Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försiktig optimist inom Nordkalk i Orsa när Inlandsbanan förstärks

/

Nordkalk i Orsa kan komma att öka produktionen när Inlandsbanans bärighet ökar.
Inlandsbanans vd, Peter Ekholm hoppas mycket stora volymer kalk från Orsa ska fraktas till LKAB i Gällivare.
På Nordkalk är reaktionerna försiktigt optimistiska.
– Det skulle kunna vara en intressant möjlighet, säger Jan Olars Nordkalks marknadsansvarig för stål- och gruvindustrin.

Annons

Inlandsbanan AB presenterade nyligen omfattande planer inom både persontrafiken och godstransporterna på banan. En stor del i satsningen är att höja bärigheten på hela banan från Mora till Gällivare vilket skulle innebära att godstrafik från till exempel Nordkalk i Kallmora skulle kunna förse gruvindustrin i Gällivare med kalk och från Gällivare kunde restprodukter från gruvbrytningen, gråberg fraktas söderut i Sverige. Gråberg används som fyllnadsmaterial vid olika byggnationer.

– Under både 1980-talen och 1990-talen undersöktes möjligheterna att transportera kalk på Inlandsbanan, detta med blandade resultat. Det är givetvis en bra alternativ transportmöjlighet. Att förse LKAB med viss del av näringens behov av kalk skulle vara intressant, säger Jan Olars, marknadsansvarig inom Nordkalk för stål- och gruvindustrin i Sverige och Norge.

– Hittills har provtransporterna genomförts med blandade resultat. Det har till exempel inträffat två urspårningar. Med högre bärighet mellan Arvidsjaur och Gällivare ökar möjligheten att köra gods. Det är en intressant möjlighet och vi tittar helt förutsättningslöst på att transportera kalk från Orsa, givetvis måste allt drivas affärsmässigt.

Jan Olars påpekar att eventuell transport av kalk till Gällivare ligger en bit fram tiden. Nordkalks produktion i dag består av i huvudsak sjökalk och vad gäller kalk till gruvnäringen har han ingen klar vision av att kalkbrytningen kan växa och bli en större del av LKAB:s behov.

– Här i Orsa jobbar två anställda och skulle produktionen öka, handlar det i första hand om att trygga kalkbrytningen i Orsa. Det genererar i sin tur ett antal arbetstillfällen för lokala firmor vad gäller underhåll och elinstallationer bland annat. En utveckling av banan är viktigt för inlandskommunerna och möjligheter för olika lokala verksamheter att växa, anser Jan Olars.

Läs också: dalarna/mora/ny-kraftig-satsning-pa-inlandsbanan-med-bade-gods-och-persontrafik

Annons
Annons