Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

DEBATT: Det är bara i Falun som makthavarna inbillar sig att man kan ha en levande handel utan bilburna kunder

Debatt

Jag vill uppmana Falucentern att liksom jag göra ett studiebesök hos centern i Mora. När ni kommer hem igen är ni välkomna att ansluta er till vår politik för Falu centrum! Det skriver Mikael Rosén (M), oppositionsråd i Falun.

Äntligen har det blivit debatt om trafikeländet i Falun, vi moderater är inte längre ensamma. På sistone har det förekommit flera inlägg, mer eller mindre seriösa. Härom veckan föreslog någon att man kan få de rödgrönas politik att fungera genom att göra alla fordon hälften så breda. Sedan föreslogs att det ska byggas en södra förbifart så att vi som bor i östra Falun kan åka direkt till Borlänge och handla utan att bry oss om Falu centrum.

LÄS MER: Debatt: En breddning av Korsnäsvägen är varken rätt för bil- eller cykeltrafiken

Naturskyddsföreningen i Falun tycker att det ”är ett djärvt steg i rätt riktning” att ta bort halva Korsnäsvägen. Djärvt ja, men i fel riktning! Experimentet att stoppa biltrafiken i centrum har gjorts i Borlänge. Resultatet blev att centrum slogs ut, och nu måste även de som bor i centrum ta bilen för att kunna handla. Är det verkligen Naturskyddsföreningens mål?

LÄS MER: DEBATT: Fartgränsen på vägarna kring Promenaden måste sänkas!

I Mora har trafikproblemen studerats av kommunen, Trafikverket och ÅF. Lösningen blir att bredda södra infarten från två till fyra filer. I Rättvik ligger den stora centrumparkeringen intill riksvägen. I Leksand vill butiker flytta ut till riksvägen som inte längre går genom samhället. I Insjön ligger butiker och parkeringar intill riksvägen.

I Borlänge flyttade handeln från det då bilfria centrum till den stora vägkorsningen strax söder om centrum. I Säter ligger handeln inom synhåll från riksvägen, i Hedemora och Ludvika längs en trafikerad huvudgata. Ludvika har dessutom byggt en köpcentrum intill riksvägen mot Örebro. Det är bara i Falun som makthavarna inbillar sig att man kan ha en levande handel utan bilburna kunder.

LÄS MER: Runnberg: Strategin att medvetet försämra för biltrafiken tar sig märkliga uttryck i Falun

2010 gjorde VTI en stor resvaneundersökning i Falun. 1 procent av sträckan folk förflyttar sig skedde till fots, 2 procent per cykel och 11 procent med buss. Alltså är det en sammanlagd summa av 14 procent av de som förflyttar sig i Falun som upptar majoritetens hela fokus. Bilisterna stod för 78 procent och motarbetas energiskt av de rödgröna. Är det till nytta för Faluborna?

LÄS MER: Replik: Förlåt till alla som - likt DT:s ledarredaktion - saknar humor

Gör ett helt orealistiskt tankeexperiment: De rödgrönas kamp mot Faluborna leder till en fördubbling av gående och cyklande. Det skulle ändå bara bli 6 procent som tar sig fram på detta sätt! Bilisternas andel minskar då från 78 procent till 75 procent. Lägg till en ytterligare fantasi: Bussåkandet fördubblas genom att folk byter från bil till buss (i verkligheten brukar det vara från cykel och gående). Bilisternas andel skulle fortfarande vara 64 procent!

LÄS MER: Debatt: Miljöpartiet Falun: DT alltmer med i en koalition för civilisationens förintande

Alla andra sätt att förflytta sig skulle ändå tillsammans bara bli 36 procent! Till och med i denna rena fantasivärld skulle bilismen vara nästan dubbelt så stor som alla andra färdsätt tillsammans. Fast i den verkliga världen så är ju följden av försvårandet av bilar i Falun gör att bilisterna tar bilen till Borlänge i stället.

Centern har gjort ett inlägg som börjar lovande: ”det finns brister i dagens trafiksituation i centrum som måste tas på allvar.” Resten av texten tyder på att man inte gör det. I stället för att försöka lösa problemen vill man slösa bort några tiotals miljoner på att slakta Korsnäsvägen och bygga fler rondeller. Man vill tydligen också ta pengarna till detta från skolor och äldreboenden. Jag vill uppmana Falucentern att liksom jag göra ett studiebesök hos centern i Mora. När ni kommer hem igen är ni välkomna att ansluta er till vår politik för Falu centrum!

LÄS MER: Debatt: S, C och MP håller på att förvandla Falun till Borlänges förort

Mikael Rosén (M), Oppositionsråd Falun

LÄS MER: Debatt: Fler cykelbanor på Korsnäsvägen är ett djärvt steg i rätt riktning

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons