Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett liv i akvarell

/
  • Dalabördiga Kristina Bength framför ett verk i akvarellserien Det ljus som delas, som nu visas på Magasinet i hemstaden Falun.
  • Akvareller med motiv från en smalfilm om Frösö och Järvsö sjukhus. Kontrasten mellan de gamla sinnessjukhusens vackra yttre och läge och deras inneboende funktionalitet fortsätter att fascinera.

Hon är på återbesök i sin hemstad, Falun, där resan mot livet som konstnär tog sin början. Idag håller Kristina Bength som bäst på att etablera sig som ett namn i konstnärsvärlden. Som en av deltagarna i pågående utställningen Eternal Return berättar hon om uppväxten, sjukhusmotiven och vattenfärgen.

Annons

Akvarellerna lyser bakom henne, som varmblodiga vittnesbärare dragna ur fotorummets skenbara sanningsljus. Kristina Bength är tillbaka i hemstaden Falun med sin svit Det ljus som delats. Den visas nu på Magasinet som en del i utställningen Eternal Return 2012 för dalabördiga konstnärer. I morgon, lördag klockan 12-16 är nästa och sista chans att se den.

I Det ljus som delats, har Kristina Bength utgått från dokumentära foton av mentalsjukhus. I serien med akvareller finns alla stadier; uppbyggnad och rasering, passivitet och kontroll.

En av förebilderna för Kristina Bength är konstnären Ola Billgren, som hon tycker var en fantastisk målare. Deras gemensamma nämnare i den realistiska noggrannheten speglar sig också i det ambivalenta budskapet - skönheten ställd mot den krassa funktionen, den inre och yttre rösten hos den/det avbildade.

– Vad det är om räknas som normalt eller onormalt, manlig eller kvinnligt. I det tidiga fotot är det så tydligt hur man genom en människas yttre säger något om det inre. Vi tänker tyvärr fortfarande ofta i typer.

Känd som sjukhusmålaren vill hon nog inte bli men säger att hon inte är inte klar med temat sinnesjukhus riktigt än.

Under uppväxten i Falun fanns inga tankar på att välja en karriär som konstnär.

– Jag gick till exempel inte estetprogrammet på gymnasiet utan tänkte väl snarare bli journalist.

Men hon kom ur en kreativ kull jämnåriga, Vi märker flera av dem, som Victor Lundstedt och Klara Sjons Nilsson, i årets upplaga av Eternal Return. Intresset för konst fanns och hon har alltid målat. I årskurs nio var hon till exempel med och ordnade en krokikurs under två somrar. Den inre kreativa rösten lockade på henne. Hon skickade in arbetsprover till Gerleborgs konstskola i Bohuslän. Antagen.

Därefter blev det Valand i Göteborg och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Vid 2005 var karriären som konstnär i full gång med utställningar i Sverige och utomlands. Hon uppmärksammades på bred front från 2008 i och med akvarellerna om falubon och bedragerskan Amanda Kristina Pedersen, vilka kunnat ses i Falun på Galleri Se och vid förra Eternal Return, 2009. Genus och identitet intresserar henne mycket. Och den fascinerande historien om den könsöverskridande Pedersen i början av stadens 1900-tal gav inspirationen en bra skjuts framåt med vattenfärger i penseln.

Kristina Bength har jobbat med såväl video, text och skulptur men som den målare hon är har akvarellen blivit hennes huvudsakliga uttryck.

– Jag har tidigare jobbat i olja men det hände inget för mig. I akvarellmåleriet fann jag att saker även kan ske av en slump, av sig själv. Vattenfärger får ett eget liv.

Hon är hedrad över att få vara en röst i Dalarnas kulturliv i utställningar och uppdrag.

– Det är också viktigt för ett lokalt konstliv att blanda, att få hit internationella konstnärer vid sidan av att visa upp de egna. Att ta världen till Falun.

Annons
Annons
Annons