen, fast ”på icke-rökandes villkor”. Alla vet att bilar är stora, hårda och oflexibla i trånga miljöer, även om de framförs i ”gångfart”(som medför ökade utsläpp).

Fotgängare måste alltid flytta på sig inför bilar, oavsett vad vägarna kallas och hur vackra de än må vara. Några alternativ gives inte. Hur skulle det se ut? Bilköer på grund av oväntade möten mellan gående mitt i området? Knappast.

Och avgaser? Jo, de ingår i avtalet! Men det står angivet först i det finstilta.

”Det som får ta mest plats i Falun i dag är biltrafiken – staden är en trafikapparat dimensionerad för Detroit-trafik”, ansåg radioprogrammet Stadsinspektionen vid sitt besök.

Åt detta rycker de beslutande i Falun på axlarna. Signalerar fritt fram för fortsatt fossilbränsle-fest. Att det finns 1289 centrala p-platser i Falun och två parkeringshus alldeles intill Å-rummet tycks helt sakna betydelse. Några minuters promenad från ett p-hus verkar uteslutet. Vi åker bils om om det inte fanns någon morgondag.

Så dikterar återigen bilismen stadens livsvillkor. Görs till norm. Och detta som såg så lovande ut .

Reidar Sjödén, Falun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons