Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Porslinets möjligheter i Vägskäl 2015 på Leksands kulturhus

/
  • Katarina Hellgrens skulpturgrupp i keramik.
  • Mats Svensson deltar med flera verk där han bränt in sitt eget porträtt i objekten.
  • Jonas Bengtsson har nyss påbörjat sin utbildning på Konstfack. Han deltar med fem verk i utställningen.
  • Chen Zehui framför ett av sina verk som hon tagit med sig från hemstaden Jingdezhen.
  • En av Wanying Liangs skulpturer.
  • Wanying Liangs vägghängda verk där hon upprepar mönstret av en klassisk kruka.

I årets Vägskäl i Leksand möts svenska och kinesiska konstnärer med porslinet och keramiken som gemensamt material.

Annons

Det är 18:e året i rad som Leksands kulturhus öppnar utställningshallen för att visa resultatet av möten mellan konstskapare från olika delar av världen. Projektet sträcker sig långt utanför kulturhuset utställning både vad gäller tid, omfång och geografi.

– Det absolut viktigaste med Vägskäls-idén är mötet mellan konstnärer, att bygga broar mellan olika traditioner och låta olika genrer berika varandra, säger kommissarie Jovica Marceta.

I årets Vägskäl möts fyra kinesiska och 18 svenska keramiker.

Det mesta som visas har framställts i Jingdezhen i Kina, en stad med tusenåriga traditioner av porslinstillverkning. Till staden har elever vid Leksands folkhögskolas keramikutbildning gjort studieresor under fyra års tid.

– Eleverna vistas där i nära en månad och utbyter erfarenheter och idéer med konstnärer på plats, berättar Mats Svensson, huvudlärare vid utbildningen i Leksand.

Chen Zehuin är en av de kinesiska konstnärerna som medverkar i utbytet. Bakom sig har hon en fyra år lång utbildning i Kina, just nu studerar hon ett år på Leksands Folkhögskola.

– Jag kom i kontakt med Mats Svensson och hans elever vid en workshop i Jingdezhen. Jag tilltalades av deras fria sätt i förhållande till materialet, i min utbildning har jag lärt mig ett mer regelbaserat sätt att arbeta. Det här gjorde mig nyfiken, säger Chen Zehui.

I utställningen visar hon två verk där hon rullat porslinet och sammanfogat det med händerna till skulpturer i ett upprepat, organiskt mönster.

De hänger intill Wanying Liangs arbeten, två fina skulpturer i guld, glas och porslin, och ett vägghängt verk där konstnären upprepat formen av en traditionell kruka genom att använda schabloner och spraya lerfärg på underlaget.

Från Sverige deltar bland andra Katarina Hellgren med en skulpturgrupp där hon byggt geometriska figurer av gjutna objekt. Den stiliserade formen kontrasterar fint mot glasyrens skiftningar i lager på lager där sprickor lyfts fram med metalliska färger.

Som en del i utställningen finns också en historisk avdelning som ger perspektiv, kurerad av konstnär Anders Ståhl från Leksand. Här visas föremål från samlingar med kinesiskt och europeiskt porslin, de tidigaste från Handynastin för 2000 år sedan, de senaste från 1900-talet.

Under utställningsperioden anordnas föredrag, workshops, guidade visningar filmvisningar och diskussionskvällar med temat porslin.

Delar av utställningen visas på Röhsska museet i Göteborg under nästa år.

Annons
Annons
Annons