Rådjursjakt i Bomsarvet
En varg jagade under trettondagshelgen ett rådjur i byn Bomsarvet, Gagnef.
Relaterat
Strax före klockan nio på förmiddagen fällde vargen bytet ungefär 100 meter från ett av husen i byn. En Gagnefsbo tog den här bilden när vargen släpade iväg rådjuret för att äta lite ostört.

































Senaste kommentarerna:
Skrivet 11 jan 2012 23:53 Börje Olsson (Ej registrerad)
Doris (Ej registrerad) skrev:
Svar: Börje Olsson.
Att vargen KAN bära rabies och dvärgbandsmask, har du rätt i men ingen av de skjutna vargarna i Sverige bar på dessa. Vi kan inte döda djur bara för att det ev kan hända, rådjuren bär på fästingar som kan innebära död för människor, ska vi utrota dem från Sverige? Många människor bär också på dödliga virus, bakterier ska vi avliva dem?
Att vargen dödar tamdjur och hundar är ett naturligt beteende för ett rovdjur, vi människor borde vara lite klokare och se till att våra tamdjur och hundar är skyddade.
Hur tror du att en varg ska fälla en älg, den gör som den alltid har gjort, den måste för att inte själv skadas sarga älgen, det är ett naturligt beteende, den gör inte det av grymhet utan för att själv överleva, det är vi människor som blir förskräckta av synen.
Jag gillar att du har en bra ton i dina kommentarer, även om jag inte delar dina åsikter.
Doris.
Mycket av det du skriver är sant.
Råjuren gör nytta också, samt förstör inte som vargen vilket du glömmer nämna. Därför vill nog ingen "utrota" dem.
Man kan inte förebrå vargen för att den är en varg. Dess sätt att överleva är helt enkelt på det viset.
Tyvärr går den inte väl ihop med människor i dess närhet och därför anser jag inte att vi skall ha den i Sverige, möjligen med ett undantag. Om vi absolut måste ha den, skall den inhägnas i ett jättestort naturreservat. Sarek täcker väl in ett par revir, möjligen kunde det utökas och samordnas med ett liknande reservat i Norge.
Sker det inte skall vi inte ha någon varg alls. Ingen skada är skedd i så fall, för den är ändå inte utrotningshotad globalt sett.
Man får ganska mycket stängsel för några 100 miljoner varje år... Relativt snart kan vi då också på allvar försöka skydda andra arter som faktiskt är akut hotade och som inte förstör så mycket för alla i dess närhet. DET vore något riktigt positivt för alla.
Skrivet 11 jan 2012 22:28 Doris (Ej registrerad)
Svar: Börje Olsson.
Att vargen KAN bära rabies och dvärgbandsmask, har du rätt i men ingen av de skjutna vargarna i Sverige bar på dessa. Vi kan inte döda djur bara för att det ev kan hända, rådjuren bär på fästingar som kan innebära död för människor, ska vi utrota dem från Sverige? Många människor bär också på dödliga virus, bakterier ska vi avliva dem?
Att vargen dödar tamdjur och hundar är ett naturligt beteende för ett rovdjur, vi människor borde vara lite klokare och se till att våra tamdjur och hundar är skyddade.
Hur tror du att en varg ska fälla en älg, den gör som den alltid har gjort, den måste för att inte själv skadas sarga älgen, det är ett naturligt beteende, den gör inte det av grymhet utan för att själv överleva, det är vi människor som blir förskräckta av synen.
Jag gillar att du har en bra ton i dina kommentarer, även om jag inte delar dina åsikter.
Skrivet 11 jan 2012 22:22 Doris (Ej registrerad)
Svar : Börje Olsson
Det är många djur och även människor som skapar rädsla, oro och olust, jag anser att vi inte har rätt att utrota vargen från de Svenska skogarna, för det finns alltid några människor som är rädd för något djur.
Själv växte jag upp med människor som var livrädda för björnen, och det finns fortfarande människor som är livrädd för björn. Det är mycket som skrämmer och skapar olust för oss människor, men det är så det är att leva, allt kan hända och det går inte att gardera sig mot allt.
