Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Intensiva dagar av klassiskt måleri

/

Skogen utanför Avesta skiftar i tusen nyanser av grönt. Det gäller bara att fånga dem på duken.

Vid ruinerna av Bjurfors gamla mässingsbruk, alldeles över gränsen till Västmanland, hälsar vi på Avesta Arts konstskola. Det är femte sommaren i rad som Andreas Charalambous ger kursen i klassiskt måleri. Just i dag är det friluftsmåleri som gäller.

– Jag hjälper eleverna att hitta nya öppningar i sitt målande. Deltagarna har olika förkunskaper men det som är gemensamt är viljan att skapa, säger den cypriotiske konstläraren.

I år deltar elva elever av varierande bakgrund och ålder. Kursen pågår i sex fullmatade dagar och innehåller momenten stilleben, landskap och kroki. Det ingår också teoretiska studier i ämnen som komposition och perspektivlära.

Hemma i Nicosia driver Andreas Charalambous sin egen konstskola. Ungefär hälften av alla yrkesverksamma konstnärer på Cypern har haft honom som lärare, uppskattar han.

Kontakten med Avesta knöts 2009. Han bjöds in som utställare på Avesta Art året därpå och sommaren 2010 höll han även sin första utbildning på konstakademin.

– Jag återvänder mer än gärna hit. Det är en mycket vacker plats. Mötet mellan landskapet och det industriella arvet är så intressant, säger han.

De elever vi pratar med beskriver Charalambous som sträng men saklig.

– Han är tuff och mycket konkret i sina råd. Samtidigt har han en känsla för varje elevs individuella uttryck. Jag tycker att Andreas är jättebra, säger bildläraren Marika Tell från Stockholm som går kursen för tredje året.

Utvecklaren och krokiläraren Vincent Hauser, också han från Stockholm, tycker att dessa dagar med Charalambous ger honom sju miljoner kreativa impulser.

– Den här veckan är perfekt för mig. Att få arbeta hela tiden. Det är nödvändigt för att hålla målningen levande. Om jag släpper taget blir bilden stel, säger han.

Andreas Charalambous går omkring bland eleverna och kommenterar detaljer i deras tavlor.

– Jag brukar uppmana mina studenter att måla vad de ser, inte försöka beskriva vad de ser, säger han och vänder sig till reportageteamet.

– Vet ni vad en linje är?

Nej, det vågar vi inte spekulera i.

Konstläraren nyper på en granstam för att illustrera sin poäng.

– Ingenting! Linjer är bara en illusion, någonting vi föreställer oss och som begränsar vårt seende. Det är inte linjer vi ska måla, utan volymer och ytor. Och vi måste hela tiden vara uppmärksamma på färgen.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons