Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Christopher Lehmann

/
  • Trots relativt kort repetitionstid tillsammans fungerade samarbetet mellan Christopher Lehmann och Shi-Yeon Sung perfekt. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

25 minuters intensivt flöjtspel på tvärflöjt och altflöjt är huvudingredienserna i Christians Lindbergs flöjtkonsert The world av Montuagretta. Tonsättaren fanns på plats vid Christopher Lehmanns diplomkonsert i Berwaldhallen och hans kommentar, efter framförandet, bestod endast av ett ord: "fantastiskt"

En så gott som fullsatt Berwaldhall fick möta Ludvikasonen Christopher Lehmann i konsertkvällens första stycke. Lindberg fick inspiration från ett TV program av BBC och som handlade om så kallad "travesti" i Brasilien.

Namnet Montuagretta är Lindbergs eget påhitt och det tilldelas en ung pojke som är filmens huvudperson. Hans förmåga att bevara barnslig oskuld, vänlighet och optimism under miserabla förhållanden skapar förutsättningar för ett varierat agerande från flöjtsolisten som illustrerar den unge pojken.

Brasiliansk musik brukar vara medryckande och så är det också i detta fall. Färgstarka harmoniseringar och instrumentationer blandas med spröda klanger och inslag. Ett avsnitt där orkesterns spel endast framförs av två flöjter, en klarinett, en fagott och två trumpet framkallar kalla kårar hos lyssnaren. Så vackert är det.

Orkestern, Sveriges Radios symfoniorkester, den skickliga koreanska kvinnliga dirigenten Shi-Yeon Sung och solisten Lehmann hade inte träffats särskilt mycket före premiären. En repetition dagen före konserten var allt. Ändå satt allt som om man aldrig gjort något annat.

Kontakten mellan dirigenten och solisten var perfekt och orkestern hade lärt sig att tolka varje liten vink som hon gav.

Lehmann behärskar sitt instrument perfekt, Tonen är både vacker och bärande och speciellt i de svaga partierna förstår man dess kvalitet. Men även i de snabba partierna fungerar allt väl, trots att rasande tempo och ett inferno av toner.

Tidningens anmälare satt bänken bakom tonsättaren som var den förste att börja applådera efter sista tonen och han var den siste som slutade. Under applåderande hann han också med att utropa "fantastiskt" flera gånger.

En timme efter konserten hade Lindberg även skrivit en kommentar på Facebook och även den uttrycker beundran över framförandet. Avslutningen där är "BRAVO CHRISTOPHER".

Stående ovationer från de 800 i publiken, samt hela orkestern, och tre inrop för solist och dirigent vittnade om att publiken gillade det man hört.

Radiosymfonikerna framförde också Carl Nielsens första symfoni och Sibelius Lemminkäinen drager hemåt ur sviten Fyra legender. Givetvis gjordes detta med all den ackuratess man kan förvänta sig av en professionell symfoniorkester.

Karl Erik Anestedt

Fakta: Christopher Lehmann

Framträder i Berwaldhallen i Stockholm onsdag, torsdag och lördag.

Var med från början i Västerbergslagens Dans- och musikskolas dansutbildning.

Började spela saxofon som tioåring för Thord Önnerud, som lät honom prova flöjten.

Tidigt medlem i Ludvika musikkår och i Sommarorkestern

Studerade på Nordiska Musikgymnasiet i Stockholm

Framträdanden i SVT med Helsingborgs symfoniorkester i Unga solister. Flera andraplatser i tävlingen.

Studier på Musikaliska akademien

Läste parallellt på Calle Flygares teaterskola under en tid.

Utexamineras som diplomsolist till våren. En kommande kammarkonsert ingår i examensprovet.

Onsdagskvällens konsert sänds på lördag eftermiddag i Sveriges Radio P2 med start 15.01. Repris den 31 oktober.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons