Idrevargarna rör sig planlöst
Idrevargarna är fortfarande kvar i Örebro län.
Men de rör sig planlöst.
– Vi ser ingen tydlig riktning, säger Rauna Burman vid Naturvårdsverket.
Två gånger per dygn läser man av vargarnas positioner.
– Men det fungerar inte alltid. De kan vara i radioskugga och då får vi ingen kontakt, säger Burman.
Naturvårdsverkets senaste information till allmänheten om vargarna är att de går tillsammans och finns någonstans i Örebro län, kanske i Kilsbergen, där hon släpptes ut efter första sövningen i vintras.
Då vandrade hon iväg - ensam - i över 100 mil innan hon slog sig ner i Idre.
Det betyder att vargarna på snart tre veckor inte förflyttat sig särskilt långt (10-15 mil) från den andra utsläppsplatsen i Tiveden, nära Karlsborg.
– Det är betryggande att de går tillsammans. Vi ser ingen tydlig riktning åt vilket håll de rör sig. Men Örebro är ett stort län, säger Burman.
Om vargparet förblir intakt ökar chansen att de inte återvänder till sameland i Idre - det var därifrån de sövdes och flyttades, eftersom de utgjorde ett hot mot rennäringen.
Naturvårdsverket hoppas att paret hittar ett lämpligt ställe att ha sitt revir - och föder valpar till våren.
– I mitten av februari startar brunsten och det blir spännande att se om parningen lyckas, konstaterar Rauna Burman.
Vargtiken är av rysk/finsk härkomst, hon är något gulaktig till färgen och är landets mest värdefulla varg.
Hennes valpar skulle bredda den hårt inavlade svenska vargstammen.
Hon har sövts och flyttats två gånger - kan det, om så krävs, bli en tredje gång?
– Forskarna säger att en varg inte ska sövas mer än tre gånger, säger Rauna Burman.































Senaste kommentarerna:
Skrivet 30 dec 2011 00:13 Örjan Bengtsfors (Ej registrerad)
Kbg: om det nu är så viktigt för dig så kan vi ta björnen t.ex den går i ide, den är allätare vilket innebär att den varierar sin kost, den är spridd över betydligt större areal än vargen samt den förvaltas genom jakt, den har aldrig varit utraderad ur den svenska faunan och den dagen sverige huserar en vargstam av samma storlek som björnstammen är jag 100% övertygad om att den också attackerat människor förhoppningen är att de som är ansvariga för denna idioti slipper ha människoliv på sitt samvete.
Du behöver inte försöka dumförklara mig jag vet vad det innebär med genetik men jag begriper inte hur man kan säga att den och den är genetisktviktiga om man inte sövt och tagit dnaprov då också flyttat runt varg från här och där jag har aldrig sagt något om djurparksvarg det är säkert inga problem att få tips om individer från samerna söva och flytta men det kommer väl aldrig att komma fram eller från norge finland osv
jag tror jag ska köpa mig några vicenter och mufflon att sätta ut
Skrivet 29 dec 2011 19:56 Nyhammarsbon (Ej registrerad)
Intressant Kålarson !
Har naturvårdsverkets bilar varit synliga i trakten, eller finns det synobservationer där ?
Jag tycker det är för j..ligt att dom smyger med detta! Det kan ju vara bra för en ev. harjägare att veta att han inte ska släppa stövaren i området nu i mellandagarna! Man kan vända på det också! Det kan vara hälsosamt för vargarna också. Så slipper dom bli skjutna enl. paragraf 28 vid en hundattack !
Skrivet 29 dec 2011 17:25 kålarson (Ej registrerad)
Tyvärr har snön försvunnit helt, men om man är observant, kanske man kan se och konstatera att det omtalade vargparet nu finns lite norr om Hörken.
Om de bara dragit igenom området, eller är på väg vidare, är det väl ingen mer än Naturvårdsverket, som kan svara på.
Skrivet 29 dec 2011 17:11 dalmasen (Ej registrerad)
Örjan Bengtsfors (Ej registrerad) skrev:
Kbg: Skröna om utplanterade vargar?
Vad och var finns det något som kan kallas bevis för att vargarna är invandrade? Hur kan man isåfall veta vilken som är "genetiskt viktig" Har de möjligen passera migrationsverket på sin väg till mellansverige och kissat i en kopp?
OM nu vargen skulle vara invandrad hur kan det då komma sig att det i princip aldrig observerats några vargar norröver? Även om det är glesbefolkat så finns det ändå människor som bor och lever där som rör sig efter vägar och i skog.
Eller kanske de tar natttåget från haparanda?
Nästa sak, hur kan man säga att vargen ska leva fritt i vårat land när den sövs och flyttas (djurplågeri), den får vara här men inte där.
Ett nationellt beslut ska väl isåfall gälla landet som sådant inget undantaget.
Och klart du har rätt i att det är demokrati i Sverige vilket på så sätt osökt leder en till frågan varför inte en folkomröstning ang vargen?
Det är ju en grundpelare i en demokrati att folket får säga sitt.
Eller?
kbg (Ej registrerad) skrev:
Att vargen inte är utplanterad från djurparker bevisades genom DNA-analys.Den vargstam vi nu har är kommen ur invandrad varg från Finland-Ryssland via Norge( Anders Bjärwall: Trettio år med rovdjur). Jag kan tillstå att det är bekymmersamt att vargen inte får leva fritt i hela Sverige, 1/3 av Sveriges landyta får inte ha revirbildande varg enligt riksdagsbeslut 2001, anledning rennäringen!Genetiskt viktig innebär att att den inte är närmre släkt med de vargar vi redan har i landet.(Du kanske inte vet varför kusingifte inte är tillåtet? Just för att s.k. reccesiva gener kan bidra till svåra sjukdomar/ missbildningar)Du har inte besvarat mina frågor om övriga rovdjur, Du nämnde själv lodjuret, men björn, järv och kungsörn
Den är inte invandrad den är hitflyttad,litar inte ett dugg på vad våra myndigher påstår!!
Hur kunde det annars bli så många på en gång??
Den som sitter på sanningen är Anders Bjärvall!!
Skrivet 29 dec 2011 11:02 kbg (Ej registrerad)
Örjan Bengtsfors (Ej registrerad) skrev:
Kbg: Skröna om utplanterade vargar?
Vad och var finns det något som kan kallas bevis för att vargarna är invandrade? Hur kan man isåfall veta vilken som är "genetiskt viktig" Har de möjligen passera migrationsverket på sin väg till mellansverige och kissat i en kopp?
OM nu vargen skulle vara invandrad hur kan det då komma sig att det i princip aldrig observerats några vargar norröver? Även om det är glesbefolkat så finns det ändå människor som bor och lever där som rör sig efter vägar och i skog.
Eller kanske de tar natttåget från haparanda?
Nästa sak, hur kan man säga att vargen ska leva fritt i vårat land när den sövs och flyttas (djurplågeri), den får vara här men inte där.
Ett nationellt beslut ska väl isåfall gälla landet som sådant inget undantaget.
Och klart du har rätt i att det är demokrati i Sverige vilket på så sätt osökt leder en till frågan varför inte en folkomröstning ang vargen?
Det är ju en grundpelare i en demokrati att folket får säga sitt.
Eller?
Att vargen inte är utplanterad från djurparker bevisades genom DNA-analys.Den vargstam vi nu har är kommen ur invandrad varg från Finland-Ryssland via Norge( Anders Bjärwall: Trettio år med rovdjur). Jag kan tillstå att det är bekymmersamt att vargen inte får leva fritt i hela Sverige, 1/3 av Sveriges landyta får inte ha revirbildande varg enligt riksdagsbeslut 2001, anledning rennäringen!Genetiskt viktig innebär att att den inte är närmre släkt med de vargar vi redan har i landet.(Du kanske inte vet varför kusingifte inte är tillåtet? Just för att s.k. reccesiva gener kan bidra till svåra sjukdomar/ missbildningar)Du har inte besvarat mina frågor om övriga rovdjur, Du nämnde själv lodjuret, men björn, järv och kungsörn