Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Ambulanssjuksköterska: Nej, liggande sjukvårdstransport kan inte ersättas med taxi

Artikelserie
Kirurgkrisen i Falun 2017

Annons

Landstingsrådet Elin Norén (S) meddelade den 2 november 2017, att Landstinget Dalarnas Hälso- och sjukvårdsnämnd har beslutat att ta bort liggande sjuktransport nattetid i Falun, Mora och Ludvika. Vidare beskrev landstingsrådet att det i sådana fall är rimligt att använda taxi som transportmedel eftersom det inte är fråga om akuta transporter (prio 4).

Jag vill härmed informera landstingsrådet Elin Norén och samtliga i Hälso- och sjukvårdsnämnden hur organisationen kring liggande sjuktransport är utformad i dag, då tjänstemännen tydligen inte har kunnat förmedla det i sitt underlag till er.

Liggande sjuktransport är i dag en del av ambulanssjukvården Dalarna. Många av de anställda är ambulanssjukvårdare med lång erfarenhet och samtliga medarbetare är sjukvårdsutbildade. De genomgår regelbundet utbildning i Hjärt- och lungräddning och har tillgång till samma radiokommunikation (RAKEL) som övrig ambulanssjukvård, räddningstjänst och polis.

Dessa förutsättningarna gör det möjligt att ha ett patientsäkert arbetssätt som garanterar att patientens vårdkedja förblir obruten.

Dessutom är liggande sjuktransport en enorm tillgång att ha vi en större olycka eller katastrof. Se bara på brorasolyckan i Ludvika eller bussolyckan i Sveg. Vid båda händelserna var liggande sjuktransport till stor nytta, då denna kunde omhänderta ett större antal patienter med lättare skador, men också snabbt förmedla till ambulanssjukvården om någon patient försämrats.

Det går inte att jämföra detta arbete med en taxichaufförs arbete, där denne saknar sjukvårdsutbildning.

Landstingsrådet beskriver hur dyrt det är att hålla beredskap dygnet runt och att nedläggningen skall leda till en besparing på 1,1 miljoner. Ja, det är dyrt att hålla en god beredskap, men vari ligger besparingen?

Privata taxibolag kommer troligtvis inte att transportera patienterna gratis. Patienterna finns här och nu och kommer med en åldrande befolkning inte att bli färre. Dessutom har liggande sjuktransport möjlighet att ta sekundärtransporter mellan vårdinrättningar, där patienterna är i behov av dropp eller syrgas. Den möjligheten finns inte hos deprivata aktörerna. Därmed kommer ambulanser att bli uppbundna på prio fyra-körningar (ej akut transport) medan mer akuta ärenden får vänta.

Därmed faller landstingsråd Noréns slutliga argument om att ”ambulanserna finns kvar för de som behöver det”. Ambulanssjukvården är inte en outtömlig resurs. Det är inte bara att ringa 112, det uppstår inte automatiskt därmed en ny enhet.

Jag vill härmed bjuda in Elin Norén (S) att följa med mig en natt inom ambulanssjukvården Dalarna. Så att hon med egna ögon kan uppleva hur ambulansen åker på ett prio två-uppdrag (akut men inte livshotande) mitt i natten till en del av länets utkanter. Efter att patienten har blivit bedömd av en sjuksköterska i enlighet med gällande behandlingsriktlinjer och i bland även med stöd av specialistläkare, via telefonkontakt, kan det stå klart att ja, patienten har ett behov av att komma till sjukvård men är inte i behov av en akut ambulans.

Kontakt tas då enkelt med kollegan som kör liggande sjuktransport och efter en korrekt överrapportering kan patienten föras till definitiv sjukvård och ambulansen är gripbar igen. Min farhåga är att ambulansen i framtiden inte kommer att lämna över patienter till taxichaufförer utan sjukvårdsutbildning. De blir istället upptagna med rena transportuppdrag.

Det är inte länge sedan ett litet barn skadades allvarligt och avled i en av Göteborgs kranskommuner. Olyckan uppstod i direkt anslutning till den lokala ambulansstationen. Ambulansen var dock inte gripbar då de befann sig i centrala Göteborg och utförde liggande sjuktransportuppdrag (prio fyra). Det går inte att förutspå om utgången av denna tragiska olycka hade varit annorlunda om en ambulans hade funnits i beredskap.

Förutsättningarna däremot, hade funnits för att göra en insats för barnet och deras anhöriga. Landstinget Dalarna, begå inte samma misstag som Västra Götalandsregionen. Ge oss rätt förutsättningar för att utföra ett bra jobb och snåla inte på beredskapen.

Liggande sjuktransport är en viktig länk i kedjan för ett gott omhändertagande av våra patienter och medborgare. Beredskapen är dyr men är ni villig att låta patienterna betala priset för när den inte finns där?

Anna-Lotta Pettersson, legitimerad ambulanssjuksköterska

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons