Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

... men vart tog de kvinnliga tonsättarna vägen?

/

Kommentar.

Det börjar bra med Britta Byströms "Avskedsvariationer" redan i höstpremiären. Men sedan blir det tunnare med verk av kvinnliga kompositörer i Dalasinfoniettans höstprogram. Visst är det välkommet med Musik i Dalarnas samarbete under Feministiskt forum Dalarna 2016 där kvinnliga tonsättare lyfts. Men målet måste vara att få balans i ordinarie program, utan specialflagg när en kvinnas verk spelas.

Föreningen Svenska Tonsättare (FST) har i samarbete med Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare (KVAST) undersökt repertoaren vid svenska musikinstitutioner, däribland Dalasinfoniettan under säsongen 2014/2015. Resultatet är nedslående.

96,1 procent av all framförd musik var komponerad av män. Hos Dalasinfoniettan var balansen ännu sämre, 97,9 procent av den framförda musiken under säsongen var signerad en manlig kompositör, endast 2,1 procent av den klassiska musiken var komponerad av en kvinna. Men vi är inte sämst i klassen, Norrlandsoperan, Göteborgsoperan, Malmöoperan och Värmlandsoperan spelade noll (!) procent musik av kvinnliga tonsättare.

Förra säsongen i Dalarna har jag inga siffror på, men den kändes bättre med satsningar på musikaliska porträtt av Nadia Boulanger och inte minst vår egen Carin Malmlöf-Forssling.

Jag vet inte hur procenten blir i höst, men det kommer inte vara något att vara stolt över. Inte ens om vi drar ut linjen och räknar med tillgänglig information om vårens publika repertoar där två kvinnliga tonsättare finns med (Sally Beamish och Andrea Tarrodi).

En snabb räkning av kompositörsnamnen i den klassiska repertoaren visar att drygt 20 är män, de flesta heter Mozart, Beethoven, Bach och Haydn. Och visst ska vi spela de stora omtyckta verken, men det bör inte utesluta att fler kvinnor får plats. Sinfoniettan är en offentligt finansierad orkester, det betyder att de kulturpolitiska målen om konstnärlig förnyelse och mångfald gäller.

Men finns det några verk av kvinnliga kompositörer att spela? Jajamen.

I Repertoarbanken har KVAST skapat ett musikvalsverktyg som listar musik av kvinnliga, samtida, svenska tonsättare (just nu 1670 tips). Kungliga musikaliska akademien har i en omfattande inventering hittat över tusen verk av drygt 70 kvinnliga tonsättare, verk som tidigare har legat utspridda finns nu samlade. Målet är att göra samtliga noter tillgängliga och spelbara för dagens musiker. Det är en välgärning. Nu ska vi bara se till att de blir använda också.

LÄS LÄNSMUSIKENS SVAR "De kvinnliga tonsättarnas musik måste göras tillgänglig":

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons