Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Katie Melua om utsattheten som kändis

/
  • Katie Melua tycker att man slutar utvecklas som en normal människa när man blir känd. Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix

Blott 19 år gammal charmade Katie Melua hela världen med sin jazziga pop. Fyra år senare har tjejen med korkskruvslockarna blivit Storbritanniens bäst säljande kvinnliga artist. Hennes två första album har sålts i 7,5 miljoner exemplar.

Sverige blir det sjunde landet i ordningen som hon besöker under en tvåveckorsperiod för att marknadsföra sitt tredje album, "Pictures". Hon har precis varit och shoppat en stor ram och två skärp på Stadsmissionen när vi möts på Hotell Rival i Stockholm.

- Jag älskar second hand och jag har precis flyttat, så jag behöver en del saker nu, säger hon.

Det som Katie Melua har lyckats med hör till ovanligheten. Hon har blivit en kommersiell framgång utan att leverera sin musik i en sexig förpackning. Hon riktar tacksamhet över att hennes personlighet inte har "blivit helt förstörd", trots att hon slog igenom så ung.

- Det är väldigt hårt arbete och så mycket politik i musikbranschen. Jag tycker att det är emot mänskliga rättigheter att låta någon som är 13 eller 14 gå in i den här branschen.

Flera av Meluas jämnåriga kolleger har fått kämpa hårt mot just utsattheten. Britney Spears är ett talande exempel på hur snett allt kan gå.

- Jag tror att de problem Britney har nu beror på att hon slog igenom så ung. Och hon har inte möjlighet att hantera dem som en vanlig människa, eftersom man behandlas som djur på zoo när man blir känd.

- Caroline, min sminkös, sa en gång att den ålder man har när man blir känd är den ålder man sedan stannar i livet ut. För när man blir känd slutar man utvecklas som en normal människa.

Hur hanterar du allt det här då?

- Jag har aldrig velat sälja något annat än min musik och jag är lyckligt lottad som har ett skivbolag som stöttar mig där. Men jag har haft tur, jag blir knappt igenkänd på gatan.

Är inte det konstigt?

- Jo, jag har verkligen lyckats nå framgång utan att sälja ut mig själv. Jag antar att det är ganska sällsynt, så jag klagar absolut inte. Jag kom in i musiken precis på gränsen, hade jag varit en dag yngre så hade jag nog varit mer rubbad i dag.

Katie Melua poängterar att artistlivet inte alltid är en dans på rosor.

- Det kan verka glamouröst att alltid bli fotograferad, men det är psykiskt jobbigt att hantera. Och även jag får göra sånt som jag egentligen inte vill.

Hon nämner sin medverkan i "Bingolotto" föregående kväll som exempel.

- Jag har inte sett det men jag kan tänka mig att det är ett sånt där tv-program som jag helst inte skulle vilja göra och som jag för fem år sedan av princip aldrig skulle ställa upp i. Men jag vill ju sälja skivor och om det handlar om att vara med i "Bingolotto" eller freaking "Pop idol" så är jag det. Jag kan ju inte få allt, eller hur?

TT Spektra

Sara Åkesson

Fakta: Katie Melua

Ålder: 23 år

Bor: London

Bakgrund: Föddes i Georgien men flyttade med familjen till Belfast som åttaåring. Har bott i London sedan hon var fjorton år. Slog igenom med "Call of the search" 2003, blev snabbt den bäst säljande kvinnliga artisten i England och fick lika stora succéer med uppföljaren "Piece by piece" 2005.

Lyssnar på: Joni Mitchell, Cat Stevens, Paul Simon, Leonard Cohen, Nick Drake, Tom Waits, Björk, Portishead. "Cardigans var mina favoriter på 90-talet, vem är mer från Sverige? Abba? Wicked!".

Aktuell: Med tredje albumet "Pictures", som från början var tänkt att bli ett soundtrack till en fiktiv Quentin Tarantino-film. Under arbetets gång övergavs dock temat, men många av låtarna har en koppling till filmens värld.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons