Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Katastrof blev turistmål

/
  • Thomas Jacobs och Agneta Westerdahl var nöjda över uppslutningen i Färnäs när de föreläste om turistprojektet Meteorum.

I en tid när Siljansbygden beboddes av insekter, tusenfotingar och de första svamparna slog en gigantisk meteorit ned. Därmed skapades det vi i dag kallar Siljansringen. 377 miljoner år senare ska händelsen bli en turistattraktion.

Annons

Ett flertal personer hade sökt sig till Färnäs bygdegård för att lyssna på Thomas Jacobs och Agneta Westerdahl. De föreläste om turistprojektet Meteorum, vars mål är att meteoritnedslaget ska fungera som ett varumärke och landmärke.

– Meteoritnedslaget var en katastrof. Som visade sig leda till något positivt för vår bygd, säger Thomas Jacobs, projektledare.

Än idag kan man se de dramatiska effekterna av meteoritnedslaget. I Dalhalla ser man hur kalkbergen har rest sig på högkant, präglade av en rik förekomst av fossiler. Likaså har kalken varit viktig för Siljansområdet i tusentals år. Går man tillbaka till järnåldern slog folk sig ned här för att utvinna järn ur myrar och sjöar.

– Historien och geologin är världsunik här. Därför drog vi i gång ett projekt om Siljansområdet. Det finns geoparker över hela världen, men ingen i Sverige, säger Thomas Jacobs.

– Vi bor faktiskt i ett meteoritnedslag. Det tionde största i världen. Och det skulle kunna ge oss en gemensam identitet här i Siljansbygden, säger Agneta Westerdahl, representant från länsstyrelsen.

Målsättningen är att området ska vara en geopark 2015, det vill säga ett museum under bar himmel där man utgår från geologin för att förklara natur, lokal matproduktion och historia.

– Lokalhistorier och den lokala förankringen är viktig. Geoparken ska inte bara drivas av experter. Folkets historia måste lyftas fram, säger Thomas Jacobs.

Han framhäver historievandringarna i Orsas slipstensgruvor som ett lysande exempel.

– Geoturismen är något som ökar över hela världen. Likaså industrihistorisk turism. Det är större än fågel- och fisketurismen som man annars satsar mycket på i bygden. Men det är okänt i dag. Därför vill vi göra det känt, säger Thomas Jacobs.

Skulle idén förverkligas 2015 innebär det att turistsäsongen förlängs, då sevärdheterna inte är väderburna. Människor kommer resa i bygden, vilket har betydelse för butiker, hotell och restauranger i glesbygden.

– En geopark blir inte bättre än vad dess invånare gör den till. Det här är inget som bara kommunen och länsstyrelsen ska syssla med. Det är ett projekt som ska engagera så många som möjligt, säger Thomas Jacobs.

Ingår Älvdalen och dess porfyr i detta projekt?

– Nej. De ingår inte i Meteorum. Men vi har haft kontakt och möten med dem om hur vi kan samarbeta. Vi är inte konkurrenter. Folk som besöker våra attraktioner vill säkert till Älvdalen, och vice versa, säger Thomas Jacobs.

Annons
Annons
Annons