Lars Jansson koppslahyttan (Ej registrerad) skrev: Konstaterar att denna artikel inte finns med hos dom 10 mest lästa och därmed helt ointressant.
Dalkulla (Ej registrerad) skrev: Det är den 5:e mest lästa artikeln och det blir nog snart den mest lästa, för det angår oss alla som bor här i Dalarna.
lars jansson (Ej registrerad) skrev: Stämmer men bara på Älvdalsikonen. Men kom ihåg desto mer "vi" ropar att den offentliga vården har problem desto närmare kommer vi en försäkringsfinanserad vård. Det vill jag inte ens min värsta fiende. Sist men inte minst uppmanar jag er att gå med i ett politiskt parti som driver era ideér.
Varför ska befolkningen engagera sig politiskt för att driva sjukvårds frågor?, vore det inte bättre att landstings politiker intresserar sig för sjukvården! Det är ju det som är hela problemet. Förankra era beslut i verkligheten! Ta med dig detta meddelande till dina partikamrater, snälla.
Lars Jansson koppslahyttan (Ej registrerad) skrev: Konstaterar att denna artikel inte finns med hos dom 10 mest lästa och därmed helt ointressant.
Dalkulla (Ej registrerad) skrev: Det är den 5:e mest lästa artikeln och det blir nog snart den mest lästa, för det angår oss alla som bor här i Dalarna.
lars jansson (Ej registrerad) skrev: Stämmer men bara på Älvdalsikonen. Men kom ihåg desto mer "vi" ropar att den offentliga vården har problem desto närmare kommer vi en försäkringsfinanserad vård. Det vill jag inte ens min värsta fiende. Sist men inte minst uppmanar jag er att gå med i ett politiskt parti som driver era ideér.
Varför ska befolkningen engagera sig politiskt för att driva sjukvårds frågor?, vore det inte bättre att landstings politiker intresserar sig för sjukvården! Det är ju det som är hela problemet. Förankra era beslut i verkligheten! Ta med dig detta meddelande till dina partikamrater, snälla.
Detta är inget specifikt problem för Dalarna. Hur vårdsektorn ska vara organiserad för att fungera tillfredsställande för både vårdpersonal och patienter, torde personer med erfarenhet av arbete inom vården vara bättre lämpade att avgöra än våra landstingspolitiker. Detta i sin tur torde leda till ett minskat behov av landstingsanställda, till gagn för vårdtagarna och tillfredsställande för alla skattebetalare, som äntligen kan hoppas på att deras pengar går till det ändamål de är avsedda för. Uppdrag granskning och Rose-Marie är "företeelser" som gagnar Sverige. Länge leve dom!
Varför sticker det i ögonen när man kritiserar landsting och kommuner. Det är precis som dessa organ skall verka i en form av skyddad verkstad utan anknytning till samhället. Är det så himla konstigt att jag med många fler vill ha ett effektivare landsting och kommun för vår gemensamma välfärd. Klarar dem det inte då menar jag att mina pengar inte ska avsättas till trötta politiker etc i maktens korridorer.
Lars Jansson koppslahyttan
(Ej registrerad)
3 feb 2013 13:39
Lars Jansson koppslahyttan (Ej registrerad) skrev: Konstaterar att denna artikel inte finns med hos dom 10 mest lästa och därmed helt ointressant.
Dalkulla (Ej registrerad) skrev: Det är den 5:e mest lästa artikeln och det blir nog snart den mest lästa, för det angår oss alla som bor här i Dalarna.
lars jansson (Ej registrerad) skrev: Stämmer men bara på Älvdalsikonen. Men kom ihåg desto mer "vi" ropar att den offentliga vården har problem desto närmare kommer vi en försäkringsfinanserad vård. Det vill jag inte ens min värsta fiende. Sist men inte minst uppmanar jag er att gå med i ett politiskt parti som driver era ideér.
dalmas (Ej registrerad) skrev: Varför ska befolkningen engagera sig politiskt för att driva sjukvårds frågor?, vore det inte bättre att landstings politiker intresserar sig för sjukvården! Det är ju det som är hela problemet. Förankra era beslut i verkligheten! Ta med dig detta meddelande till dina partikamrater, snälla.
Jag tycker inte som "ni" i sakfrågan därför måste "ni" själva driva frågor i demokratisk anda. Om du tycker att hela problemet är att inte politikerna intresserar sig för sjukvården är väl inte lösningen att lägga ner Landstinget
Demokrati har kommit att bli det sätt där impulsstyrda individer baserat på endast åsikter utan någon som helst kunskap styr över "företag" med miljardomsättningar!
Effekten ser vi varje dag i alla kommuner, landsting och på riksnivå!
Det vore intressant att se de riktiga företag som anställer individer i beslutande ställning på dessa premisser!
Lars Jansson koppslahyttan (Ej registrerad) skrev: Konstaterar att denna artikel inte finns med hos dom 10 mest lästa och därmed helt ointressant.
Dalkulla (Ej registrerad) skrev: Det är den 5:e mest lästa artikeln och det blir nog snart den mest lästa, för det angår oss alla som bor här i Dalarna.
lars jansson (Ej registrerad) skrev: Stämmer men bara på Älvdalsikonen. Men kom ihåg desto mer "vi" ropar att den offentliga vården har problem desto närmare kommer vi en försäkringsfinanserad vård. Det vill jag inte ens min värsta fiende. Sist men inte minst uppmanar jag er att gå med i ett politiskt parti som driver era ideér.
Varför ska befolkningen engagera sig politiskt för att driva sjukvårds frågor?, vore det inte bättre att landstings politiker intresserar sig för sjukvården! Det är ju det som är hela problemet. Förankra era beslut i verkligheten! Ta med dig detta meddelande till dina partikamrater, snälla.
Läkare sedan 35 år (M) (Ej registrerad) skrev: Hahaha! Lycka till okunniga människor! Landstingets vara och uppdrag regleras i Sveriges grundlag! Det går inte att avskaffa det. Dessutom är det fel som folk tror att Landstingets pengar bara ska gå till vård. Allt detta regleras i Sverigesbgrundlag. Att komma med ett sånt här oseriöst förslag som inte ens bygger på korrekta fakta utan endast tro och tyckande från okunniga. Att sedan försvara praktikertjänst i detta syfte blir ju ännu märkligare eftersom det är ett vinstdrivande företag som skor sig just på Landstingets pengar och kostar Landstinget massor med miljoner för stafettläkare. Hela detta förslag och kampanj är inget annat än oseriöst och det är flera fel i drt hon påstår.
Mr läkare. Jag vet inte om du tappat fotfästet en del. Jag har i över 10 års tid jobbat inom kommun och landsting där beslut fattas. Oavsett om det gäller vård eller vad det nu är. Så dribblas det bort pengar genom att inte våga vara effektiva. Landstinget är en skyddad verkstad utan förankring i samhället.
Eller så är det läkare som skor sig på icke effektiva landsting......
Lars Jansson koppslahyttan (Ej registrerad) skrev: Konstaterar att denna artikel inte finns med hos dom 10 mest lästa och därmed helt ointressant.
Dalkulla (Ej registrerad) skrev: Det är den 5:e mest lästa artikeln och det blir nog snart den mest lästa, för det angår oss alla som bor här i Dalarna.
Stämmer men bara på Älvdalsikonen. Men kom ihåg desto mer "vi" ropar att den offentliga vården har problem desto närmare kommer vi en försäkringsfinanserad vård. Det vill jag inte ens min värsta fiende. Sist men inte minst uppmanar jag er att gå med i ett politiskt parti som driver era ideér.
Mats, Advokat (Ej registrerad) skrev: Det är tragiskt att läsa såna här artiklar där vi har människor där ute som inte vet hur Sverige är uppbyggt och hur vårt demokratiska samhälle fungerar. Landstingen har funnits i Sverige sedan medeltiden. Ni som sett ARN kanske sett scenen där kungaätterna skall göra upp om makten. De går då till Landstinget. Landstinget ansvarar för alla regionala angelägenheter, inte bara sjukvård som vissa okunniga verkar tro. Landstingets uppdrag, befogenheter och uppbyggnad regleras i lag, bland annat vår starkaste lag Regeringsformen, dvs en av våra fyra grundlagar. Det är sorgligt när okunniga som inte ens har grundläggande samhällskunskap ges utrymme för att sprida propaganda mot vår demokrati.
"I regeringsformens första kapitel står också att den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde." Du som är advokat borde väl veta att det här också står i regeringsformen som är inskriven i grundlagen, det där med människors lika värde. Rosemaries värde är lika stort som ditt och mitt värde, vi opponerar oss mot att landstingen leker bort våra skattepengar, på för oss helt ointressanta saker. Tågen borde inte bekostas av några andra än staten, för det är deras spår som tågen ska åka på. Flygplatser ska bekostas av dem som reser med dessa maskiner. Folkskolorna ska bekostas av staten eller kommunerna, det är inte meningen att landstinget ska stå för all kostnad.
Lars Jansson koppslahyttan (Ej registrerad) skrev: Konstaterar att denna artikel inte finns med hos dom 10 mest lästa och därmed helt ointressant.
Inga-Lill (Ej registrerad) skrev: Det är inte säkert att den är ointressant utan det är snarare så att dalfolket inte haft tid att läsa den men jag har spritt den på FB och tänker fortsätta med det. För jag vet att det är så många här i Dalarna som fått vänta på operationer i månader, många i flera år. Varför det kan man fråga sig, jo för att det ska sparas pengar och det är inte bara på sjukhusen som det sparas. Chefsläkarna på vårdcentralerna runt om i Dalarna får order om att spara, det betyder att de som skulle haft en remiss får i stället starka värktabletter utskrivna, så de får knurpa dessa i stället för att få en remiss till sjukhusets sk specialister. Forts.
Forts. Dessa som väntar på remiss med en eventuell operation får först vänta i månader innan de får remissen, sen får de vänta i månader på en operation. Under tiden går de sjukskrivna, de som kanske skulle bli friska bara de fick vård. Jag kallar inte starka värktabletter för vård, för jag tror inte att om det knackar i motorn på din bil, att du höjer radion i bilen för att slippa höra det. Då stannar du och tar reda på felet, detta gör inte dagens sjukvård, de bara rullar på med ännu mer starka värktabletter i alla fall här i Dalarna och jag vet att det finns fler landsting som det händer samma sak i. Där folk får vänta i månader på det som kallas akuta operationer.
Lars Jansson koppslahyttan (Ej registrerad) skrev: Konstaterar att denna artikel inte finns med hos dom 10 mest lästa och därmed helt ointressant.
Det är inte säkert att den är ointressant utan det är snarare så att dalfolket inte haft tid att läsa den men jag har spritt den på FB och tänker fortsätta med det. För jag vet att det är så många här i Dalarna som fått vänta på operationer i månader, många i flera år. Varför det kan man fråga sig, jo för att det ska sparas pengar och det är inte bara på sjukhusen som det sparas. Chefsläkarna på vårdcentralerna runt om i Dalarna får order om att spara, det betyder att de som skulle haft en remiss får i stället starka värktabletter utskrivna, så de får knurpa dessa i stället för att få en remiss till sjukhusets sk specialister. Forts.
Läkare sedan 35 år (M) (Ej registrerad) skrev: Hahaha! Lycka till okunniga människor! Landstingets vara och uppdrag regleras i Sveriges grundlag! Det går inte att avskaffa det. Dessutom är det fel som folk tror att Landstingets pengar bara ska gå till vård. Allt detta regleras i Sverigesbgrundlag. Att komma med ett sånt här oseriöst förslag som inte ens bygger på korrekta fakta utan endast tro och tyckande från okunniga. Att sedan försvara praktikertjänst i detta syfte blir ju ännu märkligare eftersom det är ett vinstdrivande företag som skor sig just på Landstingets pengar och kostar Landstinget massor med miljoner för stafettläkare. Hela detta förslag och kampanj är inget annat än oseriöst och det är flera fel i drt hon påstår.
Ja, du har rätt det står i grundlagen att vi ska ha "representativ demokrati", vi ska ha val i kommun, landsting och regering. Fast det finns en sak som du tycks glömt. "I regeringsformens första kapitel står också att den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde." Detta har landstingen i Sverige brutit mot, de har inte förstått att vi har rätt till samma vård i hela landet. Som det nu är så har Stockholmare, Göteborgare, Uppsalabor osv en fördel gentemot oss som bor i Dalarna, för de får proffs vård medan vi får nöja oss med det som blir över, när politikerna i Dalarna lekt bort de pengar som skulle gått till sjukvården.
