Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Helheten viktig för Ida Högberg

/

För några år sedan var Ida Högberg med i Lasse Åbergs film The Stig Helmer Story, men det är på teaterscenen hon har varit flitigast. Nu gör hon succé i huvudrollen i Malmö Operas uppsättning av musikalen Rebecca.

Annons

Rebecca hade premiär för ett par veckor sedan på Malmö Opera. Musikalens "Jag" spelas av Ida Högberg, som ursprungligen kommer från Falun, och i övriga roller kan man bland annat se Nanne Grönvall och Rickard Söderberg. Hon har fått mycket lovord för sin rolltolkning.

– Föreställningen har tagits emot fantastiskt fint av såväl press som publik, vilket är så roligt! Det är alltid något speciellt i luften på en premiär som ibland triggar igång nerverna lite extra. Men jag upplevde att vi lyckades hålla oss samlade och fokuserade. Dock hade vi ju lite drama med Nanne Grönvall som blev sjuk och hade hög feber på premiärdagen. Men hon lyckades genomföra föreställningen med bragd och bravur. Nanne är verkligen en riktig liten järnlady, säger Ida Högberg.

 Det är inte första uppsättningen hon är med i på Malmö Opera. Senast gjorde hon rollen som hembiträdet i Sommarnattens leende av Ingmar Bergman och tidigare spelade hon Éponine i Les Misérables.

– Mot slutet av spelperioden av Sommarnattens leende blev jag uppringd av teaterchefen och tillfrågad om jag ville göra huvudrollen som "Jag" i nästa års dramamusikal Rebecca. Det blev jag såklart jätteglad över. Arbetet med Rebecca har från dag ett varit en väldigt lustfylld process. 

Vad är det i Rebecca som gör att du fastnade för den?

Rebecca är en klassisk Hitchcockhistoria med mystik, spänning, skräck och dramatik. Både Hitchcocks film och musikalen är baserad på Daphne du Mauriers roman från 1938. Boken är skriven ur ett jagperspektiv, vilket även scenversionen tagit fasta på.

Den unga kvinnan man får följa kallas bara för "Jag" och berättelsen berättas helt genom hennes ögon. Allting skildras utifrån hennes verklighetsuppfattning och världsbild. "Jag" utvecklas i historien och går från att vara ung, naiv och oerfaren till att fatta egna beslut och ta ansvar för sitt liv.

– Att få leda en föreställning helt sedd genom min blick är en spännande och stimulerande utmaning. Det är inte alltid man får möjlighet att visa så många olika sidor av en och samma roll. 

Var du bekant med originalet innan?

– Jag kände till filmen men hade inte läst boken. När jag gjorde det gav den mig många pusselbitar att addera till scenmanuset. Som alltid kortas sekvenser ner i film och på scen för att göra det mer tidseffektivt. Men som skådespelare är det viktig att veta vad som sker däremellan för att få kött på benen.

 Hur ser du på kombinationen skådespeleri och musik?

– Jag ser musik, dans och teater som olika verktyg i en verktygslåda. Beroende på sammanhanget använder jag mig av de verktyg som krävs. Ju fler och mer finslipade verktyg jag har, desto smidigare och effektivare går det givetvis för mig att arbeta. Ju fler år jag arbetat som artist desto mindre skillnad gör jag på de tre olika karaktärerna. För mig är det olika uttrycksmedel för att nå ut med det berättande man vill få fram.

Malmö Operas version av Rebecca utspelar sig på 20-talet och flörtar med stumfilmens estetik. Ida Högberg menar att känslan och verklighetsuppfattningen i föreställningen blir förhöjd.

– Har man skapat en värld där allting inte riktigt fungerar som i den realistiska verkligheten blir inte heller språnget till att börja sjunga eller dansa lika stort. På samma sätt som de tre uttryckssätten ger mig fler verktyg att förmedla en historia så ger det också publiken fler sätt att förstå den på. Musik och rörelse tillför dimensioner till den talade texten. Men det är också en stor utmaning. Ska det bli en bra helhet är det mycket du ska behärska som artist för att inte det sceniska uttrycket ska bli ojämnt. Det gäller så att säga att hålla sin verktygslåda i trim.

Ida Högberg gör gärna olika saker och skiftar gärna arena. Arbete inom olika sammanhang och uttrycksformer korsbefruktar varandra. Tidigare har hon jobbat en hel del med Glada Hudik-teatern och det är något som fortfarande ligger henne väldigt varmt om hjärtat.

Det är inte bara skådespeleri och scenkonst som lockar.

– Förra året tog jag en periods ledighet från scenen för att skriva färdigt min första skönlitterära roman och i höstas gjorde jag slag i en annan dröm och åkte till på Hippocrates Health Institute i Florida för att utbilda mig inom holistisk hälsa och raw food i två månader. Att skriva skönlitterärt och arbeta med hälsa ur ett holistiskt perspektiv är två av mina andra stora passioner förutom att stå på scenen och filma.

Nu fortsätter hon att spela Rebecca under våren på Malmö Opera. Sedan vet hon inte riktigt vad som kommer att hända. Hon vill gärna jobba med hälsofrågor vid sidan av jobbet som artist och har också börjat skriva på en bok om detta.

– På scenen är ännu inte klart vad som väntar härnäst, men ett antal krokar finns ute. För mig är det väldigt viktigt att göra det jag brinner för. Överhuvudtaget lever jag efter mottot att dagligen försöka lyssna till min magkänsla och mitt hjärta. Jag vill arbeta med saker som engagerar och inspirerar mig. Jag tror också det är då jag kommer till min rätt och förmår utnyttja min fulla potential. 

Annons
Annons
Annons