Renskiljning med förluster
Renskiljning och renslakten har nu dragit i gång. Samtidigt återfanns tre rovdjursrivna renar strax utanför renhagarna.
– Vi har besiktigat de tre kropparna och mycket talar för att det är varg som varit framme, bekräftar Ole Opseth på länsstyrelsen Idre.
Relaterat
Jörgen Jonsson betonar att renskötseln inte får några statliga bidrag utöver det prisstöd som utgår per kilo slaktvikt. Sammantaget får renskötseln mindre i bidrag än övrigt jordbruk.Fotograf: Nisse Schmidt
Jörgen Jonsson betonar att renskötseln inte får några statliga bidrag utöver det prisstöd som utgår per kilo slaktvikt. Sammantaget får renskötseln mindre i bidrag än övrigt jordbruk.Fotograf: Nisse Schmidt
Mikael Andersson med en rovdjursriven renkalv.Fotograf: Nisse Schmidt
Tre renar har häromdagen rivits av varg. Med femtio meters avstånd ligger de tre renkropparna.Fotograf: Nisse Schmidt
Vargarna har blivit ett stort problem för Idre sameby.
– För oss handlar det om en rad problem, där det största är att vargen splittrar renhjorden och renarna finns över allt. När vi har lovat att leverera färskt renkött till affärskedjor och restaurangerna i Stockholm, så kan det bli svårt att infria det om renarna är utspridda över stora ytor. Det blir då svårt att samla in dem till slakt, säger Jörgen Jonsson som företräder Idre nya sameby.
Inne i hägnen där renskiljningen pågår kontrollräknar Veronica Nilsson från länsstyrelsen antalet renar.
– Det är samebyn som begärt att vi ska medverka så att ingen ska ifrågasätta eventuella siffror om beräknade förluster, förklarar Veronica, medan hon bokför vajor och kalvar.
Samtidigt noterar Mikael Andersson att en av familjens kalvar som skulle ha sparats, måste slaktas då den är svårt skadad.
– Det är varg som varit framme, säger Mikael.
Vetskapen om att ett vargpar uppehåller sig alldeles intill renslakteriet har skapat problem för samebyn som fått hjälp av länsstyrelsen med att hålla vargarna på avstånd.
– I natt fanns vargparet på andra sidan Nipfjället. Kanske blev det skrämda av den drivning av renarna som skett med bland annat helikopter, säger Ole Opseth.
– Vargtiken har kanske lärt sig att undvika helikopter, funderar Ole, med anledning av att den tidigare blivit sövd efter ett skott från just en helikopter.
– Vi driver renskötseln som ett stort företag med 19 anställda och en omsättning på 16 miljoner kronor. Pengar som till stor del stannar i bygden, förklarar Benny Jonsson.
Både Jörgen och Benny betonar att renskötseln bedrivs på kommersiella villkor.
– Vi får prisstöd på det kött vi producerat. Den beräknas med 14:50 per kg slaktvikt för kalv och 8:50 per kg slaktvikt för vuxen ren. Det är det enda stöd vi erhåller, betonar Jörgen.
– I Finland har man ett annat system för ersättning, men jag ser det som riktigt att stödet är kopplat till den faktiska produktionen, säger Jörgen.
– Jämför man med lantbruk i övrigt så får vi betydligt mindre i bidrag. Givetvis kan vi sedan precis som övriga företagare söka projektpengar från EU om det handlar om något specifikt projekt. Sedan får vi en kostnadsersättning som till viss del kompenserar oss för rovdjursförekomst och föryngringar, fortsätter Jörgen.
– Vi får betala själva för helikoptrar, fyrhjulingar och snöskotrar. Det gäller för oss att producera renkött på ett lönsamt sätt.
När det gäller intrångsersättning så är Idre Nya sameby inte berättigad till den ersättningen som utgår till övriga samebyar.
– Idre sameby har en svagare status än övriga samebyar, konstaterar Jörgen Jonsson.
Samtidigt så pågår renskiljningen för fullt, sedan väntar slakt och styckning. Det som sammantaget är Idre Nya samebys styrka i att leverera hela en färdig produkt som är en bristvara och oerhört efterfrågad.
– Förekomsten av varg i området är det som mest av allt hotar vår verksamhet, betonar Jörgen Jonsson, medan renskiljningen pågår. Värdefulla djur sparas medan övriga sorteras ut för slakt.








































