Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kjartans rike i Hjortnäs

/
  • Fadern, Sonen och Den helige ande.
  • Kjartan Slettemark skapade riket Kjartanistan där han själv var statsminister.
  • Konstnären som konst. Provokatören Kjartan Slettemark använde ofta bilder av sig själv i konsten. Ars Verlonga.
  • Den sista målning Slettemark gjorde visas i Hjortnäs. Titeln Världsspermier fick Slettemark från en felläsning av
  • Ristning (röd).
  • Systrarna Marie och Karin Grönlund var Kjartan Slettemarks medhjälpare sedan 1980-talet.  Fotografiet till vänster med Slettemark i gasmask togs den 10 september 2001 och ledde till spekulationer om konstnären på något sätt varit delaktig i terrorattentatet mot World Trade Center.
  • Kjartan Slettemark skapade riket Kjartanistan där han själv var statsminister och
  • Kjartan Slettemark skapade riket Kjartanistan där han själv var statsminister och
  • Den sista målning Slettemark gjorde visas i Hjortnäs. Titeln Världsspermier fick Slettemark från en felläsning av
  • Bodies.
  • Slettemarks Vietnambilder gjorde honom till ett omstritt namn i Norge på 1960-talet.

Han var med och formade tidsandan på 1960- och 70-talen, den norsk-svenske konstnären Kjartan Slettemark (1932–2008). Han rev barriärer, häcklade makten och provocerade ständigt.
I sommar förvandlas Hjortnäs Handel galleri till hans eget kosmiska rike Kjartanistan.

Annons

Det var faktiskt här, i lilla Hjortnäs mellan Tällberg och Leksand, som Kjartan Slettemark år 2008 gjorde sin sista utställning. Det blev en viss uppståndelse den sommaren, när turistbyrån i Leksand plockade ner utställningsaffischen där konstnären poserade naken i endast Marilyn Monroe-peruk. Skälet var att kunder hade klagat. Senare sattes affischen upp igen, men händelsen var typisk. Även i slutet av sitt långa konstnärsliv väckte Kjartan Slettemark reaktioner.

I sommar fungerar Hjortnäs Handel galleri som filial till den stora minnesutställningen på Nasjonalmuseet i Oslo. Här finns verk från hela Kjartan Slettemarks långa konstnärsliv representerade. Det är målningar, fotografier, skulpturer, installationer och dokumentationer av performance. Påfallande ofta ingår Slettemark själv i verken. Han skrev sitt namn KjARTan för att markera att han själv var konst snarare än konstnär.

– Att vara sig själv för honom var att vara konst. Han såg själv som välsignad av konsten, den gjorde honom fullkomlig. förklarar Karin Grönlund, som var Slettemarks livskamrat och konstnärskompanjon under många år.

Kjartan Slettemark växte upp i Norge. På slutet av 1950-talet ledde hans kontakt med konstnären Inga Bagge till att han lämnade Norge för Stockholm. Sverige var mer tillåtande tyckte han. Åren 1962-65 studerade han på Kungliga konsthögskolan med bland andra Lennart Rodhe som lärare. Det var här han började sin infiltration av konstvärlden. Han utvecklade en rad koncept och idéer till konstverk med udden riktade mot makten. Han utförde happenings och provocerade människor. Som när han ställde ut Vietnambilder utanför Stortinget i Oslo. Eller när han reste till USA med ett pass där han bytt ut sitt eget ansikte mot Richard Nixons.

Slettemark var de snabba infallens konstnär. Ofta kunde ett konstverk börja med något slumpartat misstag, som en felhörning eller en felläsning. Hans mest kända konstverk Pudel kom till 1975, efter att Slettemark läst ordet kundmottagning i ett avslag på socialbidragsansökan som hundmottagning. Det fick honom att lämna in sig själv i hundkostym till Liljevalchs vårsalong. En pudel som viftade på svansen och morrade åt etablissemanget.

Ett annat exempel är det sena konceptet "Världsspermier", som uppstod genom en felläsning av "världspremiär".

Att det kostade på för Slettemark som människa att vara en ständigt utlevande konstnär står tydligt. Redan på slutet av 1960-talet fick han diagnosen borderline och en psykiater skrev ut den antipsykotiska medicinen Hibernal. Kjartan Slettemark vägrade dock äta tabletterna och använde dem i sina konstverk i stället.

Systrarna Karin och Marie Grönlund, som stått Slettemark nära sedan 1980-talet, kan berätta om motgångar i Slettemarks liv.

– Kjartan hade ett stort hjärta och han fick betala för att inte vara accepterad. Det var inget glamouröst liv han levde, säger Marie Grönlund.

Efter hans död 2008 verkar det nu ändå som att Kjartan Slettemark fått sitt stora erkännande. Utställningen i Oslo har blivit en succé. Även i Sverige hyllas den egensinnige provokatörens gärning för den skandinaviska samtidskonsten. Så ta chansen, åk till Hjortnäs i sommar och bekanta dig med ett fascinerande konstnärskap. Utställningen "Ont ska med konst fördrivas" visas fram till den 17 augusti.

Annons
Annons
Annons