Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smart Carmen lever på nåder – opera med hiphop i Dalhalla

/
  • Scenen i Dalhalla är stor, och fylls med både orkester och körsångare. En rund vridscen sätter fart på scenografin, och en scen nere vid det turkosa vattnet blir badbrygga för några våtdräktsklädda sångare.
  • Det händer mycket på scenen. Basbarytonen Lars Arvidsson sjunger officeren Morales.
  • Hiphop-inspirerad fridans funkar till operamusiken.
  • Dramatik mellan Carmen (Anna Larsson) och Don José (John Daszak).
  • Partituret. Operan sjungs på originalspråket franska, men med textmaskin.
  • Vi besöker uppsättningen under en repetitionsdag i Stockholm. Dansarna har klädtema blått, liksom koristerna.
  • Regissören Ulrik Qvale övervakar genomdraget.
  • Michaela har knappt vågat sig förbi bligande män på gatorna, men blir överlycklig när hon träffar Don José.

En kvinna som lever utanför samhället måste vara stark och smart för att överleva dagen – så är det för Carmen.
På lördag är det premiär i Dalhalla för en av världens mest sjungna operor – känd även för många som inte känner till den.
– Dansarna är ju unga och nästan ingen hade hört opera förut, de blev förvånade när de ändå var bekanta med melodierna, berättar Pers Anna Larsson som hoppas att lättlyssnat ska locka även lokalbefolkningen ner i kalkbrottet.

Annons

Uppsättningen i Dalhalla är texttrogen, men kostymer och scenografi lämnar öppet för att handlingen tilldrar sig i utkanten av någon europeisk stad, på gatan vaknar de frusna dansarna, sträcker darrande fram handen för att få allmosor av förbipasserande. Många bär på resväskor, de är på väg någonstans.

– Vi har funderat länge, och jag tyckte att det var dags i år. Dalhalla är den perfekta platsen för det här konceptet – en Carmen av dag, som kopplas ihop novellen Merimée skrev, säger operasångaren och vd:n Göran Eliasson, som sjunger en av smugglarna.

– I dagens Europa finns det ju folkgrupper som inte släpps in, som inte har någon given plats i samhällena, säger Pers Anna Larsson.

Operan baseras på en novell av Merimée, en berättelse om vad han upplevde i södra Spanien på 1830-talet. Sedan skrev Bizet en opera baserad på novellen, den hade premiär 1875 och kritikerna var skeptiska, kanske för att den skildrade kriminella, fattigt folk och zigenare, som romer kallades på den tiden.

Både Merimée och Bizet lät sig tjusas av de exotiska kvinnorna som dansade så hämningslöst, och av deras som verkade så fritt.

– Men den som lever under extrema villkor tvingas ibland göra desperata val, vara smart och hålla sig framme, och kvinnor får använda de vapen de har, säger Pers Anna Larsson som gör sin första Carmen.

Det är lätt att dra paralleller till nutid – människor som lever utanför samhället, papperslösa, tvingade att livnära sig på att tigga eller jobba svart för att skrapa ihop till brödfödan.

I operan använder Carmen både kniv och charm, men är inte att lita på när det gäller kärlek.

– Det handlar om hennes osäkerhet och hennes rädslor. Hon är förälskad i Don José, men vågar inte blotta sig. Det kan vara farligt att älska när man lever på nåder, hon är rädd för att bli beroende, säger Anna Larsson.

Den hiphop-inspirerade fridansen funkar fint med Bizets musik. Den repeteras under ledning av Ambra Succi, känd koreograf i populärmusikkretsar, som arbetar med streeetdance-gruppen Bounce och blev kändis när hon koreograferade Loreens Euphoria-nummer i melodifestivalen.

Opera till folket, särskilt dalfolket - det är ett viktigt mål för Pers Anna Larsson och Göran Eliasson, två operasångare som alltså har ett produktionsbolag ihop. De ordnar föreställningar i sin lada i Vattnäs, och i Dalhalla utanför Rättvik.

Paret vill att alla ska få chansen att lyssna på klassisk musik, att inte bara storstadsbor ska ha tillgång till opera.

Det är tredje året i rad som produktionsbolaget ger föreställningar i Dalhalla. Rhenguldet 2014 och Turandot 2015 gick på mellan 7 och 9 miljoner och en stor andel av inkomsterna är biljettintäkter. Så det gäller att locka folk.

Stora operauppsättningar är skön konst, men också en hård ekonomisk verklighet. 1,5 vecka innan premiär låg produktionen ungefär 700 000 kronor back. 800 biljetter behövde säljas för att kalaset ska gå jämt upp. Kalkbrottet rymmer över 4000 åhörare och analyser av biljettförsäljningen visar att en mindre andel säljs i länet.

– Det finaste vore om folk som bor i Dalarna vill komma och uppleva. Vi får ju bra stöd av kommuner och landsting, men vi vill att folk ska känna sig delaktiga i Dalhalla-operan, säger Anna Larsson.

Carmenuppsättningen är maffig, förutom alla utanför scenen är det 120 som hörs och syns: 10 solister, 50 korister, 45 i orkestern som består av en förstärkt Dalasinfonietta, plus 22 dansare.

DT gör ett besök 1,5 vecka innan premiären, när ensemblen håller till i Operans repetitionslokaler i Stockholm. Den gamla fabrikslokalen erbjuder en yta som är lika stor som scenen i Dalhalla, åtminstone nästan, ytterflankerna får markeras ute i entréhallen.

– Där borta i utkanten vid vattnet ska vi bo i en husvagn, säger Anna Persson och Göran Eliasson.

LÄS MER om arbetet inför Carmen-uppsättningen här.

LÄS mer kultur- och nöjesmaterial här.

Annons
Annons