Senaste kommentarerna:
Skrivet 29 okt 2011 17:35 dalmasen (Ej registrerad)
Rötägg finns överallt tråkigt att du verkar ha dom inom den närmaste släkten,som jag nämde tidigare är utbildning en lösning.Men är man en vargkramare och jägarhatare så kan man misstänka att du aldrig blir nöjd.
Skrivet 29 okt 2011 16:57 Politikerföraktare (Ej registrerad)
Undrar hur mycket av den skatt som SVENSKA folket betalar som går till den moderna ren näringen.
Och hur mycket får ren näringen ut i form av rovdjursrivna renar ? Hur mycket får djurägare i övrigt ut för rivna får och hundar. Inte ett öre! verkligen en demokrati vi lever i. Men det är ju så synd om samerna. Det ska vara samma förutsättningar för alla.
Skrivet 29 okt 2011 16:30 Doris (Ej registrerad)
Mas (Ej registrerad) skrev:
Det statliga djurplågeriet!Det går med all säkerhet även omkring ett antal svårt bitskadade älgar som borde avlivas,så tänk på det alla vargvänner.
dalmasen (Ej registrerad) skrev:
Håller med natur mupparna är egentligen ena riktiga djurplågare,dom borde straffas,tänk vad andra djur får lida för vargarnas skull.
Doris (Ej registrerad) skrev:
Och vad tycker du vi ska göra med de jägare som skadskjuter älgar, rådjur m.m. så dessa djur får plågas till döds?
dalmasen (Ej registrerad) skrev:
Det är så sällan det händer så det är knappt mätbart.
Sverige har en av världens bäst utbildade jägarkår,olyckor kan alltid hända och det är naturligtsvis tråkigt när det blir så,det är ingen som önskar det.För det mesta reder det hela ut sig.Olyckor händer hela tiden framförallt på jobbet och trafiken, det är så det är.Lösningen kan vara bättre utbildning
Det där tror inte ens du på.
Du kanske kan "lura" någon som inte har inblick i hur vissa jägare beter sig, men jag är uppväxt med jägare i den närmaste släkten och eftersom jag bor i en liten by så har jag bekanta som också har jakt som sin hobby.
Det finns ju de som t.o.m. hittat hagel i älgköttet?? Havsörnar dör av blyförgiftning när de har ätit av skadeskjutna djur. Den 7/1 2011 hittades flera rådjur skadskjutna i Ulricehamn, jag kan räkna upp ännu fler om du vill, och varför tror du att Svenska jägareförbundet satsar på utbildning för att minska antalet skadskjutna djur i de svenska skogarna?
Skrivet 29 okt 2011 10:13 dalmasen (Ej registrerad)
Mas (Ej registrerad) skrev:
Det statliga djurplågeriet!Det går med all säkerhet även omkring ett antal svårt bitskadade älgar som borde avlivas,så tänk på det alla vargvänner.
dalmasen (Ej registrerad) skrev:
Håller med natur mupparna är egentligen ena riktiga djurplågare,dom borde straffas,tänk vad andra djur får lida för vargarnas skull.
Doris (Ej registrerad) skrev:
Och vad tycker du vi ska göra med de jägare som skadskjuter älgar, rådjur m.m. så dessa djur får plågas till döds?
Det är så sällan det händer så det är knappt mätbart.
Sverige har en av världens bäst utbildade jägarkår,olyckor kan alltid hända och det är naturligtsvis tråkigt när det blir så,det är ingen som önskar det.För det mesta reder det hela ut sig.Olyckor händer hela tiden framförallt på jobbet och trafiken, det är så det är.Lösningen kan vara bättre utbildning
Skrivet 29 okt 2011 09:55 Doris (Ej registrerad)
Mas (Ej registrerad) skrev:
Det statliga djurplågeriet!Det går med all säkerhet även omkring ett antal svårt bitskadade älgar som borde avlivas,så tänk på det alla vargvänner.
dalmasen (Ej registrerad) skrev:
Håller med natur mupparna är egentligen ena riktiga djurplågare,dom borde straffas,tänk vad andra djur får lida för vargarnas skull.
Och vad tycker du vi ska göra med de jägare som skadskjuter älgar, rådjur m.m. så dessa djur får plågas till döds?