Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu lastas gods på tåg i Malung

/
  • Omlastningen på bangården i Malung började på torsdagen och kommande vecka avgår Fiskarhedens första godståg.
  • Föraren Jonas Larsson och Gabriel Jonsson från Fiskarhedens sågverk lastar det första virkeståget.
  • 180 virkespaket, motsvarande 15 långtradarlass, ska gå med det första godståget.
  • Ett precisionsarbete att få de stora virkespaketen på godsvagnarna.
  • Drygt 250 meter långt blir det första godståget som ska avgå på tisdag.

UPPDATERAD Nu snart får godstrafiken på Västerdalsbanan från Malung nytt liv. På torsdagen kom det första tåget hit för att börja lastas. I början av nästa vecka går första transporten söderut.

Annons

På torsdagsförmiddagen kom det 250 meter långa tåget med nio godsvagnar från operatören Rush Rail upp till bangården vid järnvägsstationen Malung.

Omedelbart började lastning av sågade trävaror från Fiskarhedens Sågverk för vidare transport ut på exportmarknaden.

Långtradarna kom i skytteltrafik från sågverket, och Jonas Larsson i lastmaskinen flyttade över de stora virkespaketen från lastbilarna över till de täckta godsvagnarna.

Virkeslasten ska transporteras från Malung till hamnen Orrskär utanför Söderhamn, som Fiskarheden sedan tidigare har som sin utskeppningshamn.

Det första lastade virkeståget kommer att avgå från Malung på tisdag i kommande vecka.

– Vi planerar nu att tills vidare köra ett tåg i veckan på Västerdalsbanan. Under tiden får vi lära oss och se hur det kan utvecklas för att fungera så bra som möjligt. Lastningsplatsen som vi nu har i Malung är ju inte optimal, det är ett provisorium med allt vad det innebär, säger Olle Larsson, vd vid Fiskarhedens Sågverk.

På plats vid bangården i Malung hade Fiskarheden två man, lastmaskinsföraren Jonas Larsson och medhjälparen Gabriel Jonsson, som hjälptes åt att flytta över virkespaketen från lastbilarna till järnvägsvagnar.

– Litet knepigt och trångt är det, men vi lär oss efter hand och det går bättre och bättre, tyckte de två järnvägspionjärerna under premiärdagen.

De nio godsvagnarna rymmer totalt 180 stora virkespaket, eller lika mycket som 15 långtradare tar.

Längre tåg än så går det inte att ha vid lastningsplatsen i Malung.

Målet är att kunna öppna terminalen i Malungsfors så snart det går. Då kan lastningen bli mycket mer rationell, lastbilstransporterna från sågverket i Fiskarheden blir kortare, och virkestågen dubbelt så långa.

Annons
Annons