Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Agera för lärarnas hälsa i dag på lärarnas dag - och förstatliga skolan

Debatt

Annons

I dag 12 september firas Skolans dag. En dag som fokuserar på skolan och vi som arbetar där. Vi har en viktig uppgift och ett stort ansvar. Vi ser små mirakel hända varje dag och vi är stolta över den betydelse vi kan ha för varje elev.

Enligt en undersökning bland 1000 lärare vill lärare få mer tid att ägna sig åt sin undervisning än vad de har idag. Lärare måste få ägna sig åt undervisningen och dess för- och efterarbete, det är det som skapar kvalitet i verksamheten.

Även studie- och yrkesvägledare har en viktig uppgift i skolan genom att stödja ungdomar i deras val av yrke och studier. För att eleven ska kunna göra välunderbyggda val behövs en planerad och kontinuerlig studie- och yrkesvägledning (syv), med tillgänglig kompetens inom de olika delarna som utgör studie- och yrkesvägledningen.

Många i skolan gör en hjälteinsats. En undersökning bland 1000 elever visar att 94 procent tycker att de trivs bra i skolan och med sina lärare. Många som tänker tillbaka på sin skolgång har nog minnen av lärare som har betytt väldigt mycket för dem – lärare som har format dem som människor, som hjälpt till att göra viktiga livsval och gett kunskap.

Under en elevs skoltid, genom hela grundskolan och gymnasiet, händer det mycket med kropp och knopp och man ska hitta sin plats i det sociala sammanhanget. Kraven och intrycken i dag är stora i skolan och i samhället i övrigt och därför är det så viktigt att vi i skolan kan få göra skillnad.

Tyvärr känner sig numera många av våra kollegor stressade och otillräckliga. De har fått fler och fler arbetsuppgifter och har inte tillräckligt med tid för alla elever. En tredjedel av lärarna tar inte lunch varje dag och sex av tio lärare hinner inte ta paus under arbetsdagen.

Vi måste få ett fokus på vår huvudsakliga arbetsuppgift som för lärare är undervisning och ges förutsättningar att kunna utföra detta med tillräckligt med tid till både för- och efterarbete av undervisningen.

Lärare vill fokusera på sitt viktiga uppdrag och arbetsuppgifter som är kopplade därtill. Detta är nödvändigt för att lärare ska kunna utgå utifrån varje elevs egna förutsättningar. För syv krävs det tid för övergripande planering för hur vägledningssamtal, information och undervisning kan bilda en helhet med en röd tråd för eleverna inför deras framtida val.

Vi lärare och syv är stolta över våra yrken. Vi vet vad våra elever behöver. Vi vill att de ska lära sig, känna sig trygga och göra rätt val. Vi gör hjälteinsatser varje dag i det lilla, som kan visa sig vara oerhört stora. Vi vill att alla elever ska få samma möjlighet att bli sedda, bekräftade och lära sig nya saker.

Just nu är det upp till landets 290 kommuner och privata huvudmän att själva styra över vår arbetsbelastning. Förutsättningar blir då väldigt olika för såväl lärare och syv som elever. För att det ska bli likvärdigt måste staten gå in och ta ansvar!

Föräldrar, vi som arbetar i skolan och elever – alla är överens om att de behövs mer tid för varje elev. Nu är det egentligen bara politikerna som måste inse detta.

Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund

Hanna Meijer Holmqvist, distriktsordförande, Lärarnas Riksförbund Dalarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons
Annons
Annons