Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalarnas hiphop-mecka

Annons

Hiphop blir lätt för häftigt, det finns så mycket USA-komplex i det här landet. Det ska vara så himla coolt med gangsters och då vill jag bara låsa in mig och lyssna på rock, säger Peter Eriksson som tillsammans med Josef Mauritzon och Jacob Sjöberg sitter nersjunkna i en väl insutten soffa nere i Josefs studio, Heaven´s gate.

Alla tre är Säterbor och det är hiphopkulturen de har gemensamt.

- Jag lockades av hiphopkulturen enbart för att det skulle vara häftigt. Nu är hiphopen ett sätt för mig att få vara väldigt ärlig. Försöker jag göra beats utan att känna efter då skiter det sig totalt, säger Josef Mauritzon som är en av killarna i trion och hiphop-gruppen Shufflas. 2001 producerade han Shufflas debutalbum "Youth of today" och samma höst spelade Shufflas på klubben Studio One på Sturecompagniet. Nu håller de på och jobbar på ett nytt album.

- Hiphopen kommer från gatan. Det handlar om attityd och om vem som har bäst skills. Alla vill bli bäst på sin grej samtidigt som alla inom hiphopen hänger ihop. Vi inspirerar varandra och försöker hålla lågan brinnande, säger Josef Mauritzon.

Men det är inte helt enkelt att brinna för hiphop och bo i Dalarna. Det kan Peter Eriksson intyga.

- Hiphop från Dalarna räknas som ploj, det finns ju inte direkt någon gettokultur här. Det är ingen kritiker som riktigt tar hiphop från Dalarna på allvar. Frotté är ju Dalarnas hiphopansikte utåt och de har ju dessutom gjort sin musik med mycket ironi. Det är bara att flytta till New York om man vill uppleva den riktiga hiphopkulturen. Eller köpa en massa musik från undergroundscenen i USA, det gör jag. Här i Dalarna måste man fixa grejor själv om något ska hända. Och det kan kännas rätt dödfött att anordna grejor när det alltid är samma femton personer som kommer varje gång.

Peter Eriksson gör sin egen musik med enbart scratchskivor. Han är alltså en så kallad table-dj och vill bli en äkta turntable:ist. Turntable:isterna är de dj´s som syns minst på hiphopscenen, men de har högre status än till exempel rapparen.

- Det är lättare att spela på en klubb, eller att rappa på en scen, det kan varenda tonåring göra, än att vara turntable-dj. Det väger tyngre, säger Josef Mauritzon.

Josef är en av killarna i hiphoptrion Shufflas från Hedemora/ Säter. I Shufflas har både Frotté - tre före detta Hedemorabor och Maasen, numera Stockholmsbo varit med.

- Jag började spela hiphop 1995, då fanns det två hiphopband i Dalarna. Jag och One Teron, en hiphopproducent från Långshyttan började rappa ihop. Jag byggde upp en egen studio och det första jag hade här inne var en keyboard, säger Josef Mauritzon och visar upp sin utrustning som för övrigt inkluderar Max Martins gamla sampler som säkerligen fixat till en och annan Backstreatsboys- och Britney Spearslåt.

Jacob Sjöberg kom i kontakt med hiphopgenren genom Josef och kallar Josef för sin egen mentor. Jacob köpte Josefs gamla utrustning, byggde upp sin egen studio, Tapedungeon, och började själv sätta ihop musik. Nu har han liksom Josef börjat göra en del beats till olika hiphopband.

Det finns fyra grundelement inom hiphopen: breakdance, rapping, scratching och graffiti.

I länder som USA, England och i Frankrike är hiphopen stor. Det har förstås smittat av sig på Sverige.

Filmen om Eminem gör succé, artister som Jennifer Lopez och Missy Elliot är bara några som blandat funk och soulat till hiphopen.

- Hiphopen blir mer och mer kommersiell, man blandar gamla lopar, lägger till syntslingor och har hellre smöriga tjejer i stället för lönnfeta skäggiga män som frontfigurer. Men det är ingen fara, det finns så otroligt mycket undergroundmusik som fortfarande är bra. Men i Sverige är det den här Petter-crewn som regerar, de styr Sveriges hiphop och är kompisar med hiphopkritikerna, säger Peter.

Josef menar att det viktigaste är, som inom all musik, att hitta sitt eget sound och att det ska komma ur känslan, musikens källa. Därför har han låtit sin skönsjungande vän Christer Jonsson vara med i den nya produktionen.

- 1995 skulle jag aldrig ha kommit på tanken att lägga till munspelssolo, eller låta smörsjungande Christer vara med, det hade aldrig gått. Då var musiken knastrig och monoton.

Jag vill göra det melodiöst och på mitt eget sätt, sedan vad det kallas det skiter jag i. Det är lätt att man börjar följa trender genom att lyssna på andra och det är lite farligt. Looptroops producent dj Embee har skapat ett eget sound och lyckats behålla det, det är strongt, säger Josef.

ÅSA JOHANSSON

Annons
Annons
Annons