Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En speciell satsning på Norge

/
  • Kampanjen Barnens Siljan har knappt startat. Redan på fyra dagar har Tomteland ökat besöksantalet med 20 procent. Siljan Turisms vd Birgitta Pettersson, Vera Åkerblom 5 år, anläggningschef Nicklas Lind och projektledaren Maria Bälter hoppas totalt på en tio procentig ökning av turister till hela Siljansområdet.

Siljansområdet är landets tredje största besöksmål av turister. Omsättningen 2012 var 2,4 miljarder, en ökning med 100 miljoner. Sommarens Kampanj Barnens Siljan ska höja besökarskaran ytterligare med tio procent. I kampanjen ingår en speciell satsning på Norge.
– Veckan före midsommar gjordes direktutskick av 45 000 vykort till både norska och svenska hushåll, säger projektledaren Maria Bälter från Siljan Turism.

Annons

På vykortet presenteras Siljansområdets tre temaparker: Björnparken i Orsa/Grönklitt, Tomteland i Gesunda och Sommarland i Leksand. Där finns information med karta om vad de tre parkerna ligger geografiskt.

– På kortet finns även erbjudande om inträde till parkerna kombinerat med familjerabatter och med eventuellt boende, förklarar Maria Bälter.

Trots att utskicken ägde rum så sent som förra veckan syns redan resultat hos temaparkerna.

Nicklas Lind anläggningschef på Tomteland: – Vi öppnade för fyra dagar sedan och redan har vi en ökning med 20 procent jämfört med förra året.

Enligt Siljan Turisms vd Birgitta Pettersson strävar den i år 25-åriga turistorganisationen med att sikta på kundfokus genom nya affärsmodeller.

En idé som väcktes var kampanjen Barnens Siljan där områdets tre temaparker profileras.

– En målgrupp är att fånga in boende cirka två timmars radie från Siljansområdet. Dagturister som ska lockas till att stanna en natt, säger Birgitta Pettersson.

En annan målgrupp är norska familjer.

– Den starka svenska kronan medför troligen att turismen från Tyskland, Holland och Danmark minskar. Däremot tror vi att norrmännen fortfarande är intresserade av att resa till Siljansområdet.

Det är bakgrunden till satsningen på direktutskick med vykort till 45 000 adresser i Sverige och Norge som kompletteras med online information i Norge på siten Visit Sverige.

Kampanjen på Barnens Siljan sker i samarbete med länsstyrelsen.

– Den pågår under det här året och kostanden ligger på 510 000 kronor. Länsstyrelsen står för en del av kostnaderna mot bakgrund av att det är en internationell satsning för att få turister till Siljan.

Birgitta Pettersson konstaterar att efter 25 år är Siljan Turism en väletablerad och framgångsrik organisation, som fått stå modell för många andra liknande samarbeten runt om i landet. Men framgången till trots gäller det att inte vila på lagrarna.

– Konkurrensen om besökarna ökar hela tiden och det kräver att vi ständigt utvecklar oss, sammanfattar Birgitta Pettersson.

Annons
Annons