Lisa (Ej registrerad) skrev: Svar på G.Miller inlägg: Jo jag vet: Det var i början av 2000-talet som Värmlands landsting tillsammans med ytterligare ett antal landsting, däribland Dalarnas behövde köpa nya tåg. Det landstingsägda bolaget Transitio svarade för själva affärsupplägget. Ett upplägg som bygger på uthyrning i flera led mellan Handelsbanken, Transitio, landstingen och amerikanska riskkapitalister. På så sätt kan dubbla skatteavdrag göras och landstingen få ner kostnaderna med drygt 200 miljoner kronor. Det är inte Skatteplanering landstingen ska hålla på med, utan sjukvård, eller? Du som vet: Är upplägget juridiskt oantastligt?
Det var nog oantastligt då när det där avtalet skrevs men idag tror jag inte det. För om en vanlig företagare ägnar sig åt sån skatteplanering så åker hen dit för grovt skattebrott. Fast det är väl skillnad på politiker och vanligt folk. Tyvärr har dessa politiker gjort så mycket jävelskap, så de kommer nog att sitta kvar till varje pris. Det har de redan bevisat genom att köpa sig ett extra mandat som de gjorde vid förra valet. Jag blir så arg, det finns patienter som får vänta i åratal på vård, sen sitter dessa hönshjärnor och slarvar bort skattepengar, som borde fått gå till vården. Finns det ingen som kan avsätta dessa, då får väl vi dalfolk göra det själva!
Lars Jansson koppslahyttan
(Ej registrerad)
2 feb 2013 18:38
Läkare sedan 35 år (M) (Ej registrerad) skrev: Hahaha! Lycka till okunniga människor! Landstingets vara och uppdrag regleras i Sveriges grundlag! Det går inte att avskaffa det. Dessutom är det fel som folk tror att Landstingets pengar bara ska gå till vård. Allt detta regleras i Sverigesbgrundlag. Att komma med ett sånt här oseriöst förslag som inte ens bygger på korrekta fakta utan endast tro och tyckande från okunniga. Att sedan försvara praktikertjänst i detta syfte blir ju ännu märkligare eftersom det är ett vinstdrivande företag som skor sig just på Landstingets pengar och kostar Landstinget massor med miljoner för stafettläkare. Hela detta förslag och kampanj är inget annat än oseriöst och det är flera fel i drt hon påstår.
Realist och moderat
(Ej registrerad)
2 feb 2013 17:12
Jag håller med! Stoppa slöseriet i Landstinget. Det är ohållbart att vi har så många sjukhus som vi har om vi jämför med övriga Landsting. Spara massor av pengar genom att göra som dom andra Landstingen som har bättre ekonomi, lägg ner 1 eller 2 sjukhus!
Det är orimligt att vi har så många sjukhus i jämförelse med andra län! Ni har stöd från befolkningen eftersom alla påstår att det är bättre i andra län..
STÅ UPP FÖR SJUKVÅRDEN! Det ligger i ALLAS intresse. En STOR ELOGE till alla som jobbar i sjukvården med den stora frustrationen som detta innebär att arbeta i en toppstyrd organisation. Det är landstingen förtjänst att vi över landet, men även inom länet har STORA skillnader på den sjukvård som erbjuds, varför? Hälso- och sjukvårdens ledning med politikerna i spetsen har blivit tondöva, det finns ingen kontakt med verkligheten. Omorganisationer utan konsekvensanalyser, nedskärningar av personal för att få ihop budgeten som i nästa vända leder till nyanställning med merkostnader som följd. Det är bara en tidsfråga innan sjukvården kollapsar, nyrekrytering till vården är redan svårt.
Håller helt med dig Rosemarie, vi behöver inte detta landsting som bara slarvar bort skattemedel som borde gå till sjukvården. Som det är nu så sparas det på vården, när det borde sparas på höga chefer och politiker, de som bara låter pengarna rinna mellan fingrarna. Vi har fler anställda på administrations sidan i landstinget Dalarna än vad som finns i landstinget Stockholm. Ändå har Stockholm flera sjukhus och mycket mera människor, än vad som finns här i Dalarna. NEJ, SKROTA DENNA KOLLOSS SOM HETER LANDSTINGET NU!!!!! Folkskolorna ska få sina bidrag från skolverket, flyget och tågen från staten, bussarna är redan i dag en kommunal angelägenhet och kan fortsätta med det.
