Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fiktiva rum i Rättviks konsthall

/
  • Cecilia Darle arbetar med platsspecifika verk som har direkt anknytning till konsthallens rum
  • Kristina Benghts visar bäddar i naturlig storlek täckta av akvarellmålningar.

Cecilia Darle och Kristina Bength undersöker fiktionen i sin utställning i Rättviks konsthall. Maria Backman imponeras av både idé och utförande.

Annons

En av de många ständiga frågorna i konsten är förhållandet mellan det föreställande och det icke föreställande, även kallat det konkreta respektive det abstrakta. Det konkreta, där man tycker sig se vad till exempel tavlan föreställer, brukar anses vara ”enklare” och det abstrakta anses ”svårare”. Svårare i meningen att man som åskådare inte har någon referens till hur likt det är medan det föreställande som strävar efter att avbilda eller efterbilda kan skapa igenkänning och där hantverkskickligheten hos den som avbildar bedöms i första hand. Igenkänning är ett återigen ett komplext begrepp som, enligt Aristoteles kan vara av flera slag; den kan vara en omsvängning från okunskap till vetskap. I andra fall kan idén om igenkänning som en positiv kvalitet i konsten vara föranledd av intellektuell slöhet.

Begreppet fiktion är ett nyckelord i Kristina Bengths och Ceilia Darles utställning i Rättviks Konsthall. Det är fantasi, något uppdiktat eller påhittat, till skillnad från det verkliga som följaktligen är sant. Ordet är hämtat från latinets fingere som betyder skapa eller göra. Fiktionen finns i litteraturen, konsten, drömmen och inte minst i filmen där begreppet fiktion tydligt är skiljt från dokumentären.

Marguerite Duras, den franska författaren, har inspirerat konstnärerna till utställningsidén; några rader från sidan 138 i romanen Älskaren skildrar ett rum där huvudpersonen, en fransk femtonårig flicka, och hennes älskare, en kinesisk affärsman, upplever en sexuell förbindelse. ”Rummet är mörkt…/…det är omgivet av det oupphörliga dånet från staden…/…Det finns inga glasrutor i fönstren…/det finns rullgardiner och persienner…/…På rullgardinen ser man skuggorna av folk som går förbi i solen på trottoaren…” . Denna suggestiva, men enkla, text frammanar bilder av en avskildhet, ett tillstånd bredvid det pågående myllret och konstnärerna har utgått ifrån den i skapandet av ett gemensamt verk.

Fiktionens rum är det rum författaren beskriver i romanen, men det blir också det rum som konstnärerna väljer att tolka och gestalta. Vad triggar viljan till gestaltning av rummet – är det en igenkänning i en känsla av dagen som blir mörkare, ljuset, den stillastående varma luften i staden i Vietnam, är det situationen som innebär något slags uppbrott och fullföljande samtidigt? Och det som vi kan se i utställningen, konstnärernas verk, är resultatet av deras ansträngningar att krypa in i texten och känslan.

Det är en raffinerad utställning där den svåra lokalen är utnyttjad på ett bra sätt – varken tillkrånglat eller slentrianmässigt – de subtila verken med många ljusa valörer kommer till sin rätt.

Cecilia Darle arbetar med platsspecifika verk som har direkt anknytning till konsthallens rum. I en installation, en tredimensionell teckning, ser vi en linje som rör sig runt en vinkelrät byggd vägg och där flera vardagliga fysiska objekt följer en fingerad spricka. Ett kex, en tallrik och plåster håller ihop sprickan och poängterar den. På ena kortväggen finns en stor målning som har själva konsthallen som motiv; speglingar, reflexer, teckning och färg visar rummet som en tillfällig plats, ljus omgiven av en svart oregelbunden inramning.

Kristina Benghts fem sängar eller bäddar i naturlig storlek täckta av akvarellmålningar med knöliga kroppar under förvridna textila draperade former visar mardrömsridna sovande som snurrat in sig i lakanen. Det är brutalt både i själva motiven och i det att det vita, rena, starka akvarellpappret brutits ner i alla hörnen och vikts över bäddarnas kanter. Oerhört skickligt och effektivt måleri i en idé som gestaltas i konsekvens med temat.

Annons
Annons
Annons