Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samtida broderi utan gränser

/
  • Mari-Anne Levin Pölde har skapat textila verk som utgår i från klädesplagg, t-shirten, linnet och tvångströjan.
  • Anna Granbergs jättelika trollsländor attackerar i grupp.
  • En del av verket
  • Renée Rudebrant och Gwen Hedley visar sin textila brevväxling.
  • Lena Lundgren är arbetar med verk där broderi möter keramik.
  • Del ur Eliza Bennets åtta minuter långa film
  • Elisabeth Gustavsson har skapat en jättelik broderad QR-kod med ett hemligt budskap.

Broderiet har på allvar tagit tillbaka sin ställning inom den samtida konsten.
I helgen öppnar en intressant utställning på Dalarnas museum som visar teknikens möjligheter och skilda uttryckssätt.

Annons

Broderiet sägs ha funnits lika länge som människan har kunnat framställa tyg. Tidigaste fynden i Sverige är från 900-talet. Strax därefter når broderiet sin topp i Europa när både kyrkan och kungahusen smyckade sig själva och väggarna med broderade textilier för att visa sin makt, säkra smak och rikedom.

Så småningom blev broderiet ett tidsfördriv för överklassens damer och i början av 1900-talet även ett folknöje. Postorderkataloger gjorde att mönster och tekniker fick stor spridning.

Det var först på 70-talet broderiet tog fart igen som egen teknik inom konsten och ansågs fint nog att platsa bland andra tekniker, även om det gick trögt.

I dag har broderiet en blomstringsperiod. Det är bara att titta på sommarutställningarna i Dalarna där flera konsthallar visar textil konst och inte minst broderi; Meken i Smedjebacken, Hildasholm i Leksand, Zorns textilkammare i Mora och Arkivhuset i Smedjebacken.

På Dalarnas museum viker man hela utställningshallen åt broderi i sommar. Initiativtagare är Renée Rudebrant, rektor för Sätergläntan

För tre år sedan kom hon i kontakt med företrädare för den engelska gruppen Textile Study Group. Rudebrant tog med sig deltagarna i svenska gruppen Textil 13 till England för att prata om samarbetet. Konstnärerna parades ihop två och två för att utbyta idéer och stötta varandra konstnärligt - tanken var från start att skapa en utställning tillsammans.

Och nu blir den av.

Sammanlagt 23 konstnärer deltar.

Tydligaste samarbetet står Renée Rudebrant och Gwen Hedley för med en redovisad brevväxling där Rudebergs fina och humoristiska, broderade dagboksanteckningar kommenteras i kollageform av Hedley. Det blir som en seriestrip i broderad form på museieväggen som stämmer väl med temat "spår av liv".

Jag bukar tycka att ett tema ofta lägger sig mer i vägen än hjälper till att lyfta en utställning. Men i det här fallet är det intressant att använda temat som en guide in till verken. Det visar sig att de allra flesta arbetat mycket medvetet och personligt med vad spår av liv betyder för dem. Elisabeth Kalvenes Skallsjö arbetar i kollageform med upprepningar av huskroppar i olika stadier av liv och förfall: Jenny Bullen lägger lapp till lapp i långa våder i ett slags livets lapptäcke, som både innefattar ljusa glittriga partier, och mörka matta ytor.

Mari-Ann Levin Pölde broderar sin historia, sitt nu och en osäker framtid och bygger kollage med klädesplagg. Kläder som både lämnar spår och skapar minnen.

Ett av de vackraste verken i utställningen är Siân Martins "Between me and the sky" i silkesorganza, linne och hundratals diabilder. De små plastbilderna är broderade i ett rutmönster och härmar färgerna från en solnedgång genom att upprepa små bilder från konstnärens liv.

Konstintendent Eva Asp har gjort ett tillägg till utställningen i form av konstnären Eliza Bennets åtta minuter långa film "A womans work is never done" från 2014. Bennet är verksam i England och född 1980, i sina verk utforskar hon hur samhälleliga konventioner styr och utvecklar våra beteenden. I filmen får betraktaren se en klassisk bild av en ung kvinna som sitter framför ett fönster och ser ut att brodera. När kameran svänger runt hennes axel ser vi att hon gör det, men inte på tyg, hon broderar i skinnet på sin hand.

Utställningen på Dalarnas museum visar på ett inspirerande sätt de kliv broderiet har tagit in i samtidskonsten och att tekniken kan låna sig till en rad skilda uttryckssätt.

Annons
Annons
Annons