Läkare sedan 35 år (M) (Ej registrerad) skrev: Hahaha! Lycka till okunniga människor! Landstingets vara och uppdrag regleras i Sveriges grundlag! Det går inte att avskaffa det. Dessutom är det fel som folk tror att Landstingets pengar bara ska gå till vård. Allt detta regleras i Sverigesbgrundlag. Att komma med ett sånt här oseriöst förslag som inte ens bygger på korrekta fakta utan endast tro och tyckande från okunniga. Att sedan försvara praktikertjänst i detta syfte blir ju ännu märkligare eftersom det är ett vinstdrivande företag som skor sig just på Landstingets pengar och kostar Landstinget massor med miljoner för stafettläkare. Hela detta förslag och kampanj är inget annat än oseriöst och det är flera fel i drt hon påstår.
Du som är läkare borde väl inse att landstinget tjänat ut sin roll, speciellt som du inom parantesen skriver dig till M. Just M har under många år försökt få bort landstinget och låta pengar gå till just sjukvård och inget annat. Grundlagen är inte relevant idag eftersom avtalet med EU skrevs på och att vi ska lyda under deras lagar. Så varför inte ta och skrota denna enorma koloss som bara kostar enormt med pengar, som inte går till sjukvården. Den ligger back år efter år, nej ta bort dessa politiker och chefer som inte gör någon nytta alls. Sätt i stället dit en sjukhusstyrelse som ser till att pengarna används i vården. Tågen får staten stå för, bussarna får bli en kommunal angelägenhet.
Svar på G.Miller inlägg: Jo jag vet: Det var i början av 2000-talet som Värmlands landsting tillsammans med ytterligare ett antal landsting, däribland Dalarnas behövde köpa nya tåg. Det landstingsägda bolaget Transitio svarade för själva affärsupplägget. Ett upplägg som bygger på uthyrning i flera led mellan Handelsbanken, Transitio, landstingen och amerikanska riskkapitalister. På så sätt kan dubbla skatteavdrag göras och landstingen få ner kostnaderna med drygt 200 miljoner kronor. Det är inte Skatteplanering landstingen ska hålla på med, utan sjukvård, eller? Du som vet: Är upplägget juridiskt oantastligt?
STÅ UPP FÖR SJUKVÅRDEN! Det ligger i ALLAS intresse. En STOR ELOGE till alla som jobbar i sjukvården med den stora frustrationen som detta innebär att arbeta i en toppstyrd organisation. Det är landstingen förtjänst att vi över landet, men även inom länet har STORA skillnader på den sjukvård som erbjuds, varför? Hälso- och sjukvårdens ledning med politikerna i spetsen har blivit tondöva, det finns ingen kontakt med verkligheten. Omorganisationer utan konsekvensanalyser, nedskärningar av personal för att få ihop budgeten som i nästa vända leder till nyanställning med merkostnader som följd. Det är bara en tidsfråga innan sjukvården kollapsar, nyrekrytering till vården är redan svårt.
Inflyttad älvdaling
(Ej registrerad)
2 feb 2013 12:39
Att avskaffa Landstinget är kanske väl drastiskt, men att åtminstone någon typ av rationalisering bör göras är ganska uppenbart. Något jag inte kan förstå är varför Praktikertjänst ska bort från Älvdalen. Enligt uppgift har man skött vårdcentralen i Älvdalen i tolv år och jag har bara hört positiva åsikter om detta bland folk i Älvdalen. Finns någon redovisning som visar på något negativt från dessa tolv år, t ex ekonomiskt? Dyra stafettläkare tror jag är sällsynta i Älvdalen. Jag har för övrigt bara hört positiva synpunkter från Praktikertjänsts år i Älvdalen. Däremot har jag hört mycket negativt från andra vårdcentraler i Dalarna, vilka enbart har Landstinget som administratör.
Gustaf Miller (M)
(Ej registrerad)
2 feb 2013 10:40
Lisa (Ej registrerad) skrev: "Landstingets uppdrag, befogenheter och uppbyggnad regleras i lag" skriver Mats ADVOKAT. Vad säger advokaten om att Landstinget Dalarna återfinns bland de nio landsting som är direkt inblandade i riskfyllda tågaffärer i USA? Som drar nytta av dubbla skatteavdrag genom skatteupplägg som numera är olagliga i USA? Är detta hedrande Mats för Landstinget Dalarna ? Vad säger Skatteverket om detta?? Och Landstingets ekonomiavdelning? Hur kan de säga ja till detta riskfyllda skatteupplägg som kan komma att kosta Landstinget minst 47 miljoner kronor.
