Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Morakniv prisas för nytänkande sätt att inspirera kvinnor att äventyra i naturen

Tillsammans med bloggaren Angeliqa Mejstedt har Morakniv tilldelats Stora Influencerpriset för sitt nytänkande sätt att jobba med marknadsföring på sociala medier i det uppmärksammade projektet Kvinnliga Äventyrare.
–Det är en fin bekräftelse på att vårt engagemang att lyfta fram kvinnliga äventyrare och äventyr gör skillnad, säger Emelie Bröms, kommunikatör på Morakniv.

Annons

"Tillsammans utmanar de den stereotypa myten om äventyraren som en man", lyder en del av juryns motivering till varför Morakniv och vandringsbloggaren Angeliqa Mejstedt anses väl värda Stora Influencerpriset 2017 för sitt gemensamma projekt Kvinnliga Äventyrare.

Projektet drog i gång tidigare i våras för att lyfta fram kvinnliga äventyrare - och inte minst för att också peppa fler kvinnor att börja äventyra i skog och mark . Kvinnor i alla åldrar uppmuntrades bland annat att på sociala medier dela med sig av sina äventyr på hashtagen #kvinnligaäventyrare".

– Responsen har varit fantastisk. Kvinnor i alla åldrar och över hela landet har tillsammans delat med sig av tusentals bilder på olika sociala medier från sina äventyr, säger Emelie Bröms, kommunikatör på Morakniv och projektledare för Kvinnliga Äventyrare.

Angeliqa Mejstedt, som driver Sveriges största friluftsblogg

Projektet med att få fart på äventyrslustan hos fler kvinnor var först tänkt som en några månader lång kampanj men på grund av att den blivit en sådan succé har beslut nu tagits att fortsätta tillsvidare. Nyligen startade de också en podcast med inspelade radioprogram där bland annat mer kvinnliga aspekter på äventyrslivet ute i skog och mark får utrymme.

– Hur sköter man exempelvis sin hygien vid mens?

I fredags förra veckan på en gala på Elite Hotell Marina Tower i Stockholm fick Emelie Bröms och Angeliqa Mejstedt kliva fram och ta emot Stora Influencerpriset 2017. Priset är ett nyinstiftat branschpris för så kallade social media influencers och delas ut till den eller de som på ett nytänkande sätt utvecklar och driver branschen framåt.

Morakniv och Angeliqa Mejstedt vann kategorin ”Årets samarbete”, som tilldelas en influencer och ett varumärke som skapat ett relevant och engagerande samarbete. I sin motivering öste juryn lovord över pristagarna:

"I ett högst relevant samarbete har aktörerna lyckats med konststycket att verkligen engagera sin målgrupp. Tillsammans utmanar de den stereotypa synen på att män är de som kan göra upp eld och hugga ved och i det enar de kvinnor som älskar äventyr i naturen. Samtidigt uppmanar de dessa kvinnor att ta plats som experter inom outdoorbranschen. Årets samarbete är ett ypperligt exempel på influencer marketing."

Emelie Bröms är jätteglad över utmärkelsen:

– Det är en fin bekräftelse på att vårt engagemang att lyfta fram kvinnliga äventyrare och äventyr gör skillnad.

Läs även: Pia Brantgärde-Linder på ABB kan bli Årets Kraftkvinna

Läs även: Dalakvinnor hyllas

Appar:

DT-APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem DT-appen för IPhone och Android här

DD-APPEN: Alltid senaste nytt från dalademokraten.se i vår app för IPhone och Android

AT-APPEN: Alltid senaste nytt från avestatidning.com i vår app för IPhone och Android

Annons
Annons
Annons