Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya vd:n backar från rekord-hyreskravet

/

Hyrorna inom Rättviksbostäders bestånd är klara. Det rekordhöga hyreskravet Rättviks Fastigheter hade begärt på 8,5 procent blev till slut 2,5 procent.
Efter förhandlingar med Hyresgästföreningen som pågått sedan i december fick Rättviks Fastigheter backa rejält.

Annons

-Jag är nöjd med en hyreshöjning på 2,5 procent, säger Rättviks Fastigheters nytillträdde vd Jan Kans. Hade vi höjt över åtta procent hade vi inte haft några hyresgäster.

För en normal trerumslägenhet på 62 kvadratmeter blir höjningen 108 kronor i månaden.

-Stor del av den kostnad vi har står fjärrvärme för, men det gäller att använda pengarna på rätt sätt. I vårt bestånd som omfattar cirka 600 lägenheter är inte underhållsbehovet större än någon annanstans och genom att renovera på ett smart sätt med mycket omtanke på vad man gör kan underhållet till och med bli en investering och i längden en besparing, säger Jan Kans.

Rättviks Fastigheters nye vd vill införa en total fastighetsstrategi som omfattar en 50 års underhållsplan för fastigheterna.

-Allt vi gör bli en investering. Till exempel kan vi slippa underhåll om fönstren håller länge. Enkel isolering spar energi. Justering av ventilation och justering av värmesystem är också besparingar.

Jan Kans anser inte att renoveringsbehovet inom Rättviks Fastigheter är större än inom till exempel Orsabostäders bestånd där Jan Kans arbetade som vd för senast.

Att hyresgästerna känner oro inför kommande hyreshöjningar kommenterar Jan Kans med andra länder.

-Vi har jämfört med Europa i övrigt låga boendekostnader. Det måste bli hyreshöjningar. Jämfört med hyresläget generellt i Dalarna ligger vi högt. Vi har få tomma lägenheter. Vi är inte den enda hyresvärden på marknaden och vi vill givetvis ha nöjda hyresgäster.

För att utveckla kontakten med hyresgästerna startar Rättviks Fastigheter med att varje kvartal skicka ut ett brev med bolagets visioner och mål.

-Vi vill naturligtvis veta vad hyresgästerna tycker och värderar i sitt boende. Det finns mycket att göra men det gäller att ha en långsiktig plan och strategi, säger Jan Kans.

Sören Pettersson, förhandlare Hyresgästföreningen, fanns inte anträffbar på onsdagen för en kommentar.

Annons
Annons
Annons