Åter en kommentar från någon som inte förstår. Leasingupplägget är otroligt vanligt i finansvärlden och varken skatteverket eller ekonomiavdelningen har nån synpunkt på detta eftersom det är Handelsbanken som är leasinnggivare, knappast något som Landstinget hittat på utan ett vedertaget leadingupplägg bland leasingivare när det rör varor som kostar miljarder. Dessutom har alla Landsting problem med underskott i hälso och sjukvåden, många har betydligt större underskott än Landstinget Dalarna, även de som redovisar stora vinster totalt sett. www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/danielswedin/article16170642.ab
"Landstingets uppdrag, befogenheter och uppbyggnad regleras i lag" skriver Mats ADVOKAT. Vad säger advokaten om att Landstinget Dalarna återfinns bland de nio landsting som är direkt inblandade i riskfyllda tågaffärer i USA? Som drar nytta av dubbla skatteavdrag genom skatteupplägg som numera är olagliga i USA? Är detta hedrande Mats för Landstinget Dalarna ? Vad säger Skatteverket om detta?? Och Landstingets ekonomiavdelning? Hur kan de säga ja till detta riskfyllda skatteupplägg som kan komma att kosta Landstinget minst 47 miljoner kronor.
Vi lever i en demokrati
(Ej registrerad)
2 feb 2013 00:34
Mats, Advokat (Ej registrerad) skrev: Det är tragiskt att läsa såna här artiklar där vi har människor där ute som inte vet hur Sverige är uppbyggt och hur vårt demokratiska samhälle fungerar. Landstingen har funnits i Sverige sedan medeltiden. Ni som sett ARN kanske sett scenen där kungaätterna skall göra upp om makten. De går då till Landstinget. Landstinget ansvarar för alla regionala angelägenheter, inte bara sjukvård som vissa okunniga verkar tro. Landstingets uppdrag, befogenheter och uppbyggnad regleras i lag, bland annat vår starkaste lag Regeringsformen, dvs en av våra fyra grundlagar. Det är sorgligt när okunniga som inte ens har grundläggande samhällskunskap ges utrymme för att sprida propaganda mot vår demokrati.
Lars (Ej registrerad) skrev: "sprida propaganda mot vår demokrati"
Demokrati kan ha många betydelser, men du är ute och cyklar.
Ofta avses att besluten stämmer överens med vad de flesta tycker och att varje röst är lika mycket värd.
Demokrati betyder folkstyre och innebär att det är folket genom politikerna som har makten. Det är därför politiker och inte fackmän sitter i styrelser över skattefinansierad verksamhet. Däremot är det fackmän som utreder och förbereder beslut åt politikerna. Hela vitsen med demokratin är att det är vanligt folk som är politiker som har makten, i landstinget , kommunerna och staten. Reinfeldt har mindre berättigande att vara statsminister än Ingalill Persson som landstingsråd. Sossarna är större än modraterna, men de är båda demokratiskt valda och då får man gilla läget även om man inte är av samma uppfattning..
Lars (Ej registrerad) skrev: Landstinget avskaffades i Norge 2002 då tog staten över via fyra regionala sjukvårdsbolag som fick ansvar för sjukhusen i sin region. Att avskaffa landstingen har debatterats tidigare läs: http://www.dn.se/nyheter/dags-avskaffa-landstingen
Vad tillför landstinget sjukvården? -Maktspel och svågerpolitik, sånt kostar pengar.
Både sjukvårdspersonalen och patienterna verkar stå i vägen för landstingets framtidsvisioner, är det demokrati?
Kunde du inte hitta nåt annat än en 10 år gammal artikel från borgerliga DN som referenskälla? Ett debattinlägg från Reinfeldt långt innan han var stadsminister. Undrar om han resonerar lika nu när Filippa är landstingsråd i Stockholm... Sverige är Sverige och Norge är Norge. Varför inte införa amerikanska modellen i Sverige där bara dom som kan betala för sin vård får vård...
