Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En texttrogen Carmen anpassad till Dalhalla

/
  • Andreas Lönnqvist, Göran Eliasson, Pers Anna Larsson och Ulrilk Qvale berättar om planerna för sommarens opera i Dalhalla.
  • Göran Eliasson och Pers Anna Larsson presenterar sommarens opera i Dalhalla.
  • Regissör Ulrik Qvale.
  • Producent Andreas Lönnqvist.
  • Andreas Lönnqvist, Göran Eliasson, Pers Anna Larsson och Ulrilk Qvale berättar om planerna för sommarens opera i Dalhalla.

Fullt med folk på scenen, fantastisk musik och en Carmen som ligger nära ursprungstexten.
I veckan presenterade delar av arbetslaget bakom sommarens opera i Dalhalla koncept och idé för Dalasinfoniettan.

Annons

Om drygt tre månader är det premiär för Dalhalla Operas uppsättning av Carmen i Dalhalla. Den tredje egenproducerade operaförställningen som Pers Anna Larsson och Göran Eliasson gör för Dalhalla. Efter Rhenguldet och Turandot sätter paret upp en av världens mest älskade operor. Men de gör det på sitt sätt.

– Vi har umgåtts med planer på det här länge. Plockat idéer och bitar och byggt ihop något vi tror väldigt starkt på, säger Göran Eliasson som både är VD för produktionsbolaget och sjunger en av rollerna.

– Vi går tillbaka till Mérimées novell om Carmen. Den beskriver en grupp som lever utanför samhället, utan möjlighet att skaffa sig arbete eller en framtid till sina barn. Människor som sitter fast i limbo, säger Pers Anna Larsson.

Tillsammans med regissör Ulrik Qvale och producenten Andreas Lönnqvist presenterade Pers Anna och Göran idéerna kring operan för musiker i Dalasinfoniettan på torsdagen.

– Orkestern är grundförutsättningen för att vi över huvud taget kan göra opera i Dalhalla, säger Pers Anna.

– De verkar gilla det vi presenterade, orkestern kommer att medverka på scen i scenkostymer, och dirigenten ska göra en spektakulär entré, berättar Ulrik Qvale.

Det blir trångt på scenen, förutom orkestern och tio solister medverkar en kör på 75 personer och 21 proffsdansare under ledning av Ambra Succi.

– Det bidrar till den tyngd som vi vill åt i Carmen, säger Qvale.

– Det här är ju inget som är sökt, det är så här det är skrivet. Carmens paradox är att det är så fruktansvärt bra musik, man kommer undan med att sätta upp den hur som helst, det är bara hit på hit på hit. Det är få som bemödar sig att lyfta fram den ganska mörka och gripande historia som det är, säger producent Andreas Lönnqvist.

– Vår idé är att lägga en relevant fond som gör att vi förstår varför Carmen gör som hon gör, vi behöver inte leta oss ned till 1800-talet för att hitta det här. Vi har det i dag överallt, även i Sverige, säger Pers Anna.

Just nu arbetar teamet bakom produktionen för att göra kommande repetitioner så effektiva som möjligt. Körerna har börjat repa och solisterna övar sina roller.

Premiären är 13 augusti. Förhandsintresset har gjort att de två föreställningarna utökats till tre.

LÄS MER: Pers Anna gör rolldebut i Carmen

LÄS MER FRÅN DT KULTUR

Annons
Annons