Det som händer i andra delar av världen det kan vi inte kontrollera OM det är hela sanningen, men i Sverige har vi inte haft någon attack på människor, ingen har blivit dödad eller ens fysiskt skadad av varg.
Skrivet 11 jan 2012 18:16 SD (Ej registrerad)
Anna (Ej registrerad) skrev:
Åh, jag skulle bli så glad om jag fick se en varg i verkligheten. Kanske borde flytta till Gagnef? ;)
Fattar inte varför det ska bli ett sånt ståhej varje gång vargen visar sig.
Jag vill ha varg i Sverige.
Nej flytta till Ryssland och ta vargarna med dig. Då slipper vi bägge ohyrorna i Sverige.
Skrivet 10 jan 2012 22:22 Börje Olsson (Ej registrerad)
Börje Olsson (Ej registrerad) skrev:
Den skandinaviska vargen medför:
1. Rädsla
2. Oro
3. Utdragen och plågsam död för de djur som angrips
4. Kostnader på flera 100 miljoner kronor varje år
5. Kostnaderna innebär mindre ekonomiska medel för att skydda akut hotade arter
6. Drastiskt ökad risk för dvärgbandmask
7. En risk för vargattacker på människor. Risken för underrapportering är sannolik. http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans#List_of_fatal_wolf_attacks
8. Minskad trivsel för landsbygdens människor
9. Stor risk att få tamboskapen dödad
10. En omöjlighet att driva ekologiskt korrekt fäbodbruk
11. En ökad risk för rabiessmitta ifrån vargar som vandrar in i Sverige
De flesta andra djur förutom vargen fyller en funktion i vår fauna. Vilken funktion som toppredator är det vargen har, som inte människan kan uppfylla?
Dessutom är vargen globalt sett INTE UTROTNINGSHOTAD.
Vi klarade oss utan vargen under nästan hela 1900-talet. VARFÖR SKALL VI NU HA FRILEVANDE VARG I SKANDINAVIEN?
Börje Olsson (Ej registrerad) skrev:
"Anna", VARFÖR vill du ha frilevande varg i Skandinavien? Du ser en lista på några av de olägenheter här ovan. Vargarna förstör många och människor och djurs liv, samt t.o.m. riskerar att indirekt radera akut hotade arter ifrån Sverige, då vargens kostnader innebär att vi inte har råd att rädda andra arter. Vilka är fördelarna med varg?
Tacksam för svar.
Börje Olsson (Ej registrerad) skrev:
Vi får väl se "EU-lover". Jag gissar att om vargen inte får folkligt stöd, så viker sig EU. Om jag har fel, bör man genast återutsätta vargen i och runt Bryssel och Paris, vilket är en del av vargaras gamla habitat.
EU lär få svårt att värja sig för detta, speciellt om vargen ogillas av lokalbefolkningen.
VARFÖR SKALL VI HA FRILEVANDE VARG I SKANDINAVIEN?
Vänta lite nu Doris.
Vargen skapar rädsla, oro och olust pga många orsaker.
De är kända för att ha dödat människor, vilket är något som pågår runt om i världen år efter år http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans#List_of_fatal_wolf_attacks
Enligt Statens veterinärmedicinska anstalt
är vargen känd för att bära rabies såväl som dvärgbandmask. Varg ifrån Finland vandrar ibland till Sverige.
Vargarna dödar tamdjur och hundar i stor utsträckning.
Vid vargattacker på älg är det i princip alltid en mycket plågsam dödsprocess som varar ifrån timmar till månader. Ett skott dödar på några sekunder. Vid skadskjutning, kommer nästan alltid avslut inom 2 timmar.
Kostnaderna för varg stiger med antalet vargar. För närvarande är den svenska årskostnaden flera 100 miljoner kronor. Samtidigt har vi inte råd att rädda akut hotade arter. Vårdcentraler, äldreboenden och skolor läggs ner av samma anledning. Noll vargar kostar noll kronor.
Fäbodbruk och varg går inte ihop.