Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Två patienter tvingas till levertransplantion - överdosering av Alvedon

Nu går läkare på Sahlgrenska ut med en varning för en viss typ av Alvedon. Två patienter tvingas till levertransplantation efter att ha fått i sig för många tabletter.

Annons

Mer läsning för dig som är prenumerant eller Pluskund:

Vårdförbundet tror på ännu en tuff sommar

Så blir dalavården i sommar - brist på sjuksköterskor gör att flera avdelningar än vanligt stängs

Personalbrist på falu lasarett barnavdelning kan stängas ned under sommaren

SÅ KÖPER DU PLUS

Läkare vid Sahlgrenska går ut med en varning för en viss typ av Alvedon, tabletterna som ser ut som vanliga Alvedon men heter istället Alvedon 665 milligram, det rapporterar SVT.

Nu går läkare på Sahlgrenska ut med en varning för en viss typ av Alvedon.

Två patienter på sjukhuset har tvingats till levertransplantation efter att ha fått i sig för många tabletter.

– Det har inte varit avsiktliga överdoseringar utan de har ätit för mycket tabletter under ett par veckors tid på grund av värk, säger överläkare Kai Knudsen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset till SVT.

Tabletterna har en modifierad frisättning och smärtlindringen, och sitter därför i under en längre tid. Sjukhusets behandling för patienter som fått i sig för mycket Alvedon eller paracetamol är otillräcklig och fungerar inte vid överdosering av Alvedon 665 milligram.

– Det är större risk för att man får en leverskada om man får i sig för mycket och det är svårare för sjukvården att behandla överdosering av preparatet på rätt sätt, säger Kai Knudsen till SVT.

Nu utreder europeiska läkemedelsmyndigheten tabletterna, rapporterar SVT.

DT-APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem DT-appen för IPhone och Android här

DD-APPEN: Alltid senaste nytt från dalademokraten.se i vår app för IPhone och Android

AT-APPEN: Alltid senaste nytt från avestatidning.com i vår app för IPhone och Android

Annons
Annons
Annons