Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Pendeltåg mellan Orsa och Mora

Rälsbussen på Inlandsbanan, nu blir den verklighet och det med sex dagliga tåg mellan Orsa och Mora. Tåg som kommer göra det möjligt att pendla mellan Orsa och Mora, inte minst för de lasarettsanställda.

Planen är att den nya pendeltrafiken mellan Orsa och Mora ska komma igång efter julhelgen, men redan före jul kommer rälsbussen från Östersund att trafikera sträckan Östersund-Mora-Östersund.

– Vi har ännu inte fått de så kallade slottiderna när vi kan passera bron över Österdalälven in till Mora. Tanken är att den första rälsbussen ska lämna Orsa så tidigt att de som jobbar på lasarettet ska kunna var där före sju, säger Peter Ekholm som är VD för Inlandsbanan.

Planen är att rälsbussen, som också stannar i Vattnäs, fortsätter ner till Mora. Sedan går den tillbaka till lasarettet och vidare till Orsa. Nästa tur lämnar Orsa så den passerar lasarettet före klockan åtta. På eftermiddagen blir det sedan två nya turer som också ska passa både skolelever och de som jobbar på lasarettet.

– Utöver de här fyra turerna så kommer också det ordinarie dagtåget från Östersund att passera Orsa och sedan gå tillbaka från Mora till Östersund, så tillsammans blir det sex avgångar, säger Peter Ekholm.

Inlandsbanan är överens med Orsa järnvägsförening om att använda lokstallet som finns i Orsa för rälsbussen.

– Det här är fantastiskt bra att vi kan genomföra det här projektet. Vi har haft ett medborgarförslag och det här är riktigt bra, säger Orsa kommunalråd Mikael Thalin.

Inlandsbanan startar i Mora och till i vinter kommer det att gå att tågpendla mellan Mora och Orsa.

Mikaels kollega i Mora Anna Hed är lika positiv.

– Det här ser vi som väldigt värdefullt. Det förstärker underlaget för Dalabanan på ett positivt sätt, säger Anna Hed.

Även Dalatrafik är med i projektet, där kommunerna satsar varder 400 000 kronor på att få till den här trafiken.

Både Mikael och Anna betonar också att trafikverket måste återställa rälsen vid Noret så godståg inte måste gå över bron och in på stationsområdet. Det finns redan både järnvägsbank och bro, det är bara växlar och räls som fattas.

Utöver den persontrafik som nu startas, både mellan Orsa och Mora och mellan Åsarna och Östersund, så växer intresset för godstrafik på Inlandsbanan.

– Just idag lossar vi ett tågsätt med kalk från Orsa i Gällivare och lastar makadam som ska söderut. Det är makadam från gruvverksamheten som kan bli det stora för oss, säger Peter Ekholm.

En till positiv nyhet är att Inlandsbanan är nominerad som "årets turismföretagare" i Jämtland.

– Det är Destination Inlandsbanan och Snötåget, som nominerats. Det är ett kvitto på det arbete som lagts ner tillsammans med besöksnäringen, säger Peter Ekholm.

Om ett par veckor offentliggörs också den stora utredningen "Tredje spåret", om framtiden för Inlandsbanan och dess tvärbanor. Den utredningen kan bli det verkliga lyftet för Inlandsbanan och kommunerna längs den 1288 km långa banan.

Inlandsbanan söder om Siljansfors som komma att åter bli en del av Inlandsbanan.

– Sker det också en satsning på Göta kanal och slussarna i Trollhättan innebär det en möjlighet att även den södra delen mellan Mora och Filipstad kan få trafik på sikt, säger Peter Ekholm.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons