Fixa en facebooksida och lägg ut filmerna där Kristina, garanterat att någon kommer att känna igen/veta vem det är som gjort detta. Lägg även ut bilder på de skor som stals, om du har bilder på dem d.v.s., och storlek, barn, herr, dam eller vad det nu kan va. Så kan vi alla hålla koll på de som säljer skor på marknader torg och kanske på blocket och liknande sidor.Hälsningar från en som garanterat kommer att hålla korpgluggarna öppna.
B (Ej registrerad) skrev: Sluta o gnäll på polisen nångång...!!!! Så fort de inte lyckas lösa något fall eller är tvugna att prioritera nåt annat så ska de tryckas ner i skiten...Tänk på allt BRA de gör nån enstaka gång istället!!
Självklart skall det gnällas på polisen när dom inte sköter sitt jobb.
Som medborgare förväntar man sig mer av polisen än så här. Det beror inte på vare sig pengabrist eller resursbrist. Det beror på det sätt man arbetar på att resultatet blir så dåligt. GW Persson konstaterade detta i sin utredning av hur man missade Anders Eklund. Arbeta rätt så nås fortare resultat och man hinner lösa fler brott.
Kul att du inser att dom bara gör nåt bra nån enstaka gång.
CCTV (Ej registrerad) skrev: Vanliga kommentarerna under artiklar, buhu polisen jagar "fel folk", Buhu borlänge är så hemskt kriminellt (gnället kommer 10 år försent).Borlänge är en stad man känner sig stolt över idag, vi har ett bra rykte. Klart de händer skit här men upplysningsvis de gör de i andra städer och byar också. Det kallas samhället, polisen har nog arbete upp över öronen och lagen är nog inte den lättaste att arbeta efter. Kul o se hur många som är "experter" på hur polisen ska arbeta och hur lagar och förordningar fungerar NOT. Min slutsats polisen gör så gott dom kan om inte alla fortkörare körde för fort, tjuvjägarna kunde sluta skjuta sånt de inte får o de som smugglar sprit slutar kanske polisen hinner
what??? (Ej registrerad) skrev: du säger att borlänge har ett bra rykte? vart då nånstans???
prova o lämna stan så ska du få se och höra, antigen pratas de om bra musik eller festivalen eller så har folk ingen aning om vart Borlänge ligger. Det dåliga ryktet är ett rykte som går i just Borlänge.
I detta pajasland , har inte Polis tid med att lösa brott , men åka bil går bra , och jaga någon som missade att blinka i en rondell... Detta ser vi hela landet , och att brottsoffer känner en frustration över detta , är tydligt.
PW (Ej registrerad) skrev: Blir sån bild på grund av att det är mörkt Danne. Tar man ett 5 sekunders beslut att hoppa igenom ett skyltfönster så har man nog lite erfarenhet sen tidigare. Sen att det är en pundare har du nog helt rätt i.
Det händer ju saker på stan oavbrutet, kameraövervakning låter inte som en dum idé men någon måste ju övervaka då, med någon form av jour. Var det inte en kille utanför sparbanken som blev mördad när ett gäng killar hoppade allt vad dom kunde på hans skalle? Kameraövervakning hade potentiellt kunna räddat hans liv, men det är väl en pengafråga. Någon måste ju anställas för att sköta övervakningen. Men det skulle helt klart kännas tryggare.
Det var nog inget 5 sekunders beslut då det står i artikeln att någon cyklade fram och tillbaka, personen kontrollerade nog helt enkelt att ingen var i den direkta närheten.
Är det slagsmål så spelar inte kameraövervakning någon roll, "buset" skiter i om det finns en kamera. Det kanske kan hjälpa i en utredning i efterhand, men för det direkta brottet så spelar det liten roll. Sen kan det ju sitta någon och kolla på skärmar hela dygnet och kanske larmar en bil till platsen. Ska det stå en bil i direkt närhet till kameran då för att hinna fram i tid att stoppa pågående brott? Som jag skrev tidigare kolla på England hur detta "hjälper" i verkligheten.
Bra att DT visar filmen , det skulle vara möjligt att sända in foto på stulet material så polis kunde identifiera stulet gods. En rubrik om gärnings mannens ålder osv gör ju inget. Bättre att läsaren kunde se sakerna och kanske kunna ge tips.
Varför inte göra som i bla i södra Europa, där varje butiksägare drar ner en sk "plåtvägg" framför butiken varje dag han stänger butiken, det vore väl nåt? Det är nog dags nu att börja göra förändringar nu när det bara blir värre och värre.........
CCTV (Ej registrerad) skrev: Vanliga kommentarerna under artiklar, buhu polisen jagar "fel folk", Buhu borlänge är så hemskt kriminellt (gnället kommer 10 år försent).Borlänge är en stad man känner sig stolt över idag, vi har ett bra rykte. Klart de händer skit här men upplysningsvis de gör de i andra städer och byar också. Det kallas samhället, polisen har nog arbete upp över öronen och lagen är nog inte den lättaste att arbeta efter. Kul o se hur många som är "experter" på hur polisen ska arbeta och hur lagar och förordningar fungerar NOT. Min slutsats polisen gör så gott dom kan om inte alla fortkörare körde för fort, tjuvjägarna kunde sluta skjuta sånt de inte får o de som smugglar sprit slutar kanske polisen hinner
du säger att borlänge har ett bra rykte? vart då nånstans???
En som förstår att vi behöver våra poliser
(Ej registrerad)
24 maj 2012 08:12
CCTV (Ej registrerad) skrev: Vanliga kommentarerna under artiklar, buhu polisen jagar "fel folk", Buhu borlänge är så hemskt kriminellt (gnället kommer 10 år försent).Borlänge är en stad man känner sig stolt över idag, vi har ett bra rykte. Klart de händer skit här men upplysningsvis de gör de i andra städer och byar också. Det kallas samhället, polisen har nog arbete upp över öronen och lagen är nog inte den lättaste att arbeta efter. Kul o se hur många som är "experter" på hur polisen ska arbeta och hur lagar och förordningar fungerar NOT. Min slutsats polisen gör så gott dom kan om inte alla fortkörare körde för fort, tjuvjägarna kunde sluta skjuta sånt de inte får o de som smugglar sprit slutar kanske polisen hinner
Vi vill ha flera vargar nu!
(Ej registrerad)
24 maj 2012 08:10
CG (Ej registrerad) skrev: Detta förstärker bara bilden av hur polisen arbetar i dag. Århundradets polisinsats i Ulvsjö pga. misstänkt tjuvjakt på varg inkl. helikopter. 20-åring åtalas för åtelkamera i skogen. Behöver jag säga mer..... Hög tid att ta tag i dagens stora problem, dvs. myndigheter som inte gör sitt jobb eller prioriterar helt fel saker.
Edgar från Åglappen
(Ej registrerad)
24 maj 2012 08:06
centrumboende (Ej registrerad) skrev: Jag håller med föregående talare. Bilförare som trafikerar stationsgatan efter 20.00 på kvällarna, alkisar i centrum, cykelstölder och folk som går mot rött kanske är fel men inbrott, skottlossning i tätområde och misshandel borde ha högre prioritering. SKÄMS polisen!
Jag håller med föregående talare. Bilförare som trafikerar stationsgatan efter 20.00 på kvällarna, alkisar i centrum, cykelstölder och folk som går mot rött kanske är fel men inbrott, skottlossning i tätområde och misshandel borde ha högre prioritering. SKÄMS polisen!
Gundeman (Ej registrerad) skrev: Det framkommer inte av artikeln om butiksinnehavaren berättade för polisen att det fanns en film från övervakningskameran. Men det är klart, om man utelämnar en sådan uppgift i artikeln så är det lättare att vinkla artikeln till att "polisen inte bryr sig"
Hur lång tid hade det tagit och gå till polisen 150 meter längre bort med en kopia!?
De tyckte att de har betalat skatt för polishämtning av filmen.
Det framkommer inte av artikeln om butiksinnehavaren berättade för polisen att det fanns en film från övervakningskameran. Men det är klart, om man utelämnar en sådan uppgift i artikeln så är det lättare att vinkla artikeln till att "polisen inte bryr sig"
Hur lång tid hade det tagit och gå till polisen 150 meter längre bort med en kopia!?
Väldigt bra att Kristina Qvarfordt vågar säga ifrån. Vi är väldigt många drabbade i den här kommunen som vet att utredningar läggs ned med automatik för att "balansen" inte ska växa.
Jag tror inte alls på påståendet att det saknas resurser men väl ansvarstagande, engagemang och inte minst kompetens och intelligens inom Polisen.
Det är skandalöst att privatpersoner och näringsliv ska behöva leva med detta år ut och år in. Under tiden härjar slöddret ostraffat och växer till sig så att de till sist hamnar på Polisens Prio 1 -lista. Men då vågar man inte ingripa för de kan ju vara beväpnade.
Hade butik på Stationsgatan fram till 2007, skadegörelse och inbrott i förråd fick mig att till slut kasta in handsken, vid sista inbrottet i ett förråd / lager behagade inte ens polis att dyka upp trots varor borta för VÄLDIGT stor summa, tacka fan för att försäkringsbolag var fundersamma och ifrågasättande men dom var också kritiska till Polisen prioritering ... vi fick till och med in trovärdiga tips som polisen inte var intresserade av att ta emot då man bedömde det som mindre troligt ( Dom tittade inte ens på tipsen ).
Jag vet deras belastning och påstår inte att dom inte gör sitt jobb men resurserna är ju snedvridna.
Kristina Qvarfordt
(Ej registrerad)
23 maj 2012 12:25
Hej allihop. Jag kan bara meddela att jag redan fått indikationer på att personen är välkänd och igenkänd. Ser faktiskt positivt ut. Det finns fler sätt att känna igen en person på än att se ansiktet. En skälig misstanke och en husrannsakan kan kanske lösa inte bara det här fallet utan även andra inbrott. Tack till alla som engagerat sig.
Angående kvaliten på filmen så är den naturligtvis urusel men en aning bättre i original. Trots den dåliga kvaliten pga mörker och motljus så finns det ändå en hel del info.
I det kaos som varat i två dagar har jag inte haft tid "att ta en promenad till polisen" eller ladda ner en kopia från övv-utrustningen utan valde att ta hjälp av BT.
B (Ej registrerad) skrev: Sluta o gnäll på polisen nångång...!!!! Så fort de inte lyckas lösa något fall eller är tvugna att prioritera nåt annat så ska de tryckas ner i skiten...Tänk på allt BRA de gör nån enstaka gång istället!!
Menar du typ att jaga hederligt folk med helekopter som är på bäverjakt?
Vanliga kommentarerna under artiklar, buhu polisen jagar "fel folk", Buhu borlänge är så hemskt kriminellt (gnället kommer 10 år försent).Borlänge är en stad man känner sig stolt över idag, vi har ett bra rykte. Klart de händer skit här men upplysningsvis de gör de i andra städer och byar också. Det kallas samhället, polisen har nog arbete upp över öronen och lagen är nog inte den lättaste att arbeta efter. Kul o se hur många som är "experter" på hur polisen ska arbeta och hur lagar och förordningar fungerar NOT. Min slutsats polisen gör så gott dom kan om inte alla fortkörare körde för fort, tjuvjägarna kunde sluta skjuta sånt de inte får o de som smugglar sprit slutar kanske polisen hinner
Börja bry er... (Ej registrerad) skrev: Polis och rättssammhället prioriterar inte brott av den här karaktären. De har större bekymmer i att man använder kamera utan tillstånd. Jakt på rovdjursjägare, fortkörare och spritsmugglare. dvs. "vanligt" folk som tänjer lite på gränserna. Dom är lättare att handskas med och man kan lagföra dem tämligen omgående. Tjuvar, misshandlare, månggiftemål och bedragare de ställer ju bara till med bekymmer och då missar vi ju kafferasten, verkar vara Polis och rättsväsendets paroll. Är det konstigt att man blir förbannad på detta maffiasverige?
Tyvärr så är det ingen som vittnar längre i dagens samhälle. Så det finns sällan bevis. Fortkörare och annat är enklare, inga vittnen krävs.
Kameran i denna butik skulle aldrig hålla i en rättegång. Merparten av butikskameror är för dåliga för det. Men det kan inte polisen göra något åt, enbart butiken väljer om de vill köpa dyrare kamera.
Varför har hon inte själv lämnat in filmen till Polisen? Det är ju inte långt från butiken till polisstationen. Hade hon larm? Hur vet mam att rånaren var maskerad? Mycket frågetecken här. Polisen gör vad de kan och de gör ett BRA jobb!
Sluta o gnäll på polisen nångång...!!!! Så fort de inte lyckas lösa något fall eller är tvugna att prioritera nåt annat så ska de tryckas ner i skiten...Tänk på allt BRA de gör nån enstaka gång istället!!
Polisen bryr sig inte i sådant,dom jagar bara folk som åker till och från jobbet.Eller om dom misstänker att någon försöker göra skadedjuret varg något.Då blir det full utryckning 4-5 bilar och en helikopter.Det är ett väldigt slöseri med våra skattemedel.
Börja bry er...
(Ej registrerad)
23 maj 2012 08:52
Polis och rättssammhället prioriterar inte brott av den här karaktären. De har större bekymmer i att man använder kamera utan tillstånd. Jakt på rovdjursjägare, fortkörare och spritsmugglare. dvs. "vanligt" folk som tänjer lite på gränserna. Dom är lättare att handskas med och man kan lagföra dem tämligen omgående. Tjuvar, misshandlare, månggiftemål och bedragare de ställer ju bara till med bekymmer och då missar vi ju kafferasten, verkar vara Polis och rättsväsendets paroll. Är det konstigt att man blir förbannad på detta maffiasverige?
Det drabbade oss också. Inbrott på natten där tjuven krossade rutan och tog cigaretter. Jättebra bild på tjuven, men enligt polisen lades fallet ner i brist på bevis. Det tråkiga är att polisen kom inte ens och tittade på filmen innan fallet lades ner. Tydligen legalt att göra inbrott.
boxarbosse (Ej registrerad) skrev: Skulle nog varit en lite dyrare kamera, som filmat från sidan. Nu blir det ju bara en siluett i motljuset från fönstren...
PIGG (Ej registrerad) skrev: Man får inte filma på sättet du beskriver, det är emot lagen annars vore det en bra idé. Om nu syftet är att filma personer som gör inbrott på natten, vilket det uppenbarligen inte är.
Med tanke på hur litet Borlänge är så händer det väldigt mycket skit här, det är nånting hela tiden.
Är väl dagstids-snattare denna kamera letar efter kanske?
boxarbosse (Ej registrerad) skrev: Skulle nog varit en lite dyrare kamera, som filmat från sidan. Nu blir det ju bara en siluett i motljuset från fönstren...
Man får inte filma på sättet du beskriver, det är emot lagen annars vore det en bra idé. Om nu syftet är att filma personer som gör inbrott på natten, vilket det uppenbarligen inte är.
Med tanke på hur litet Borlänge är så händer det väldigt mycket skit här, det är nånting hela tiden.
TRÖTT (Ej registrerad) skrev: Bra kvalitet på den filmen du ! Där kan man se direkt vem det är ! Det är ju skuggan olsson!
Du måste nog ha en speciell kamera för att kunna filma i mörker, dom flesta kameror klarar inte av det. Om du tar en vanlig digitalkamera och tar ett kort utan blixt i mörker, inne i ett mörkt rum med ljus bakgrund utanför då blir det att se ut sådär.
Man ser längden på killen(jo det är 99,9% en man av att dömma på aggressiviteten), han är smal, han har luva, han cyklar, man ser när han är där, man ser åt vilket håll han lämnar. Det måste ju ändå va bättre information än ingen information alls eller hur.
Detta förstärker bara bilden av hur polisen arbetar i dag. Århundradets polisinsats i Ulvsjö pga. misstänkt tjuvjakt på varg inkl. helikopter. 20-åring åtalas för åtelkamera i skogen. Behöver jag säga mer..... Hög tid att ta tag i dagens stora problem, dvs. myndigheter som inte gör sitt jobb eller prioriterar helt fel saker.
Blir sån bild på grund av att det är mörkt Danne. Tar man ett 5 sekunders beslut att hoppa igenom ett skyltfönster så har man nog lite erfarenhet sen tidigare. Sen att det är en pundare har du nog helt rätt i.
Det händer ju saker på stan oavbrutet, kameraövervakning låter inte som en dum idé men någon måste ju övervaka då, med någon form av jour. Var det inte en kille utanför sparbanken som blev mördad när ett gäng killar hoppade allt vad dom kunde på hans skalle? Kameraövervakning hade potentiellt kunna räddat hans liv, men det är väl en pengafråga. Någon måste ju anställas för att sköta övervakningen. Men det skulle helt klart kännas tryggare.
Det behöver inte vara ett "proffs" för att en pundare genom fönstret ser en dator och mobiltelefon som ligger på disken helt öppet. Maskerad? Med den dåliga kameran räcker det att hen drar upp en huva för att det inte ska synas något ansikte. Att sen förespråka kameraövervakning på allmän plats och tro att det skulle göra någon som helst skillnad är bara skrämmande. Tror någon att det skulle göra någon skillnad så kolla gärna på England, kamerornas huvudstad, vill folk slåss eller rånas så skiter de i kameror.
Anita Olsson håller i trådarna vid pensionärsdanserna på Stora Björn. Nu har hon fått veta att risken finns att de inte får vara kvar där till hösten. "Orsaken ska vara ett vitt pulver på dansgolvet, men vi är oskyldiga till det", säger hon.
Kamera fångade inbrottet - polisen la ner utredning
Den visar hur någon bryter sig in i skobutiken i centrum.
– Jag är inte nöjd med hur polisen prioriterar, säger Kristina Qvarfordt, som äger On You.