Mats, Advokat (Ej registrerad) skrev: Det är tragiskt att läsa såna här artiklar där vi har människor där ute som inte vet hur Sverige är uppbyggt och hur vårt demokratiska samhälle fungerar. Landstingen har funnits i Sverige sedan medeltiden. Ni som sett ARN kanske sett scenen där kungaätterna skall göra upp om makten. De går då till Landstinget. Landstinget ansvarar för alla regionala angelägenheter, inte bara sjukvård som vissa okunniga verkar tro. Landstingets uppdrag, befogenheter och uppbyggnad regleras i lag, bland annat vår starkaste lag Regeringsformen, dvs en av våra fyra grundlagar. Det är sorgligt när okunniga som inte ens har grundläggande samhällskunskap ges utrymme för att sprida propaganda mot vår demokrati.
"sprida propaganda mot vår demokrati"
Demokrati kan ha många betydelser, men du är ute och cyklar.
Ofta avses att besluten stämmer överens med vad de flesta tycker och att varje röst är lika mycket värd.
Vi har inte råd med ett landsting som lever på våra pengar men inte fullföljer sina uppgifter att sörja för de sjuka. Bort med folk som inte begriper att prioritera det som gagnar oss och sjukvården. Överlåt i stället ansvaret till människor som vet vad det handlar om! Jag har sett sjukvården på nära håll under de senaste åren och erfarenheterna är skrämmande!
Landstinget avskaffades i Norge 2002 då tog staten över via fyra regionala sjukvårdsbolag som fick ansvar för sjukhusen i sin region. Att avskaffa landstingen har debatterats tidigare läs: http://www.dn.se/nyheter/dags-avskaffa-landstingen
Vad tillför landstinget sjukvården? -Maktspel och svågerpolitik, sånt kostar pengar.
Både sjukvårdspersonalen och patienterna verkar stå i vägen för landstingets framtidsvisioner, är det demokrati?
Företagare och demokrativärnare
(Ej registrerad)
1 feb 2013 21:49
Vet inte riktigt vad Rosemarie har för kvalifikationer som företagare som ger henne rätten att klaga på andra, hon drev ju själv sitt företag i konkurs. Sedan håller jag med Mats att det är märkligt att det ges utrymme till människor som för propaganda mot vårt demokratiska samhälle, det i sig är allvarliga än att Landstingets ena enhet går minus mot sin budget. Vi måste komma ihåg att Landstinget gått plus både 2011 och 2012, det handlar alltså om omfördelning i budget, inte att det saknas 190 mkr. Dessutom har Rosemarie fel i att Landstinget höjde skatten förra året, höjningen är fr.o.m. 2013. Otroligt oseriöst att gå ut i media som hon gör och inte ens kan fakta..
Det är tragiskt att läsa såna här artiklar där vi har människor där ute som inte vet hur Sverige är uppbyggt och hur vårt demokratiska samhälle fungerar. Landstingen har funnits i Sverige sedan medeltiden. Ni som sett ARN kanske sett scenen där kungaätterna skall göra upp om makten. De går då till Landstinget. Landstinget ansvarar för alla regionala angelägenheter, inte bara sjukvård som vissa okunniga verkar tro. Landstingets uppdrag, befogenheter och uppbyggnad regleras i lag, bland annat vår starkaste lag Regeringsformen, dvs en av våra fyra grundlagar. Det är sorgligt när okunniga som inte ens har grundläggande samhällskunskap ges utrymme för att sprida propaganda mot vår demokrati.
jag tror rosmarie menar att vården ska säga upp bek. med landstinget eftersom dom flesta personer som sitter i den styrelsen inte vet ett dyft om vård och den ekonomi den kräver många av dom vet knappt vad en spruta är men dom ska vara med o best. om vården. Sen kan jag inte få in i mitt huvud att när vården vältras över på den privata vinstdrivande sfären får man väl utgå från att dom jobbar med samma pengar som vården erhöll före privatiseringen, hur kan dom göra vinster på dom slantarna när inte staten fick ihop det utan vinster? jag antar att det i slutändan går ut över patienterna. förvånande att "läkare sen 35 år" sågar det R-M vill sätta fokus på
Läkare sedan 35 år (M)
(Ej registrerad)
1 feb 2013 18:12
Hahaha! Lycka till okunniga människor! Landstingets vara och uppdrag regleras i Sveriges grundlag! Det går inte att avskaffa det. Dessutom är det fel som folk tror att Landstingets pengar bara ska gå till vård. Allt detta regleras i Sverigesbgrundlag. Att komma med ett sånt här oseriöst förslag som inte ens bygger på korrekta fakta utan endast tro och tyckande från okunniga. Att sedan försvara praktikertjänst i detta syfte blir ju ännu märkligare eftersom det är ett vinstdrivande företag som skor sig just på Landstingets pengar och kostar Landstinget massor med miljoner för stafettläkare. Hela detta förslag och kampanj är inget annat än oseriöst och det är flera fel i drt hon påstår.
Nästa problem blir dock när pengarna hamnar i trötta kommunaleres händer. Då lär ju åtskilliga miljoner dribblas bort bland mellan chefer. Nej in med pengarna direkt i effektiva organisationer som utför arbetet på bästa sätt för vår gemensamma välfärd.
Jan-Erik Gasslander Fp Hedemora Socialliberal - Folkpartiet värnar om medborgarna mot tjänstemän på vift
(Ej registrerad)
1 feb 2013 15:17
Kia (Ej registrerad) skrev: VAR SKA MAN SKRIVA PÅ? HAR VÄNTAT PÅ DETTA LÄNGE!!!
"-Man tar en risk genom finansieringen med de amerikanska investerarna. Hur stor vet man inte riktigt. Sedan finns ett slags hemlighetsmakeri i det här. Medborgarna vet inte vem man gör affärer med, säger Kåre Olsson. Han menar att upplägget är tvivelaktigt. -Man skaffar sig skattetekniska fördelar, både i USA och i Sverige. Det är inte självklart att offentliga organ ska göra sådant. Det hade varit renare att göra en egen finansiering på vanligt sätt och inte inlåta sig i sådana här konstruktioner, anser Kåre Olsson." Var var Centerpartiet vid det här tillfället - (C) var ordförande för revisorerna vid det här tillfället - Gun Drugge igen? Det finns 300 tjänstemän för mycket i LT Dalarna
Dalkulla i själ och hjärta (Ej registrerad) skrev: Och vad skall man ha i stället? Sjukvården kräver en organisation bestående av människor, tjänstemän som har kompetens. Och om vården skall finansieras av våra skattepengar måste folkvalda politiker fatta beslut om hyr resurser skall användas. Det är det som kallas demokrati.
Tydligen har de inte kompetens eftersom det ser ut som det gör. Landstinget Dalarna är troligen det sämsta i hela Sverige. En släkting var till ett sjukhus i annat landsting och där sa de att att landstinget D (vet man ju) är dåligt. Hur förklarar Ni det???
Äntligen någon som ser och törs opponera sig mot en instans som inte verkar för folket utan mer för sina egna intressen och behov. Avskaffa landstingen så fort som möjligt. Lycka till Rosemarie, skriver under direkt.
Ligger helt rätt i tiden. De kostnadskrävande organisationerna som landsting och länsstyrelser måste i sin helhet rationaliseras bort eller förändras på ett genomgripande sätt. Ansvaret för sjukvård och de frågor som bakåtsträvarna i länsstyrelsen handhar bör läggas ut på kommunerna vilket medför att demokratin och hur folket vill ha sina levnadsvillkor fattas där de hör hemma, ute hos folket i de enskilda kommunerna, som alltför ofta känner sig överkörda av beslutsfattarna, långt borta från där besluten slår som hårdast.
Ulla i Smedjebacken
(Ej registrerad)
1 feb 2013 13:26
Önskar Dig lycka till Rosemarie! Vi har så många duktiga människor i Stat och kommun så det borde räcka. Lyssnar DE sedan på de berördas (Sjukvårdspersonal och de sjuka) behov så borde vi få ut optimalt för våra skattepengar.
Det var just det---kompetens!!!! Och det finns ju inte i landstinget idag bland tjänstemännen och politiker. Kompetensen finns på golvet men dem lyssnar ju inte våra chefer och folkvalda på.
Anita Olsson håller i trådarna vid pensionärsdanserna på Stora Björn. Nu har hon fått veta att risken finns att de inte får vara kvar där till hösten. "Orsaken ska vara ett vitt pulver på dansgolvet, men vi är oskyldiga till det", säger hon.
"Stoppa slöseriet i landstinget"
Rosemarie Lantzsch manar nu till uppror mot det slöseri hon anser att det är att över huvud taget ha ett landsting.