Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En konst mellan ett och noll

/
  • Skulpturen Genväg tronar framför jacquardstickningen Reflektion. Meggi Sandell visar prov på olika sorters tekniker på Galleri Hörnan.
  • Början och slutet, en ofrånkomlig process. Tills allt försvinner.
  • Konsten på en skör tråd. Tuschinstallationen Att säga som det är.

Det vilar ett stilla lugn över utställningen Galleri Hörnan. Men det är bedrägligt. Meggi Sandells konst är allt annat än en paus för tiden.

Annons

Med tusch, papper och textilier fångar Meggi Sandell in processer, minnen och klär den i svartvita rörelser.

Jacquardstickningen i Tills allt försvinner ger prov på detta. En startruta till en film överförd till trikå, där en tråd sakta repar upp mot det oundvikliga slutet. I Reflektion i samma material speglas ett annat skeende, kanske ser vi ut från ett fönster. Deformationen i kamp och som befrielse.

I tusch-sviten Minne 1-3, samlas vita fält i kluster, som ögonblicksbilder i tilltagande eller på väg till sin upplösning in i det svarta.

Tidsaspekten råder även i utställningens enda skulptur Genväg, i samarbete med Mikael Adle. En trappa utan trappsteg, lockar både till en kraft- och tidsbesparing med ett leende.

Meggi Sandell har en magisterexamen i textilkonst från HDK i Göteborg. Hennes materialval är medvetet. I skapandeprocessen stimuleras hon av motståndet i det underdog-perspektiv textilarbete ger i Sverige.

Likt Jacquardsmaskinens stickningar är Sandells arbete ett spel av eller på, om ett eller noll, med tiden som livet och dödens eviga mäklare. Konsten ligger någonstans däremellan.

Utställningen på Galleri Hörnan pågår till och med den 20 augusti.

Annons
Annons
Annons