Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalakonst tar nya grepp

/
  • ”Maud” av Anna Pers Bräcke.
  • Genom sprickorna sipprar ljuset in.
  • Utställningskommissarie Hilda Lindström och Maj Edström i Dalarnas Konstförening presenterar en höstsalong med både bredd och fokus.
  • Olika rum ger olika ingångar till höstsalongens tema. Här är ”inspirationens och rörelsens rum”.
  • Video, ljud, keramik, måleri – på Dalakonst 2016 möts olika uttrycksformer.
  • ”Familjen Upp-och-Ner” av Erik Torstensson.

Snävt urval ger ändå stor spännvidd.
Dalarnas 90-årsjubilerande konstförening presenterar en höstsalong med tradition och nytänkande.

Annons

”Det finns en spricka i allt, det är så ljuset kan komma in.”

Så formulerar utställningskommissarie Hilda Lindström temat för Dalarnas Konstförenings höstsalong 2016, som visas på Dalarnas museum från lördag 12 november fram till 15 januari.

Den som tycker att orden låter bekanta kanske känner igen dem som en rad ur den nyss bortgångne Leonard Cohens ”Anthem” eller från Håkan Hellström-låten ”I sprickorna kommer ljuset in”. Även en musiker som Freddie Wadling uppehöll sig på samma plats, i revan där spänningen mellan trasigt och helt, mörker och ljus, skräck och trygghet är som starkast.

Det där otäta utrymmet där allt både blir till och går sönder.

För första gången i konstföreningens 90-åriga historia har höstsalongen alltså ett tema. Det gör att utställningen känns väl sammanhållen, trots att var och en av de 59 antagna konstnärerna – både yrkesverksamma och amatörer – i 103 verk tacklar sprickan och ljuset på sitt eget sätt.

– Att skapa fokus i en sådan bredd är en svår nöt att knäcka, säger Hilda Lindström, som fick sin konstnärsutbildning i Wrocław i Polen. Därför har vi delat in lokalen i fyra rum där besökaren får uppleva temat från olika utgångspunkter.

I ”det svartvita rummet” finns drömmar som gått i kras. Livet är fläckigt och utrunnet i kanterna, som i falubördige Björn Molins känsliga dukar, och blir inte alltid som man tänkt sig. Helena Henstedts ”Jag bär alltid med mig minnet av dig” är en resväska packad med skärvor, från taket hänger den dysfunktionella ”Familjen Upp-och-Ner” av Erik Torstensson (som jämte Anne Carlquist är särskilt inbjuden till salongen). En bit därifrån står Anna Pers Bräckes både gulliga och skräckinjagande keramikkanin ”Maud” ”som ett gosedjur ur en mardröm.

Men allt är inte olycksbådande: ur Jennie Alvarsson Tornbergs spruckna och rostiga ”Hölje” kommer ljuset inifrån som ett glimmer. Det pekar vidare mot ”inspirationens och rörelsens rum”, där ett kreativt källflöde i stället rinner ur den där sprickan. Här snurrar lekfullt P-O Söderlunds readymade ”Rundgång” på en vinylspelare nedanför Lars-Göran Johanssons porträtt av Al Capone med kretskort i huvudet, och den som vill kan ta på sig lurar och lyssna på Anna Rubinszteins ljudinstallation ”Lianer”.

I det tredje rummet har flödet svämmat över. Vi befinner oss i ett landskap som domineras av vatten. På golvet står en båt fylld med vitt grus, det är Borlängekonstnären Helen Strands verk ”Lampedusa”. Ur gruset sticker nävar upp som hämtade från 70-talets radikala affischkonst, de håller krampaktigt i tomma vita papper i blåsten. Eller är det flaggor som inte hör till något land?

Längst in finns ”det innersta rummet”: det existentiella, det privata. En lerfigur av Kathrine Tandånäset har liksom trätt på sig sprickan, nästan som ett plagg: hon är omsluten av ett trasigt krus, och det går inte att säga om hon är på väg ut ur det eller in i det.

– Vi ville vårda traditionen samtidigt som vi ville utveckla höstsalongen, berättar Maj Edström från Dalarnas Konstförening. Vi tror att idén med ett tema är en bra väg att gå.

I år var det 125 konstnärer som ville delta, varav alltså ungefär hälften antogs. Av 440 inlämnade verk sållades mer än tre fjärdedelar bort.

På salongen visas också – förutom de inlämnade konstverken och de två särskilt inbjudna konstnärerna – årets mottagare av Åhlénsstiftelsens konstnärsstipendium Therese Amus Gidlöf och kommissariens val: collaget ”Under attack”, en rad tittskåp i blandteknik av Linda Zinderland.

LÄS MER: Fler artiklar om Dalakonst.

LÄS MER: från Dt Kultur

Annons
Annons
Annons