Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

35 år sedan sista färden

/
  • Färjstället som det ser ut i dag sett från södra sidan av älven.  Foto: Roland Berg
  • På nyårsafton är det 35 år sedan Översätra färja stängdes för gott. Färjan ligger här på norra sidan av älven.  Foto: Roland Berg

Då hade färjan gjort sin sista färd över Dalälven.

Det var från början tänkt att färjan skulle stängas några månader tidigare då nya bron i Landa invigdes i september, men färjan fick vara kvar i drift till årsskiftet och den sista månaden på dispens från Sjöfartsverket då färjan skulle ha besiktigats i november.

Färjeförbindelsen vid Översätra har en historia som går tillbaka till cirka 500 år i tiden.

Det var först 1956 då den sista färjan kom på plats som den blev "ordentligt" motordriven. Tidigare hade den drivits på lite olika sätt.

I en krönika i Skedviplogen från 1991 berättar Sven Arvidsson att färjan i början av 1900-talet bestod av ett par flatbottnade ekor och en pråm som roddes med långa åror. Pråmen var cirka sju meter lång och fyra meter bred.

Vid blåsigt väder och stark ström fick färjkarlen stå för att få bättre kraft. Var det ännu starkare vattenström, som på våren med högvatten, måste färjkarlen ro pråmen uppströms efter stranden en lång sträcka och sedan vrida ut i strömfåran för att nå landbryggan på motsatta stranden.

I början av seklet kostade det tio öre att bli hämtad med eka och 25 öre med pråm.

Senare drogs färjan med lina. Det var Olle Danielsson som skaffade en avlagd stållina från Bispbergs gruva. Linan förankrades på ena sidan av älven och med en grov stock som rulle bakom två nedgrävda stolpar på andra sidan älven kunde linan hållas lagom sträckt efter olika vattennivåer. Pråmen utrustades med styrjärn på uppströmssidan och med smala hjul för linan att löpa på. Med speciellt utformade dragträn sattes pråmen i rörelse utefter linan.

Med virkesbidrag från kommunen byggdes i mitten av 1920-talet en ny pråm med fällbryggor.

Senare utvecklades färjan ytterligare efter hand.

I början av 1960-talet, när Landa flottbro inte höll för den tunga trafiken, satte Vägförvaltningen in en 20 tons pråm vid Översätra färjställe.

Verklig rush för färjan var det när flottbron i Landa stängdes för biltrafik och den nya bron byggdes. Då åkte ett 100-tal bilar per dag med färjan och det arbetades i treskift.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons