Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Emilsson gör utmärkt opera för gammal och ung

I midsommarhelgen firade Föreningen Uppsälje Framtid sitt 15-åriga festivaljubileum med ytterligare en framgångsrik kammaropera. "Kejsarens nya kläder" bjuder både på humor och på ett ständigt aktuellt tema om mänskligt självbedrägeri.

Annons

Anders Emilsson har skrivit ett trekvartslångt verk som både kräver fina sångliga som instrumentala prestationer. Även publiken medverkar. Om vårt orepeterade bidrag blev något otydligt i kanterna, var där emot solisternas textliga dito desto mer pregnanta och lättförståeliga även för utsocknes, då inget sjöngs på Järnamål. Jeanette Bjurling hade en tacksam roll som förförisk sömmerska och Anna Eklund Tarantino gjorde en utmärkt rollframställning som mer tillbakadragen kejserlig hovsekreterare. Daniel Viklund kunde på hemmaplan fira både röstlig och scenisk triumf som dominant kejsare, åtminstone tills det lilla barnet två gånger utropar det alla redan sett.

Jeanette Bjurling som sömmerskan försöker övertyga sekreteraren Anna Eklund Tarantino om tygets höga kvalitet.

I denna slutscen lät Emilsson folket få sin publika röst och i sång uttrycka sin önskan att förnöjsamhet måtte blomstra i vår bygd. Under färden hade han förtjust oss med en kejserlig vals, med ljuvt förföriska sömmersketoner i kejserlig duett, en travesti på Så väva vi vadmal, en sekreterares komiska stammande och ministrars lika en- som trefaldigt lovprisande trio innan parodisk parad med final.

Denna lättförståeliga moralitet och dess fyndigt illustrativa musik är som klippt och tillskuren för skolbruk av en äkta skräddare. Hoppas att Musik i Dalarna uppmärksammar Emilssons lilla opera och skickar ut den på lågstadieskolor både inom och utom länet. När beställde förresten Musik i Dalarna senast nykomponerad musik, inom eller utom länet?

Före paus hade det då drygt timslånga programmet bjudit både folk- och kammarmusik, både opera och visa. Alf Granberg fick svara för det genuint dalska i sina dråpliga versbidrag till jubileet, både som tomte på höloftet och sommarpoet på Taubes Ängsö. Anna Eiding tolkade inkännande två välkända sommarvisor och Olle Adolphsons visa om signaturen Evig vår, denna i duett med Byns Mats Larsson. Två kontrasterande, ytterst mörka inslag blev Vainos sånger ur Peterson-Bergers Arnljot och Dan Anderssons dikt En gamling med respektive Anna Eklund Tarantino och Alf Granberg.

Alf Granberg sjöng Dan Andersson.

Haydn och Mozart fick svara för kammarmusiken, som hade valts ut med kejserliga förtecken. Här och var kunde väl i första programhalvan märkas att även proffsmusiker behövt mer repetitionstid för att bli en sammansmält ensemble och även om Emilsson gjort ett bra arrangemang av P B:s orkestersats, hade just det övergångstrixiga verket behövt en dirigent. Kejsarväven hade nog krävt all tid av sin ensemble – med mycket lyckat resultat som sådant!

Barnet ska strax ropa att kejsaren, Daniel Viklund, inte har några kläder på sig.

Recensionsfakta:

Kejsarens nya kläder

Musik: Anders Emilsson

Libretto: Daniel Viklund (efter Nils Beijers bearbetningav H C Andersen-sagan)

Kejsaren: Daniel Viklund; sömmerskan: Jeanette Bjurling; sekreteraren: Anna Eklund Tarantino; tre ministrar: Anna Eiding, Arvid Emilsson och Byns Mats Larsson; skräddaren: Alf Granberg; barnet: Caroline Nilsson; mamman: Anna-Karin Perols

Musiker: Ingrid Olsson och Berit Mattsson, violin; Robert Westlund, viola; Sara Wijk, cello; Mikael

Emilsson; kontrabas; Peter Lindbom, valthorn. Anders Emilsson, klarinett/kapellmästare

Publik: utsålt

Skifsladan, Uppsälje, Dala-Järna 25/6 2016

Annons
Annons
Annons