Vin kan minska risken för njurcancer
Relaterat
Alkoholkonsumtion kan minska risken för att utveckla njurcancer, framgår det av en svensk studie.
Professor Alicja Wolk vid Karolinska institutet och hennes kolleger undersökte sambandet mellan olika typer av alkoholdrycker och den totala alkoholkonsumtionen och risken för njurcancer i en bred studie i Sverige.
Studien presenteras i julinumret av tidskriften British Journal of Cancer, som nyhetsbyrån Reuters har läst. Studien omfattade 855 personer med njurcancer och en kontrollgrupp på 1|204 personer utan cancer. De rapporterade sitt intag av alkoholdrycker _ öl, vin, starkvin eller starksprit.
Forskarna fann att risken för att utveckla njurcancer var 40 procent mindre hos dem som konsumerade 620 gram alkohol i månaden jämfört med dem som inte drack alls. De fann att risken minskade för personer som drack fler än två glas rödvin i veckan. Samma tendens fanns vid konsumtion av vitt vin och öl.
Däremot upptäckte forskarna ingen minskad cancerrisk vid intag av lättöl, mellanöl, starkvin och starksprit.
Den minskade risken i förhållande till konsumtionen av vin och öl tror forskarna kan bero på att de innehåller antioxidanter och antimutagener.
TT































































