Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Dukat till stor operafest

Hela Rättvik är fullt av raggare på onsdag eftermiddag och det tar 20 minuter att snigelköra i bilkön genom byns rondeller. Hade inte suttit fel med en trafikpolis som dirigent där, men ordningsmaktens män har fullt upp med att valla högvilt i Tällberg.

På sju trygga kilometers avstånd från den bisarra plåtskrov- och brylcrémesfrossan i Rättvik står i alla fall Anatoly Iksanov och dirigerar musikerna i Bolsjojteaterns orkester. Klockan är två och egentligen ska han hålla presskonferens, men Iksanov är så inne i repetitionerna att vilda hästar skulle få anstränga sig för att dra honom av scenen.

Dirigenten, orkestern och de båda solisterna Marina Shaguch och Badri Maisuradze repeterar inför den galakonsert som ska avrunda Tällberg forum senare på kvällen, men dirigentens glödande engagemang bådar naturligtvis gott även för dem som tänkt sig att gå och se Bolsjojteaterns maffiga uppsättning av Puccini- operan Turandot i Dalhalla i morgon kväll.

Ensemblen är så manstark att det nästan är svårt att föreställa sig hur de 280 ryssarna ska få plats på och kring scenen längst där nere i kalkbrottsgrytan.

- Jag var nere på Arlanda och tog emot 117 stycken. Det tog två timmar innan allihop var ute, strålar Dalhallas konstnärlige ledare Stefan Sköld belåtet.

Han har all anledning att sitta nöjd. Att plocka upp stafettpinnen efter Margareta Dellefors med ett gästspel från Bolsjojteatern till första festivalen... en vassare start är svår att föreställa sig.

- Jag lärde känna chefsdirigenten när han kom och gjorde La Boheme i Malmö. När jag började här så började vi diskutera med herr Getman om att ta hit hela uppsättningen av Turandot, berättar Sköld.

Och så blev det. Bolsjojteaterns turnéansvarige direktör Anton Getman har inte besökt Dalhalla tidigare.

- Nej, men en av mina assistenter var här för ett år sedan. Det är ett makalöst ställe akustiskt. Jag har sett ett fotografi härifrån tidigare och... it makes sense.

Anton Getman berömmer utomhusarenans akustik och scenteknik och konstaterar att förutsättningarna för en lyckad Tu- randot är ypperliga.

- Det är bättre här än på många "riktiga" teatrar.

Bolsjojsällskapets chefsdirigent fortsätter oförtrutet att slipa på detaljerna i musiken tillsammans med orkestern, men onsdagkvällens konsertsolister från Georgien och Kaukasus, Marina Shaguch och Badri Maisuradze, får tillfälle att vila sångrösterna ett slag och ansluter till presskonferensen.

Sopranen Marina Shaguch ska bara vara med på onsdagens galakonsert.

- Jag åker hem till St Petersburg efteråt, för jag måste lära mig en ny konsertrepertoar.

Tenoren Badri Maisuradze blir dock kvar. Han ska sjunga Cavaradossi i Estniska nationaloperans uppsättning av Tosca som ges i Dalhalla nästa helg. Maisuradze har sjungit på La Scala, stadsoperan i Wien... de flesta av världens stora operascener. Första gången han sjöng på Bolsjojteatern i Moskva var i en uppsättning av Lucia di Lammermoor, men karriären fick sin första stora skjuts i Borlänge.

- Jag var med i Jussi Björling-tävlingen 1994. Jag är så glad för det eftersom jag fick ett genombrott där och det ledde till många jobb efteråt.

Bolsjojteatern i Moskva är världsberömd för sin balett och sina operaföreställningar. Den är också kolossalt stor med 3 500 fast anställda i personalen och en årlig omsättning på 52 miljoner dollar (närmare 400 miljoner kronor). Med 800 fast anställda artister i ensemblen kan Bolsjoj, som Anton Getman konstaterar ovan, turnera jorden runt med tre olika fullskaliga dans- och operaföreställningar samtidigt.

Gör ni det just nu?

- Baletten är i USA, operan är här och resten har en kort semester. En väldigt kort semester, berättar Getman.

Den 1 juli i år började en omfattande restaurering av Bolsjojteatern i Moskva. Teaterhuset ska rustas upp för 7,5 miljarder kronor och ensemblen beräknas kunna ta scenen i besittning igen i mars 2008.

Turnerar ni extra flitigt nu när teatern restaureras?

- Vi kommer resa mer nu, mest i Ryssland så att de får se oss på olika platser där. Men vi har ett riktigt tufft internationellt turnéprogram också.

Hemma i Moskva har Bolsjoj fått ett tillfälligt hem i ett nybyggt annex.

- Vi flyttade till den nya scenen som vi byggde för två och ett halvt år sedan, inför restaureringen, berättar Anton Getman.

- Och den går bra.

I morgon kväll släpper Bolsjojteatern för första gången någonsin loss mandarinerna Ping, Pang, Pong och alla de andra karaktärerna i Turandot på Dalhallas scen. I regi av Francesca Zambello, med sopranen Anna Shafajinskaya och tenoren Oleg Kulko som Turandot och Calaf och med Alexander Vedernikov som dirigent.

Räkna med gåshud, tårar i ögonvrån och förstklassig Nessun Dorma.

Dalhalla har dukat upp till operafest med smak av kaviar och champagne.

Fotnot. I lördagens föreställning av Turandot tar Liudmila Magomedova och Roman Muravitsky över rollerna som Turandot och Calaf.

GÖRAN PETTERSSON

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons