Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tokfursten sjunger ut

/
  • Flera scener i operan skildras från den intagne tonåringens perspektiv och då får personalen på sjukhuset ett komiskt skimmer i sina arbetssysslor.
  • Iförda groteska handskar utför vårdpersonalen i operan medicinskt finlir. Här agerar Göran Eliasson och Lisa Gustafsson.
  • En gammal skrivmaskin ingår som slagverk i föreställningen hanterad av David Kangasniemi.
  • I det rörande mötet mellan patienten och kuratorn ligger tårarna nära. Rollerna tolkas av den norska stjärnsopranen Hanne Wik Larsen och barytonsångaren Fredrik Zetterström.
  • Musikanter och sångare agerar med stor närhet i den intima konsertladan.
  • Fredrik Zetterström som den intagne får medicinsk behandling av Göran Eliasson och Lisa Gustafsson.
  • Fredrik Zetterström som den intagne får verbal medicinsk behandling av Göran Eliasson
  • Ibland är bilden av dårhus nära den som fanns i filmen Gökboet.
  • Intagningen av patienter räcker bokstavligen inte till lokalmässigt.
  • Ulrik Qvale gör debut som regissör efter en 35 årig operakarriär.
  • Dirigenten Mattias Böhm tar till luftinstrument för att förstärka kontakten med musikerna.
  • Förutom en gammal skrivmaskin som slagverk i föreställningen har sin fylld med traditionella rytminstrument David Kangasniemi.
  • Det blir ett speciellt skimmer på scenen när den norska stjärnsopranen Hanne Wik Larsen och barytonsångaren Fredrik Zetterström möts i all galenskap.
  • Den norska stjärnsopranen Hanne Wik Larsen har en stor utstrålning.
  • Dekoren är enkelt med geniallt framförd av Bente Rolandsdotter.
  • Det blir ett speciellt skimmer på scenen när den norska stjärnsopranen Hanne Wik Larsen och barytonsångaren Fredrik Zetterström möts i all galenskap.
  • Tokfursten är baserad på Elgard Jonssons självbiografiska bok. Han togs in för behandlig på ett sjukhus för psykiska besvär som tonåring. En kuratorspraktikant mötte Elgard med människovärdighet så Elgard blev återställd efter sju år.

En skrivmaskin som slaginstrument, groteska handskar för medicinskt finlir och utsatt godhet som utmanar djup diabolisk svärta. I en opera kan allt hända. Och det händer i Vattnäs konsertlada på torsdag kväll med föreställningen Tokfursten.

Annons

Det är starten på sommarens sångfest i bygget, som paret Pers Anna Larsson och Göran Eliasson skapade för några år sedan. Ovansiljans egna lokala variant på La Scala.

– Med Tokfursten går en stor dröm går i uppfyllelse att få sätta upp denna fantastiska opera i lilla Vattnäs, säger den konstnärliga ledaren Pers Anna Larsson.

Urpremiären var 1996. Svenske tonsättaren Carl Unander-Scharin skrev ett beställningsverk till den så kallade Vadstena-akademin 1996. Den hyllades internationellt och gavs även 1998 på Ulriksdals Slottsteater. Pers Anna var med i uppsättningen med bland annat sin man Göran Eliasson och Caroline Bengtsdotter-Ljung.

I Vattnäs spelas den för första gången i en andra uppsättning av sångare. Förutom den nämnda trion så förekommer en knippe högklassiga sångare.

Tokfursten är baserad på Elgard Jonssons självbiografiska bok. Han togs in för behandlig på ett sjukhus för psykiska besvär som tonåring. En kuratorspraktikant mötte Elgard med människovärdighet så Elgard blev återställd efter sju år.

Dt var med under slutspurten av repetitionerna. Med 30 graders värme utomhus gick svetten att ta på inne i ladan.

Huvudrollen görs av barytonsångaren Fredrik Zetterström och kuratorspraktikanten av den norska sopranstjärnan Anne Wik Larsen. Övriga sångare är Lisa Gustafsson, Mikael Axelsson och Peter Haeggström. De backas upp av Vattnäs operakapell under ledning av dirigenten Mattias Böhm.

För regin svarar Ulrik Qvale. Efter en 35-årig karriär som operasångare debuterar han som regissör.

– Vi gör vår egen tolkning. Det är ett drömgäng jag har att tillgå.

Repetitionstiden är på tre veckor mot det normalt dubbla för en uppsättning på den här nivån.

Men redan under måndagen, tre dagar före premiär, kändes alla pusselbitar ligga rätt musikaliskt, teatralt, koreografiskt...

Pers Anna Larsson ser lite paralleller till den klassiska filmen Gökboet, även den baserad på en bok.

– Från en våldsam verklighet finns en väg att söka sig ut. Den absurda sidan i Gökboet finns även i Tokfursten med komik och galenskap på alla möjliga sätt.

Liksom i Gökboet skildras mycket i operan från den intagne tonåringens perspektiv.

– Operan är fylld av både surrealistiska och galet komiska partier till det rörande mötet mellan patienten och kuratorn. Då ligger tårarna nära, säger regissören Ulrik Qvale.

Annons
Annons