Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vackert pärlband av musik – Coco Chanel i Vattnäs lada

/
  • Hanna Husahr som en ung Chanel, med Tobias Westman som kärleken Boy.   Foto: P-J JANSSON
  • Under kriget hade Coco Chanel en kärlekshistoria med en SS-officer. Pers Anna Larsson och Göran Eliasson.   Foto: P-J JANSSON

Musikstycken som glänser i kapp med pärlorna som dinglar kring Coco Chanels hals – det bjuds i Vattnäs konsertlada under några kvällar.
Sagan om barnhemsbarnet som blev modedrottning är tråden som binder samman föreställningen. Ibland kan berättelsen kännas lite tunn, men den stärks av allas vårt behov av sammanhang, och förstärker känslorna i musiken.

Annons

– Jag avskyr förståsigpåare, säger modeikonen Coco Chanel i början av första akten.

Hon syftar på modejournalister. Mig tröstar repliken eftersom det är första gången i Vattnäs konsertlada. Nog har jag lyssnat en hel del på klassisk musik, men är definitivt ingen expert.

Föreställningen om Coco Chanel kräver dock ingen djupare förförståelse. Det är en inbjudande och njutbar rad av vackra melodier, framförda av fyra fantastiska sångare, med snygg scenografi och vackra kläder.

Två av operasångarna är Pers Anna Larsson och Göran Eliasson som byggt konserthuset på sin tomt i Vattnäs. Bara själva lokalen är värd en utflykt, under premiärkvällen ligger vinden på från norr över Orsasjön och solen glittrar i vågorna som övergår i hagmark nedanför ladan.

Från början hade Larsson och Eliasson tänkt sig en enklare sommarkonsert eftersom augusti-Carmen i Dalhalla kräver kraftsamling. Men dirigenten Fredrik Burstedt föreslog en ramberättelse och det var då modeikonen Coco Chanel blev centralgestalt

Hennes berättelse är en askungesaga, barnhemsbarnet som blev varietésångerska, öppnade hattbutik och byggde sitt modehus och varumärke under 60-talet år och två världskrig. En stark kvinna.

En sagolikt lämplig öppning blir Debussys Förspel till en fauns eftermiddag - med det dussin musikanter som ingår i den hopplockade Vattnäs Chamber Orchestra - ett tajt gäng som inte brusar ur något orkesterdike utan är en del av föreställningen, vid sidan om men nästan i höjd med scenen.

Sedan följer det där pärlbandet av melodier från tidigt 1900-tal, på tyska, franska och engelska. Vi som inte kan texten förstår inte så mycket, men det gör inget. Pers Anna exellerar med orientalisk mystik i Asie ur Sheherazade (Ravel). Göran Eliassons SS-officer sjunger med hotfullt drama Revelge ur Sieben letzte Lieder (Mahler) och Hanna Husahr som gör den unga Coco sjunger Mariettas Lied ur Den döda staden (Korngold) i duett med Tobias Westman som gör hennes ungdomskärlek Boy.

För att bara nämna några stycken.

Sångarna fixar faktiskt att prata också, och är duktiga aktörer, vilket man inte alltid är bortskämd med som operabesökare. Ett särskilt stor plus till Hanna Husahr från Borlänge, inte bara en klockren sopran utan även en skådespelare med nyanser. Hon klarar till och med att göra ett revynummer lite halvfalskt i otakt, vilket bör vara en prestation av en superskolad sångare.

LÄS MER: Chanels historia berättas med musik i Vattnäs

LÄS MER: Chanel tema i Sångfest.

LÄS MER: Operachef i blåställ.

Annons
Annons
Annons