Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Broderade, fotograferade och målade bilder från arbetslivet

/
  • Meken är en fin utställningslokal. På lördagen invigdes Peter Nybloms fotoutställning med bilder från bergslagen samt från stålverk i Fagersta och indiska Bangalore.
  • Årets Ahlbäckspristagare heter Ulrika Mars. Hon broderar berättelser om arbetande kvinnor, bilder från ett ullspinneri i Hälsingland.

Allt handlar om bilder från arbetslivet – en bok till 120-årsminnet av Johan Ahlbäcks födelse, en utställning med fotografier från stålverk, och en stipendiat som broderar berättelser från ett linspinneri

Annons

Sedan 1999 har Ahlbäcksdagarna arrangerats varje höst. I år var temat "arbetsliv i förändring".

– Vi har gjort ett studiebesök på Ovako, och kan jämföra med Ahlbäcks bilder från valsverket där han själv arbetade innan han blev konstnär, berättar Anders Hjelm som är ordförande i stiftelsen, den som arbetar i Johan Ahlbäcks anda för att främja skildringar av arbete och arbetare.

Varje år utser stiftelsen en stipendiat. I fjol var det fotografen Peter Nyblom från Fagersta som nu ställer ut sina bilder från svenska och indiska stålindustrier i Meken – en fantastisk arbetsmiljö, åtminstone för dagens bildkonstnärer.

Stipendiaten 2015 heter Ulrika Mars. Hon är textilkonstnär från Stockholm och tilldelas priset för sitt sätt att använda det textila materialet för att skildra kvinnors villkor. "Med ett till synes enkelt broderi fångar Ulrika Mars en hård miljö och ett hårt arbete" står det i motiveringen.

– Jag är jätteglad och ser det som en stor uppmuntran, jag vill inte se mina verk som hantverk, utan som berättelser om folks liv, säger Ulrika Mars som broderat historia från hundra år i Sörforsa ullspinneri i Hälsingland.

Och i år finns också en ny bok med konsthistorikern Fred Andersson som författare. Titeln är Arbetarkonst för 2000-talet, Ahlbäckpristagarna 1993-2014.

– Jag har specialiserat mig på arbetarkonst, och Ahlbäck är helt unik, den ende verklige proletärmålaren, han var ju själv valsverksarbetare från början, säger Fred Andersson.

Annons
Annons
Annons