Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så är det att sitta fast i en stekhet bil

/
  • Det blev snabbt svettigt i bilen. Efter drygt tio minuter var temperaturen 30 grader och kläderna klibbade fast.
  • Darriga, rödflammiga, genomblöta av svett, med huvudvärk och lite lätt yra klev vi ut i 24 graders svalka.
  • När vi klev ur bilen stod temperaturmätaren på strax efter 40 grader. Men det kändes som 70-80.
  • Klockan vi använde för att ta tiden gav upp innan vi gjorde det. Den blev så varm att alla siffror smälte samman.
  • Efter en dryg kvart hade svettdropparna börjat rinna. Värst var det i ansiktet, på halsen och i nacken.
  • När utmaningen började var det cirka 25 grader i bilen. När ac:n stängdes av blev det en märkbar skillnad. Som tur var är inte bilen utrustad med skinnsäten.

Värmen stiger relativt snabbt i en bil som lämnas i gassande sol.
Och det märks i kroppen.

Annons

Det började med svettdroppar och slutade med yrsel.

En timme tog det. Sedan gav vi upp.

Vi testade på tisdagen hur det känns att sitta fast i en bil i sommarvärmen.

Det var varmt redan från start – 25 grader när ac:n var i gång. När den stängdes av dröjde det innan temperaturen började klättra, men det var genast påtagligt att luftcirkulationen försvann.

Vi kunde stå ut rätt länge. Men när vi väl kom till en gräns, vid runt 50 minuter, var det riktigt tungt. Kroppen skrek efter luft.

Det första som hände var att svetten trängde fram och kläderna började klibba. Snart började det droppa, efter ett tag blev det omöjligt att torka bort svetten och så småningom sved saltet i ögonen.

Så länge det "bara" var svettigt var det uthärdligt. Men efter 35 minuter var det tyngre att andas och en tryckande huvudvärk började kännas. Snart började händerna darra, kroppen kändes orkeslös, huvudet var tungt och det hade blivit ännu tyngre att andas.

Det kändes betydligt varmare än 40 grader när vi gav upp.

Annons
Annons