Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Ny kraftig satsning på Inlandsbanan med både gods- och persontrafik

/
  • Trafiken på Inlandsbanan ökar, både gods - och persontrafik.

Över 40 miljoner satsas på Inlandsbanan för att höjda bärigheten på den 80 mil långa sträckan mellan Mora och Arvidsjaur.
Satsningen på Inlandsbanan kan bli betydligt mer omfattade än så.
– Vi har planer på att frakta kalk från Nordkalk i Orsa till LKAB i Gällivare och från Gällivare frakta restprodukter från gruvbrytningen, gråberg till södra Sverige, berättar Inlandsbanans vd, Peter Ekholm.

– När bärigheten på Inlandsbanan, sträckan mellan Sveg och Brunflo höjs kommer den att hålla normal Europastandard. Det innebär 22 tons axeltryck. Arbetet på sträckan kommer att pågå under april till oktober. Nästa projekt blir att få finansiering för att höja bärigheten på de återstående 29 milen mellan Arvidsjaur och Gällivare som 2012 höjdes från 16 ton till 20 ton. När godstrafik kan köras från Mora till Gällivare finns planer på att frakta mycket stora volymer kalk från Nordkalk i Orsa och restmassor efter gruvbrytningen, gråberg, som blir fyllnadsmaterial till byggprojekt, berättar Peter Ekholm.

Enligt Inlandsbanans vd är det inte tillåtet att ta grus ur grustag eftersom det kan påverka grundvattennivåerna, men restprodukter från gruvnäringen, gråberg fungerar som fyllnadsmaterial för olika byggnationer.

– Det här blir en jättestor affär och vi hoppas givetvis mycket på den. Inlandsbanan och EU-medel finansierar arbetet med bärigheten.

Förutom godstrafiken har Inlandsbanans trafik, det så kallade Snötåget, som var tänkt att i första hand vända sig vintersportturism, men större delen av resenärerna, två tredjedelar av det totala antalet resande är vanlig kollektivtrafik.

När spårläget blir rakare kan hastigheterna höjas. Inlandsbanan kommer med start i december 2016 att utöka persontrafiken. Tidsperioden med persontrafik förlängs och i december kommer även en ny motorvagn att användas för persontrafiken.

– Motorvagnen har kapacitet att ta dubbelt så många resenärer som en av de motorvagnarna som används idag. Med starkare motorer och bättre acceleration kan restiden förkortas. Något som är viktigt för pendlingstrafik med många start och stopp från till exempel Bergs kommun till Östersund.

– Vi utmanar också busstrafiken längs länsväg 45. Inlandsbanan arbetar för att vara med i nästa bussupphandling för att ersätta den reguljära persontrafiken med buss på sträckan Mora - Östersund till järnväg

– Uppdraget från våra ägare är att driva en verksamhet som stödjer tillväxtarbetet efter hela Inlandsbanans sträckning. I det uppdraget ingår att aktivt arbeta för att hela inlandsbanan samt angränsande tvärbanor åter öppnas för trafik, både godstransporterna som persontrafiken på banan.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons